tillåtet bo i en trea på 63 kvm (5 personer)?
vad är regeln för hur många man får bo i en lägenhet på ca 63 kvm? någon som vet, vår hyresvärd är bostadsbolaget och vi kommer bli 5 personer i vår trea i oktober. är det tillåtet?
vad är regeln för hur många man får bo i en lägenhet på ca 63 kvm? någon som vet, vår hyresvärd är bostadsbolaget och vi kommer bli 5 personer i vår trea i oktober. är det tillåtet?
Hm, kan inte tänka mig vad det skulle kunna vara för lag som säger att man måste ha ett visst antal kvm/person?
(Fast det vore väl iofs typiskt Sverige OM det fanns det...)
Va, finns det regler för det? Jag förstår ju om det finns rekommendationer från typ... Socialstyrelsen vad det gäller att få hjälp därifrån om man är väldigt trångbodd, men jag tror inte det finns några regler.
Nej, det vet jag inte... Hoppas då inte det. Jag hörte nåt om att det skulle vara max 2 per rum (storarummet inräknat) i någon stad, men kommer inte ihåg vilken, eller om det är en realitet.
Det var eftersom det var ett problem speciellt bland invandrarfamiljer, att det bor jättemånga i en lägenhet. Badrummet tillexempel klarar inte av det.
Vi är 5 i en trea, 74 dock.
Om ni sköter er bra och inte stör grannarna borde det gå bra så länge ni själva klarar av att bo så. Vissa hyresvärdar har en maxgräns för hur många som får bo i deras lägenheter beroende på storlek för att undvika trångboddhet och öka trivseln.
Finns ju de som bor fyra stycken (två vuxna o två barn) i en etta i storstäderna, så nån generell regel lär knappast finnas. Däremot är det väl upp till er hyresvärd om de har några egna regler. De bör ju i så fall finns tydligt utskrivna nånstans tycker jag.
Ja, nu när jag tänker efter har MKB (Malmö) regler om hur många man får vara, men jag kan inte tänka mig att det kan hända något i efterhand, att det handlar om när man flyttar in.
Annars kan man ju få problem om man får tvillingar tillexempel.
Det finns ingen generell regel eller lag som styr det, däremot brukar hyresvärden ha egna regler. Mitt tips: Fråga hyresvärden.
Några lagregler om minsta antal rum eller kvadratmeter beroende på antal boende finns inte. Jag har sett inredningsreportage om konstnärsfamilj-på-Söder (har jag för mig att det var) där de var fem i en etta på några och trettio kvadrat för den delen. Och lämnar vi det bohemchica finns det gott om familjer ute i Gbg:s nordöstra förorter (och givetvis på annat håll) som långt överstiger den familjestorlek du nämner i tre- och fyrarumslägenheter.
Däremot kan ju ditt eget bostadsbolag ha regler för hur många boende de vill ha i sina lägenheter. Jobbar de som allmännyttan här handlar det dock om hur många man är när kontrakt skrivs; inget som folk blir av med lägenheterna för om de utökas med partner och barn.
tror det finns sådana regler i södertälje för där bodde halva släkten ibland i en etta typ...
men inte annars, så länge ni inte stör eller så :)
Det finns ingen lag på det. Men vissa hyresvärdar vill inte att t.ex fem pers ska bo i en trea. Men det kan ha och göra med att badrummet inte klarar av det. De blir enstor belastning om badrummet är gammalt vilket kan orsaka mögelskador. Det svaret fick vi i malmö
Någon lag finns inte, men vissa hyresvärdar har regler för hur många man får bo i en lägenhet. Dock den jag bodde senast hos så tror jag att det var 5 eller till och med 6 som fick bo i en trea. Men 63 kvm är förståss en liten trea.
Hej!
I would like to know .
Wow are 6 in family , i have 4 kids and Malmö i Will shift in summer . Is It enough an appartment 2rum + vardagsrum+kök- ?
Jag tror inte det finns några regler så länge det finns inkomst så hyran blir betald och att hyresgästerna är skötsamma och inte stör grannar osv. Vi är 3 stycken i en 4 rok. Jag har erbjudit mig att byta mot en trea eller tvåa då jag anser att vi inte behöver en sån stor lägenhet. Speciellt nu när det är kris med boenden över hela landet. Jag skulle lätt kunna tänka mig att ha en liten säng i vardagsrummet och mina barn får sovrummet/sovrummen. Om det kan hjälpa en familj på 5-6 stycken så är jag glad :)