• MammatillSimon

Bajsar 3-4ggr/dag

Min son på 1,5 år har den senaste månaden gått från att bajsa 1-2ggr/dag till 3-4ggr/dag!
    Trodde först att det berodde på värmen och all frukt han ätit, ja till och med tänder trodde vi, men förra veckan så åkte han på diarré en dag.

Nu är diarrén borta och han bajsar normalt, men många ggr ist.
    Han verkar inte ha ont i magen eller så, men självklart så har han ont i baken trots insmorning varje blöjbyte :/

Jag har laktosintolerans och har börjat fundera på om det är nåt liknande för Lillen, men är osäker.

Vad har du/ni för teorier???        

• Svar på tråden Bajsar 3-4ggr/dag
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är bra att din son verkar må bra i övrigt och inte upplevs ha ont i magen, vilket borde utesluta misstanke om infektion. Laktosintolerans hos barn är väldigt sällsynt och ger oftast besvär med magknip och gaser, efter intagande av mjölk. Å andra sidan kan man inte utesluta det helt.

Jag tycker att du skall fundera på om det är något nytt i kosten, hur han mår/har mått i övrigt och om avföringen även förändrats i färg, konsistens och doft.
    Det kan även vara bra att be BVC följa upp hans tillväxt. Antagligen har ni precis varit där på 18 m besök, i så fall kanske ni kan få en tid om någon några veckor framåt.
    Avvikande tillväxt säger ganska mycket om hur barn mår och kan ge anledning att gå vidare, till barnläkarmottagningen.

Under tiden kan det vara bra att tänka på vad han äter, så att kosten inte sätter mer fart på magen än nödvändigt. Erbjud även gärna produkter med tillsatt bakteriekultur, eller helt enkelt sempers magdroppar som hjälper magen i balans.

Mvh Christine

• MammatillSimon

Nu har han blivit mycket piggare i magen :)

Vi ska in på 18-mån kollen imorrn eftersom det hade blivit några förseningar med vaccinet, så tänkte passa på att prata med dem då.

Men tack för svaret :)    

♥ Simon 091215 madelin82.blogg.se
Svar på tråden Bajsar 3-4ggr/dag