• Philippa

Hur undvika benhinneinflammation??

Varje gång jag kör igång med min träning så får jag benhinneinflammation.. hur kan jag göra för att undvika det??

Jag går i snabb promenad i elljusspår och har bra skor som är avsedd för detta, jag stretchar efter varje pass...

Hur göra??

• Svar på tråden Hur undvika benhinneinflammation??
  • Dimitra

Hur man undviker det vet jag inte men när jag lyckas dra på mig benhinneinflammation så smörjer jag två gånger med Voltaren gel, eller liknande, och vips är allt borta. Som tips när det är för sent att förebygga

The Dimitra universe.
  • Johan75
    Philippa skrev 2011-08-16 07:58:36 följande:
    Varje gång jag kör igång med min träning så får jag benhinneinflammation.. hur kan jag göra för att undvika det??

Jag går i snabb promenad i elljusspår och har bra skor som är avsedd för detta, jag stretchar efter varje pass...

Hur göra??
    Tag kortare steg oftare och försök att inte landa så hårt på hälen när du sätter i foten.
    Behold, i come as a thief.
  • Liil

Jag har bytt skor så många gånger just pga detta! Hur bra & dyra & anpassande dessa skor ska vara är det svårt att hitta rätt! 
    Jag smörjer alltid in med linement ca 25 min innan jag ska ut och gå raskt. Har lärt mej att inte börja på 100% i hastighet utan kanske på 70 innan jag drar på.
    En annan sak som är bra är att ex stå på ett tappsteg med halva foten på steget och halva utanför och göra "fot böj" eller vad man ska kalla de. Gör 15st x 3, detta bör göras 1 gång om dagen. 

• Johan75

Som Pellevina säger - se till att bli varm i kroppen innan du sätter igång på allvar.

Sen är det faktiskt så att våra kroppar inte är särskillt bra gjorda för att gå fort, då är det tänkt att man ska börja springa och böja mer på knäleden så att isättningen blir mildare än vid snabb gång.

• frökenelisabeth

Går du i högklackat till vardags? Jag kan få problem om jag gått mycket i skor med klack och sen börjar använda skor utan klack, då får foten liksom flexa mycket mer än den är van vid, vilket frestar på benhinnorna. 

Ett husmorsknep för att bli av med det är annars att smörja med tigerbalsam och sova med benvärnare.  

• Themis

Jag trodde jag hade bra skor innan men det hade jag inte alls, jag behövde Nike zoom Vomero för att sluta få krämpor av löpning och det var all världens skillnad.

Kanske man kunde börja med att gå inomhus på band som är lite mer dämpat, för att "vänja" benhinnorna?

Korta steg tror jag också på.

Men jag är inte så kunnig om detta, om du frågar i Löpartråden finns där säkert de som har bättre svar.

Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • Liil

Det kan räcka med att duscha benen varmt innan och smörja med vanlig lotion, blir lite som massage och blodcirkulationen kommer igång.

För mej är det så att det blir mindre problem om jag går på bandet på gymet med insällt som rätt hårt underlag men kan ha en hastighet på 7 km/h ändå utan att det blir någon skada skedd. Utomhus i ex elljusspår blir det sånna kontraster och då säger mina benhinner tillslut ifrån.

Vid en riktigt problem med benhinnorna måste du vila ut de, jag vet inte men skulle tippa på 3 månader....jag kan ha fel men det är vad jag har för dej. Alltså äta inflamatoriskt och vila.

• lightfish

Min mans inflammationer slutade när han bytte till skor utan en massa dämpning och studerade barfotalöpning. Så kika lite på det..

• Johan75
    lightfish skrev 2011-08-17 07:18:40 följande:
    Min mans inflammationer slutade när han bytte till skor utan en massa dämpning och studerade barfotalöpning. Så kika lite på det..
    Jag springer också "barfota". Har tidigare kännt av benhinnorna (när jag sprang på konventionella skor) men nu är det inga problem. Däremot är det svårt att applicera den löpstilen på gång. Vid gång, och framförallt snabb gång och "powerwalk" sätter man i hälen hårt i marken.
Svar på tråden Hur undvika benhinneinflammation??