• Ogräset

Ensamvårdnad

Ap ap ap! Vad, då inte tvinga honom till något?
    Faktum är ändå att delad vårdnad innebär delat ansvar!
    Det vore skillnad om hon hade ensam vårdnad, vilket inte verkar vara fallet. Men om föräldrarna har delad vårdnad så innebär det att pappan måste vara delaktig i sitt barns liv. Om så bara för att skriva under papper.
    Det enda sättet för honom att kringgå det är att ge mamman ensam vårdnad.

• Ogräset

Det är att vara delaktig ur lagens synvinkel.
    TS kan kanske inte tvinga honom, men myndigheter kan. Barnet kan inte ens börja på förskolan utan att båda vårdnadshavare har godkänt det.

Umgänget är en helt annan femma och fadern kan inte tvingas till att umgås med sitt barn. Å andra hand, enligt lagen har båda föräldrarna lika stort ansvar för barnet och modern skulle kunna (i praktiken) bara kunna lämna barnet hemma hos pappan under en vecka. Givetvis är detta inte logiskt, speciellt då pappan uppenbarligen inte har någon bra relation till sitt barn än.

• Ogräset
    SweetCarro1980 skrev 2011-08-24 09:19:03 följande:
    Han kommer aldrig ge mig ensamvård om tösen. Hon är 16 månader o han tror att han kan ha henne nu halv tid. Jag kommer aldrig gå med på det. O när väl jag försöker vara vän med honom då säger han jag ska ha henne så å så. O han träffade henne 2 gånger i veckan o tycker det är för lite men de på familjerätten kommer säga mindre o det förstå inte han.
    Jag förstår. Men låt familjerätten berätta det för honom. Så bestämmer ni om umgänget där.
    De skulle aldrig gå med på halvtidsboende för en 16 månaders. Men för att han ska få en bra kontakt med sin dotter måste han träffa henne ofta, korta stunder. Så att de skulle säga färre än 2 gånger i veckan låter inte speciellt troligt.
  • Ogräset
    SweetCarro1980 skrev 2011-08-24 10:20:20 följande:
    Färre än 2 gånger du menar mindre än 2 gånger men fler timmar?

Ja men han kommer göra allt i sin makt att ha henne halv tid. Han tror det förre hon är 3 år. det ska hand advokat ordna säger han men han är inte intresserad av henne annars annars hade han försökt o ringa mig o vara vänlig men icke.  
    Nej? Färre eller mindre, det är samma sak.
    Jag menar, som sagt, att han behöver träffa barnet oftare men med kortare stunder. Det är det som familjerätten vanligtvis brukar rekommendera. Såsom t.ex. en timma 3 gånger i veckan. Så det kan innebära att det blir fler tillfällen än 2 per veckan, men ändå kortare umgängestid.
Svar på tråden Ensamvårdnad