• Strangely

HJÄLP! Bröllopsrelaterat!!

hejsan =)

Sambon och jag gifter sig 1/10 vilket börjar närma sig nu.. Problemet är att vi har verken toastmaster eller värdpar. Nu till min fråga, är det någon här inne som haft en bröllopsfest utan dessa? Isåfall har du/ni tips på hur man får till festen bra? Har försökt att skaffa toastmaster och värpar, men ingen intresserad.

Har du vart på ett bröllop utan dessa och har tips, eller vet du något annat ang detta, snälla skriv!! =)
    Tack!  

• Svar på tråden HJÄLP! Bröllopsrelaterat!!
  • La Lola

Vi hade inga såna.....
    Kände aldrig något behov av såna heller under festen.

Min syrra o hennes kompis höll lite koll bara på maten.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Fruochmamma

Värdpar i sig är inte så viktigt längre, men många känner nog att en Toastmaster kan vara smidigt för att styra upp tal och liknande. Jag vet inte hurdant bröllop ni planerar eller hur många gäster ni kommer ha, men annars är det väl bara till att informera gästerna om att det INTE kommer finnas en Toasmaster och att de kanske kan skriva upp sig för eventuella tal / sång på en lista precis innan middagen?

ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • colanappen

vi hade inget värdpar men dock en toastmaster. detta var ingen betungande roll då vi inte hade så många tal etc.
    om man inte  har toastmaster är det bra om man i förväg har funderat på om ngn ska hälsa välkommen guida gäster etc om brudparet själva inte finns på plats.

har varit på ett bröllop där ingen sa ngt alls dvs ingen välkommen ingen praktisk info (ex toaletter) etc blev väldigt konstigt det var mer hej varsågod och ät. Blev väldigt konstigt då ingen visste riktigt vad man skulle förvänta sig av kvällen... hade räckt med att brudparet hade hälsat välkommen och förklarat att detta var ett enkelt bröllop ville man säga någr ord kan man själv ställa sig etc bla bla då hade man åtminstone vetat nivån.

blev långt det här hoppas ngt matnyttigt kom ur mina svamliga funderingar...

• Cila86

Jag och min man gifte oss i juli och hade ingen sån. Vi pratade lite själv. Sa till när de var dags för present, tårta, mat o dans... o festen av igång o alla var så framåt själv av våra gäster så det gick så bra ändå.
    Så man kan få det att gå ändå =)

• Kjell2

Om ni har servering, dvs några som går ut med mat och vin, bör någon i allfal ha ansvaret för kontakten med köket så middagen flyter på.

Sen kan det vara bra att någon, eventuellt ni själva, inleder med lite allmän info, om t ex rökning, toaletter,bar,  kaffe, dans mm samt hälsar välkomna och säger "Nu kan ni börja käka"

Risken med att inte ha någon toastmaster utan bara spontantal är att de kan komma i konstiga lägen, t ex tant Asta pratar 30 minuter barndomsminnen precis när glassen serveras.

• SailorGirl

Klart det funkar utan! Det beror ju på festens format, antalet gäster och hur mycket man känner att man orkar med att göra själv när nerverna börjar ge sig tillkänna. (Vi gifte oss dagen efter min födelsedag och jag glömde bort att jag fyllde år, så stressad som jag blev, men det var inte förrän den dagen som jag blev stressad å andra sidan).

Vi hade ett kompispar som fick visa alla tillrätta innan vigseln, såg till att sittplats fanns till äldre och delade ut vigselprogram. Toastmasters hade vi också och de gjorde ett superjobb, men hade vi haft en annan form av fest, så hade vi kanske vare sig haft det, eller värdpar.

• Strangely

tack för alla bra svar! Har hittat ett värdpar nu. Är jätte glad för det! de kommer göra toastmasterns jobb oxå. Vi är 45pers och tanken är att det ska vara ett ganska enkelt bröllop. Catering ska vi ha med 2st personal som ser till att mat,tårta dricka osv kommer fram och fylls på. 

Har ni tips på bröllopsprogram? 

• La Lola
    Strangely skrev 2011-08-17 08:57:40 följande:
    Har ni tips på bröllopsprogram? 
    Nä...aldrig varit på ett bröllop där de haft ett program.....
  • Shaun the sheep

Åh, alltså. Jag älskar tanken på bröllop, men jag har egentligen inte varit på mer än 3 bröllop, varav 2 var när jag var ganska liten (mellan 10 och 15 år). Så, vad är en toastmasters uppgift? Eller ett värdpar?

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • La Lola
    Shaun the sheep skrev 2011-08-17 09:08:28 följande:
    Åh, alltså. Jag älskar tanken på bröllop, men jag har egentligen inte varit på mer än 3 bröllop, varav 2 var när jag var ganska liten (mellan 10 och 15 år). Så, vad är en toastmasters uppgift? Eller ett värdpar?
    www.brollopstorget.se/Forberedelser/1.1032998-toastmaster

www.brollopstorget.se/Forberedelser/1.1033027-vardar
  • Trasseltroll

Vi hade inga sånna men delade ut lite uppgifter till vissa. Tex att se till att det stod dricka framme. Vem som skulle hälsa välkommen. Någon som såg till att kaffet blev kokat... Det flöt på bra!

• Kjell2
    Shaun the sheep skrev 2011-08-17 09:08:28 följande:
    Toastmaster, ungefär: Se till att middagen flyter på, hålla kontakt med kök och servering, tidsschema, presentera tal och och annat som händer under middagen, ibland stå för lättare middgasunderhållnig själv.
Svar på tråden HJÄLP! Bröllopsrelaterat!!