• Tanya

Min chef misstycker till mindre arbetstider

Som rubriken lyder så ringde jag för ett tag sedan min chef och diskuterade om jag kunde få dra ner på mina intensiva pass på jobbet pga att jag fått såna enorma smärtor i fötterna då jag står i flera timmar på jobbet. (Är butiksbiträde, så sitta är ett enkelt nej).

Jag vill även upplysa om att jag fortfarande är provanställd och jobbar inom en "vikarie-pool".

När jag då tog upp det här ämnet med henne så påstår hon att hon blir väldigt besviken på mig då jag skrev ett kontrakt på att jag kunde "klara av" det här jobbet och att det blir som att jag brutit ett löfte om jag inte gör det. Hon sa också att jag fått en chans inte många alls skulle fått, så jag borde vara glad över detta. (Vilket jag SJÄLVKLART är!). Och även att om jag vill ha en "fast" anställning så borde jag visa framfötterna.

Numera när jag mejlar henne om mitt önskemål ang föräldraledighet svarar hon inte. Och nu undrar jag bara, VAD ska jag göra utan att behöva få kicken för att få ta det lugnt ibland?

Jag jobbar 5 dagar i veckan med 7-timmarspass varje dag i princip.

• Svar på tråden Min chef misstycker till mindre arbetstider
  • Carisma95

Finns det kollektivavtal, ta kontakt med facket för hjälp!
    Vad gäller ditt arbete, så förutsätter jag att ni inte står i 7 timmar i sträck. Det ska vara ett visst antal raster per dag inkl. lunchrast!

Om hon inte svarar på mail, så ring?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Lady without tattoo

Har du varit till läkare med dina problem?

Yrke: Leg pratkvarn
  • Ziindlaa

Ring facket... Men tyvär tycker jag att 7timmars pass låter helt normalt men nästan lite. Skaffa ordentliga skor för du är ju knappast det första butiksbiträdet som jobbat 7timmar..

• Tanya
    Carisma95 skrev 2011-08-16 10:00:24 följande:
    Finns det kollektivavtal, ta kontakt med facket för hjälp!
    Vad gäller ditt arbete, så förutsätter jag att ni inte står i 7 timmar i sträck. Det ska vara ett visst antal raster per dag inkl. lunchrast!

Om hon inte svarar på mail, så ring?

Nej vi har en 30 min rast  vid 7 timmarspassen. Det är i princip vår lunchrast. Det är också den enda gången vi får sitta.

Ja jag får väl göra det :( Hatar bara att tjata på någon som ignorerar

• Tanya
    Ziindlaa skrev 2011-08-16 10:22:59 följande:
    Ring facket... Men tyvär tycker jag att 7timmars pass låter helt normalt men nästan lite. Skaffa ordentliga skor för du är ju knappast det första butiksbiträdet som jobbat 7timmar..
    Nej, jag är absolut inte dte första butiksbiträdet som jobbar i 7 timmar. Det va inte det jag syftade på heller. Det va värken i fötterna som jag inte vet vad jag ska göra av, och jag undrar bara om det är rätt eller fel av arbetsgivarna att ignorera att en medarbetare inte ens kans stå efter några timmar?
  • Borttagen användare
    Tanya skrev 2011-08-16 09:49:31 följande:
    Som rubriken lyder så ringde jag för ett tag sedan min chef och diskuterade om jag kunde få dra ner på mina intensiva pass på jobbet pga att jag fått såna enorma smärtor i fötterna då jag står i flera timmar på jobbet. (Är butiksbiträde, så sitta är ett enkelt nej).

Jag vill även upplysa om att jag fortfarande är provanställd och jobbar inom en "vikarie-pool".

När jag då tog upp det här ämnet med henne så påstår hon att hon blir väldigt besviken på mig då jag skrev ett kontrakt på att jag kunde "klara av" det här jobbet och att det blir som att jag brutit ett löfte om jag inte gör det. Hon sa också att jag fått en chans inte många alls skulle fått, så jag borde vara glad över detta. (Vilket jag SJÄLVKLART är!). Och även att om jag vill ha en "fast" anställning så borde jag visa framfötterna.

Numera när jag mejlar henne om mitt önskemål ang föräldraledighet svarar hon inte. Och nu undrar jag bara, VAD ska jag göra utan att behöva få kicken för att få ta det lugnt ibland?

Jag jobbar 5 dagar i veckan med 7-timmarspass varje dag i princip.
    usch hon låter som en såndär manipulativ chef som verkar vara vanligt just inom butiksbranschen.. få dig att få dåligt samvete bara för du värnar om din egen hälsa. har ni sån där matta som ni står vid på kassan? jag skulle faktiskt försöka hitta ett annat jobb, och jobbar du på en vikariepool borde de kunna fixa in dig någon annanstans.
  • Tanya
    Borttagen användare skrev 2011-08-16 10:43:33 följande:
    usch hon låter som en såndär manipulativ chef som verkar vara vanligt just inom butiksbranschen.. få dig att få dåligt samvete bara för du värnar om din egen hälsa. har ni sån där matta som ni står vid på kassan? jag skulle faktiskt försöka hitta ett annat jobb, och jobbar du på en vikariepool borde de kunna fixa in dig någon annanstans.
    Ja asså vissa butiker har ju en sån matta. jag jobbar ju runt om i sthlm så mycket så alla har ju tyvärr inte det vad jag märkt :P

Ja, jag har funderat på det. Men jag kämpade verkligen för att få det här jobbet :( USCH va splittrad jag känner mig just nu! Men tack för svar!
  • Kungcarl

Din arbetstid är ju inte onormal på nåt sätt. Om inte riktiga skor hjälper så skulle jag sökt hjälp hos ett proffs på egen hand om inte arbetsgivaren ställer upp med redskap. Arbetsgivaren ska ju såklart hjälpa till så mycket de kan men dina fotproblem är i slutändan dina problem. Om inte hjälpmedel/riktiga skor hjälper så tycker inte jag att arbetsgivaren kan göra mer utan då får du söka hjälp och bli sjukskriven och lägga upp en rehabplan tillsammans med läkare/fk/arbetsgivare

• Canvan

Jag minns när jag jobbade på Statoil, då var det ibland 12-timmarspass, med lunchrast på 30 min efter 1-2 h så i praktiken stod/sprang man hela dagen 10h i sträck då man sedan var ensam. Ett par bra skor kan vara guld värt att investera i! Har också jobbat i klädbutiker och där är det såklart svårare med "bekväma skor"..

• Tanya
    Canvan skrev 2011-08-16 11:19:38 följande:
    Jag minns när jag jobbade på Statoil, då var det ibland 12-timmarspass, med lunchrast på 30 min efter 1-2 h så i praktiken stod/sprang man hela dagen 10h i sträck då man sedan var ensam. Ett par bra skor kan vara guld värt att investera i! Har också jobbat i klädbutiker och där är det såklart svårare med "bekväma skor"..
    Har du något tips på bra skor och butik jag kan spana i? Många har pratat om extra inlägg i skorna, men de jag köpte på Din Sko är ju lika tunna som löv och hjälper inte alls :/
  • gaolin

Förutom att införskaffa vettiga arbetsskor så kan det även vara värt att du testar att använda stödstrumpor. Det kan göra stor skillnad! Stödstrumpor hittar du på t ex Apoteket, och är väldigt bra att använda sig utav när man står och går mycket under sina arbetspass - oavsett om man är gravid eller ej.

När det gäller din arbetstider så arbetar du egentligen inte ens heltid om du arbetar sju timmar per dag. Om du inte får gehör för dina önskemål om att ändra arbetstiderna så kan det vara bra att kontakta facket men var beredd på att arbetsgivaren i det är läget inte är skyldig att anpassa dina arbetstider. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det först när man har barn som man enligt lag har rätt att gå ned i arbetstid om man vill. Läs också i arbetsmiljölagstiftningen vad som gäller för gravid eller ammande personal. Det kan vara bra att ha i bakuvudet.

• gaolin
    Tanya skrev 2011-08-16 11:23:33 följande:
    Har du något tips på bra skor och butik jag kan spana i? Många har pratat om extra inlägg i skorna, men de jag köpte på Din Sko är ju lika tunna som löv och hjälper inte alls :/
    Din Sko är väl knappast känt för att ha vettiga inlägg. Du behöver gå till en bättre affär än så. Vissa sportkedjor har väldigt bra inlägg som ger extra dämpning osv, eller så testar du att gå till en mer avancerad butik där de till och med kan göra specialinlägg gjutna efter dina fötter.
  • Canvan
    På Statoil blev vi erbjudna specialskor ur en egen katalog som ska dämpa smärta i fötterna då man står länge, idag hade jag nog gått in på ex. Scholls eller Löplabbet och pratat med dem där och fokuserat på inlägg. Precis som du nämde kan det räcka med ett bra tjockt inlägg i skorna, gärna platta skor utan förmycket klack. Bakom kassor i butiker finns det ju ofta en gummimatta, den ska fungera på samma sätt men den gör mer nytta direkt under foten i skon.
  • Tanya
    gaolin skrev 2011-08-16 11:27:26 följande:
    Förutom att införskaffa vettiga arbetsskor så kan det även vara värt att du testar att använda stödstrumpor. Det kan göra stor skillnad! Stödstrumpor hittar du på t ex Apoteket, och är väldigt bra att använda sig utav när man står och går mycket under sina arbetspass - oavsett om man är gravid eller ej.

När det gäller din arbetstider så arbetar du egentligen inte ens heltid om du arbetar sju timmar per dag. Om du inte får gehör för dina önskemål om att ändra arbetstiderna så kan det vara bra att kontakta facket men var beredd på att arbetsgivaren i det är läget inte är skyldig att anpassa dina arbetstider. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det först när man har barn som man enligt lag har rätt att gå ned i arbetstid om man vill. Läs också i arbetsmiljölagstiftningen vad som gäller för gravid eller ammande personal. Det kan vara bra att ha i bakuvudet.
    Yes, då ska jag kolla upp de! Nej jag förstår nu att de inte har någon skyldighet att dra ner på mina tider :( Jag får väl leta fram ett par bra stödstrumpor, lite sko inlägg och bita ihop de sista månaderna!

Sen det där med havandeskapspenning på FK orkar jag knappt styra upp nu när dte är så kort tid kvar. Papper som ska skrivas på hit och dit och sen kanske de inte ens anser att mitt jobb är ett "tungt" jobb.
  • Kungcarl
    Många orter har butiker för yrkeskläder, där kan man prova ut skor, ilägg och  sulor
  • Mirella85

själv jobbar jag bara 12h pass ingår i mitt yrke och göra det.. springer mycket i trappor o går nästa hela tiden..
    men glöm inte ha stödstumper på dig guldvärda=) ett tips 

• twinny

Tanya: har du kontaktat ditt fackförbund? Du har stöd i flera lagar för att ha det bra på jobbet! Vet du att arbetsgivaren skall anpassa arbetet efter dina fysiska och psykiska förutsättningar. När väl AG har haft ett gediget ansrällningsförfarande så måste AG ta ansvar för sina handlingar och se till så att de anställda mår bra på jobbet. När har din Provanställning gått ut? Förstår att du känner dig otrygg när anställningen är så osäker men när ditt halvår har gått så ska du absolut få den anpassning du behöver. Sen tycker jag också att du ska ha fotriktiga skor och stödstrumpor, minskar dessutom risken för att få åderbråck ;) lycka till!!

• Bamboon

Jag kan rekommendera dig asics löparsor 2160 eller kayano. de kostar ca 1599:- men jag har jobbat i de hla graviditet eller när jag jobbar o de är så sköna. Jobbat hela graviditet till BF o skor är A och Ö!!

Svar på tråden Min chef misstycker till mindre arbetstider