• saramadeleine

Anser du att vem som helst, ska ta ett "lågstatus" jobb?

Ofta läser jag på nätet, eller samtalar i verkliga livet med människor som anser att alla kan och bör ta ett så kallat "lågstatus" jobb. För mig bör inga jobb ha lågstatus men då jag ändå vill poängtera vad för sorts jobb jag menar använder jag den benämningen.

Jag vänder mig dock emot att vem som helst kan jobba på vissa arbetsplatser. Till sommaren 2012 är jag färdig lärare, det betyder således att jag kommer ut när eleverna får sommarlov. Rådet jag nu får från allt och alla är, ta ett vårdjobb. Jag personligen känner mig inte lämpad för ett vårdjobb, jag har visserligen en undersköterskeutbildning i grunden, men sist jag jobbade i vården så hade jag ångest att gå dit, kände irritation över brukarna och ville bara därifrån. Jag tyckte det var alldeles för stressigt och alldeles för ansvarsgivande för min del, att ge mediciner till personer och alltid dubbelkolla är det rätt namn, tänk om jag glömmer ge just den sin medicin jag var verkligen livrädd och insåg ganska snabbt att vården verkligen inte var ett yrke för mig. Men med det vill jag också säga att jag vet att vissa människor passar så bra inom vården och de yrket är verkligen perfekt för dem och det är ett bra jobb, även om jag aldrig mer vill dit igen. Jag var helt enkelt inte lämpad för att jobba inom vården.

Lika så är det med snabbmatskedjor, har själv aldrig jobbat på en sådan men jag skulle nog heller aldrig fixa ett sånt jobb. Stressen, förbannade kunder och allt vad det innebär. Dock anser jag att även detta jobbet är perfekt för personer som det passar för.

Ett till yrke är då lokalvårdare, jag provade på detta son tonåring och yrket var inte heller min grej. Jag såg helt enkelt inte smutsen. Jag städade så klart men det där med småfläckar här och där var inget jag reflekterade över. Så jag antar att även det yrket inte är ett yrke jag skulle klara av för jag är inte speciellt duktig på att se smuts på andra ställen än hemma hos mig själv.

Så nu till min fråga, anser du att vem som helst är lämplig att arbeta inom "lågstatus" yrken?
    Mitt svar är nej, jag anser inte att vem som helst ska jobba inom ens "lågstatus" yrken. Jag anser att jobb ska gå till lämpade personer.

Nu är jag nyfiken på din åsikt.

www.saramadeleine.se / Mamma och blivande fröken
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 13:25
    Tillägg, frågan handlar alltså inte om mig. Jag funderar mer allmänt om ni anser att vem som helst är lämpad för dessa jobb. Jag ska studera nästa sommar och sedan kommer jag likt jag gör nu fortsätta vikariera inom barnomsorgen och jag kommer även skriva in mig som vikarie till skolan mot hösten om det inte finns lediga lärarvikariat del vill säga. Jag är alltså inte oroad över min situation, den är säkrad. Däremot funderar jag rent allmänt med andra människor. Om alla bara för att denne är arbetslös bör söka "lågstatus" jobben?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 16:36
    Tillägg 2, då folk fortfarande tror att jag ser mig för "fin" för dessa jobb. Så är svaret NEJ och åter NEJ! Mitt syfte med tråden är att diskutera huruvida alla verkligen är lämpade för alla jobb och ingenting annat. Skulle jag bli arbetslös skulle jag självklart jobba, oavsett jobb. Jag har aldrig varit arbetslös och jag kommer förhoppningsvis aldrig bli det heller.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-17 09:06
    Angående benämningen lågstatus är det inte min personliga uppfattning utan samhällets.

Syftet med tråden är att människor ska förstå värdet av att rätt människa jobba på dessa arbetsplatser och att det inte är ett jobb. Vem som helst ska/kan ta bara för att det finns jobb där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-17 09:53
    Sen handlar inte tråden om att vara överkvalificerad för jobb. Tråden har inget med högre utbildning att göra. Utan det kan lika gärna gälla Julia som inte gått ut gymnasiet som får rådet att ta jobb inom vården fast hon inte alls passar där. Som det självklart även kan gälla en högre utbildad person.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-17 11:00
    Citat från tråden "Nu ger jag upp, och lämnar tråden. Har ni frågor på något klicka på visa endast för jag har fått upprepa samma sak nu i 37 sidor. Känner att jag inte orkar upprepa mig ytterligare ännu en gång.

Nu ska jag utnyttja tiden med att umgås med min son och gå på biblioteket. Men om ni vill fortsätta diskutera så gör det, men TS kommer inte svara något mer. Svaren finns redan i tråden. På återseende i andra trådar!"
  • Svar på tråden Anser du att vem som helst, ska ta ett "lågstatus" jobb?
  • Labolinas
    Boothwalker skrev 2011-08-16 19:43:20 följande:
    Jag tror det finns folk som är beredda att utbilda sig för att bli det de vill bli. Men jag tror också att man ska slippa studieskulder om man väljer att utbilda sig. Jag tror att folk kan välja vad de faktiskt vill jobba med och passar för bättre om det inte väljer jobb efter status.

Inga länder som är kommunistiska har varit särskilt framgångsrika, säger det inte dig något?
    ~Carpe Diem~
  • clembke

Jag tycker att mkt beror på inställningen. Är man arbetslös (o har varit i några mån) o vägrar att söka något annat jobb än tex CNC-operatör eller Verktygsmakare pga att dom utbildningarna är så fina att det är de enda jobb man kan jobba med. (visst verktygsmakare ät en fin utb säkert men CNC-op kan dom flesta bli nu). Min tanke här är då, ta o sök o kanske få ett montörsjobb tex så länge o fortsätt att sök de jobb man vill ha för naturligtvis ska man jobba med det man vill.

Hade denna diskussion med en dåvarande sambo, han gick hellre arbetslös än chansade på att få nåt annat jobb för att han va så att säga "för fin" för att ens ta ett annat jobb tills han fick "sitt jobb". Där tycker jag tänket är helt vridet.
    Sen ska man kanske inte ta ett jobb där tex brukarna i inom vården kan bli lidande. Men har man inget jobb o behöver pengar så kanske man få ta ett jobb inom tex lokalvården så länge tills man få det jobbet man vill ha.

Hoppas ni förstår vad jag menar annars få jag försöka förtydliga

• Boothwalker
    Labolinas skrev 2011-08-16 19:48:54 följande:
    Inga länder som är kommunistiska har varit särskilt framgångsrika, säger det inte dig något?
    Jag tror inte livet handlar om framgång...

Och det enda jag vill är mer lika löner. Ingen förtjänar 10 gånger mer i lön.
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Boothwalker
    clembke skrev 2011-08-16 19:49:34 följande:
    Jag tycker att mkt beror på inställningen. Är man arbetslös (o har varit i några mån) o vägrar att söka något annat jobb än tex CNC-operatör eller Verktygsmakare pga att dom utbildningarna är så fina att det är de enda jobb man kan jobba med. (visst verktygsmakare ät en fin utb säkert men CNC-op kan dom flesta bli nu). Min tanke här är då, ta o sök o kanske få ett montörsjobb tex så länge o fortsätt att sök de jobb man vill ha för naturligtvis ska man jobba med det man vill.

Hade denna diskussion med en dåvarande sambo, han gick hellre arbetslös än chansade på att få nåt annat jobb för att han va så att säga "för fin" för att ens ta ett annat jobb tills han fick "sitt jobb". Där tycker jag tänket är helt vridet.
    Sen ska man kanske inte ta ett jobb där tex brukarna i inom vården kan bli lidande. Men har man inget jobb o behöver pengar så kanske man få ta ett jobb inom tex lokalvården så länge tills man få det jobbet man vill ha.

Hoppas ni förstår vad jag menar annars få jag försöka förtydliga
    Fast det är ju skillnad på att inte vilja jobba för att man tycker det är lågstatus. Än att vägra jobba för att man vet att man kommer må skit av jobbet och vara direkt olämplig på platsen...
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • I Blackrose I
    Boothwalker skrev 2011-08-16 19:22:44 följande:
    Länge leve rättvisan?
    Det är inte rättvisa. Det är idioti att tänka på det sättet om jag får säga så. En läkare ska inte ha samma lön som en undersköterska. En arkitekt ska inte ha samma lön som en sophämtare.
    I dont need sex, my government fucks me every day
  • Labolinas
    Boothwalker skrev 2011-08-16 19:50:02 följande:
    Jag tror inte livet handlar om framgång...

Och det enda jag vill är mer lika löner. Ingen förtjänar 10 gånger mer i lön.
    Jo, det gör vissa personer. En person som packar ägg kl. 8-15 ska inte ha samma lön som en VD på ett multinationellt företag. Behöver jag verkligen förklara varför?
    ~Carpe Diem~
  • Boothwalker
    I Blackrose I skrev 2011-08-16 19:51:27 följande:
    Det är inte rättvisa. Det är idioti att tänka på det sättet om jag får säga så. En läkare ska inte ha samma lön som en undersköterska. En arkitekt ska inte ha samma lön som en sophämtare.
    Jag har inte sagt samma lön. Jag säger mer lika. Men vem är värd 10 gånger mer i lön?
  • Boothwalker
    Labolinas skrev 2011-08-16 19:51:43 följande:
    Jo, det gör vissa personer. En person som packar ägg kl. 8-15 ska inte ha samma lön som en VD på ett multinationellt företag. Behöver jag verkligen förklara varför?
    Igen. Jag pratar inte om samma lön. Men varför ska man inte tjäna pengar på att packa ägg? Vad händer om ingen gör det jobbet?
  • Labolinas
    Boothwalker skrev 2011-08-16 19:53:47 följande:
    Igen. Jag pratar inte om samma lön. Men varför ska man inte tjäna pengar på att packa ägg? Vad händer om ingen gör det jobbet?

Vad menar du är skillnaden mellan lika & samma lön?
    ~Carpe Diem~
  • Bling1975

Givetvis ska den mest lämpliga av de sökande få jobbet. Det är väl självklart. Men man bör ju söka alla jobb man har chans att få istället för att vara arbetslös.

Men att tro att man inte klarar att jobba på Mc Donalds men klarar av att ha hand om en hel klass förstår jag inte. Klassen du ska undervisa är väl den vanligaste kunden du har att på hamburgerhaken. Jag kan förstå att vissa inte har en social kompetens som gör vård/service olämpligt men då funkar säkert städ eller enklare kontorssysslor bättre. Kan man inte hantera något av dem så har jag svårt att se att man skulle vara så lämplig på något jobb. Det är ju bara att följa rutiner.

Jag jobbade själv på lunchrestaurang när jag pluggade, det var av den typen som finns på större företag och påminner lite om skolmatsalar. Väldigt enkelt och soft jobb och den som inte klarar det behöver nog personlig assistent i sin vardag. De som var lite folkskygga fyllde på maten och plockade med salladsbordet och brickor eller jobbade i disken. De som gillade folk och kunde räkna tog kassan och andra sociala typer frågade folk hur många potatisar de ville ha till fisken.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Anser du att vem som helst, ska ta ett "lågstatus" jobb?