Anser du att vem som helst, ska ta ett "lågstatus" jobb?
Ofta läser jag på nätet, eller samtalar i verkliga livet med människor som anser att alla kan och bör ta ett så kallat "lågstatus" jobb. För mig bör inga jobb ha lågstatus men då jag ändå vill poängtera vad för sorts jobb jag menar använder jag den benämningen.
Jag vänder mig dock emot att vem som helst kan jobba på vissa arbetsplatser. Till sommaren 2012 är jag färdig lärare, det betyder således att jag kommer ut när eleverna får sommarlov. Rådet jag nu får från allt och alla är, ta ett vårdjobb. Jag personligen känner mig inte lämpad för ett vårdjobb, jag har visserligen en undersköterskeutbildning i grunden, men sist jag jobbade i vården så hade jag ångest att gå dit, kände irritation över brukarna och ville bara därifrån. Jag tyckte det var alldeles för stressigt och alldeles för ansvarsgivande för min del, att ge mediciner till personer och alltid dubbelkolla är det rätt namn, tänk om jag glömmer ge just den sin medicin jag var verkligen livrädd och insåg ganska snabbt att vården verkligen inte var ett yrke för mig. Men med det vill jag också säga att jag vet att vissa människor passar så bra inom vården och de yrket är verkligen perfekt för dem och det är ett bra jobb, även om jag aldrig mer vill dit igen. Jag var helt enkelt inte lämpad för att jobba inom vården.
Lika så är det med snabbmatskedjor, har själv aldrig jobbat på en sådan men jag skulle nog heller aldrig fixa ett sånt jobb. Stressen, förbannade kunder och allt vad det innebär. Dock anser jag att även detta jobbet är perfekt för personer som det passar för.
Ett till yrke är då lokalvårdare, jag provade på detta son tonåring och yrket var inte heller min grej. Jag såg helt enkelt inte smutsen. Jag städade så klart men det där med småfläckar här och där var inget jag reflekterade över. Så jag antar att även det yrket inte är ett yrke jag skulle klara av för jag är inte speciellt duktig på att se smuts på andra ställen än hemma hos mig själv.
Så nu till min fråga, anser du att vem som helst är lämplig att arbeta inom "lågstatus" yrken?
Mitt svar är nej, jag anser inte att vem som helst ska jobba inom ens "lågstatus" yrken. Jag anser att jobb ska gå till lämpade personer.
Nu är jag nyfiken på din åsikt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 13:25
Tillägg, frågan handlar alltså inte om mig. Jag funderar mer allmänt om ni anser att vem som helst är lämpad för dessa jobb. Jag ska studera nästa sommar och sedan kommer jag likt jag gör nu fortsätta vikariera inom barnomsorgen och jag kommer även skriva in mig som vikarie till skolan mot hösten om det inte finns lediga lärarvikariat del vill säga. Jag är alltså inte oroad över min situation, den är säkrad. Däremot funderar jag rent allmänt med andra människor. Om alla bara för att denne är arbetslös bör söka "lågstatus" jobben?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 16:36
Tillägg 2, då folk fortfarande tror att jag ser mig för "fin" för dessa jobb. Så är svaret NEJ och åter NEJ! Mitt syfte med tråden är att diskutera huruvida alla verkligen är lämpade för alla jobb och ingenting annat. Skulle jag bli arbetslös skulle jag självklart jobba, oavsett jobb. Jag har aldrig varit arbetslös och jag kommer förhoppningsvis aldrig bli det heller.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-17 09:06
Angående benämningen lågstatus är det inte min personliga uppfattning utan samhällets.
Syftet med tråden är att människor ska förstå värdet av att rätt människa jobba på dessa arbetsplatser och att det inte är ett jobb. Vem som helst ska/kan ta bara för att det finns jobb där.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-17 09:53
Sen handlar inte tråden om att vara överkvalificerad för jobb. Tråden har inget med högre utbildning att göra. Utan det kan lika gärna gälla Julia som inte gått ut gymnasiet som får rådet att ta jobb inom vården fast hon inte alls passar där. Som det självklart även kan gälla en högre utbildad person.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-17 11:00
Citat från tråden "Nu ger jag upp, och lämnar tråden. Har ni frågor på något klicka på visa endast för jag har fått upprepa samma sak nu i 37 sidor. Känner att jag inte orkar upprepa mig ytterligare ännu en gång.
Nu ska jag utnyttja tiden med att umgås med min son och gå på biblioteket. Men om ni vill fortsätta diskutera så gör det, men TS kommer inte svara något mer. Svaren finns redan i tråden. På återseende i andra trådar!"