• Anonym (Funkar det?)

När kan man vara "vänner" efter skilsmässan?

Jag och min exman separerade för 11 månader sedan, men allt är inte klart ännu... betänketiden på skilsmässan har inte gått ut ännu och vi håller som bäst på att dela ekonomi och sälja hus...

Vi var inte helt överens om denna skilsmässa, medan jag ville kämpa, hade han redan gett upp och ville inte mer, och så blev det... Känslomässigt kan jag ärligt inte säga om jag har kommit över honom eller inte... jag skulle inte vilja ha det liv jag flyttade ifrån, men kan heller inte glömma hur bra vi haft det en gång...

Under dessa 11 månader har vi ibland varit överens, ibland inte kunnat pratat alls utan kommunicerat via sms och mail... det skiftar kan man lugnt säga... när vi är som mest sams kan vi fika hos varann när vi hämtar/lämnar barn...

Men långsiktigt, kan man verkligen bli "vänner" för barnens skull, fast man inte varit överens om skilsmässan från början? ELler är det bara dumt att försöka, att tro att det skulle funka??

• Svar på tråden När kan man vara "vänner" efter skilsmässan?
  • Anonym

Ni kommer bli vänner om ni vill, när känslorna om vad som varit lämnat er. Minnena kommer ni alltid dela, av er tid tillsammans. Men sorgen av vad som aldrig blev måste först få värka ut.

• Anonym

håller med ovan skribent men lägger till också att det beror ju också  på av vilket syfte man ska vara vänner.

Är det för barnens skull så kan det fungera, men vill man vara vänner av egna privata skäl får man nog räkna med att det inte alltid funkar friktionsfritt.

Är det slut så är det slut och där får man nog släppa sina tankar och känslor och ta sig vidare, men ni är alltid föräldrar till era barn och ur den synvinkeln är det alltid bra att ha en fungerande relation.

Så kanske ha lite i åtanke också varför man ska vårda vänskapen så kan det hela också gå lättare

• Anonym (Funkar det?)
    Anonym skrev 2011-08-16 15:05:47 följande:
    håller med ovan skribent men lägger till också att det beror ju också  på av vilket syfte man ska vara vänner.

Är det för barnens skull så kan det fungera, men vill man vara vänner av egna privata skäl får man nog räkna med att det inte alltid funkar friktionsfritt.

Är det slut så är det slut och där får man nog släppa sina tankar och känslor och ta sig vidare, men ni är alltid föräldrar till era barn och ur den synvinkeln är det alltid bra att ha en fungerande relation.

Så kanske ha lite i åtanke också varför man ska vårda vänskapen så kan det hela också gå lättare
    Det där är ju skitsvårt... jag skulle vilja att vi kunde vara "vänner" för barnens skull, det skulle ju kännas fruktansvärt om vi ex inte båda skulle kunna vara med på skolavslutningar, framtida studentexamen, bröllop eller vad det än är... värsta scenariot är ju om det skulle bli "om mamma kommer kommer inte pappa, eller tvärtom"... är livrädd för det..

Just nu, vet inte.. det är kanske för nära inpå och för känsligt... för oberabetat och för oklart... Kan det bli lättare när alla praktiskta band är borta? (När hus är sålt och ekonomi delad) När det bara är barnen som förbinder oss? För det kommer de ju alltid att göra...

Samtidigt, när vi träffas, så har vi ibland så himla trevligt... vi kan sitta och prata och umgås mycket längre än vad som är nödvändigt, för att nästa gång vi träffas börja träta om en småsak.. som sagt, kanske för tidigt ännu :)
  • Anonym (Funkar det?)

Förresten, en sak till... jag som måste jobba för att nu "komma vidare", som inte helt är ok med denna skilsmässa borde kanske inte försöka vara "vän" med mitt ex på ett tag.. tror nog inte att det är lättare för mig att komma framåt på det sättet...

• Anonym

Att komma vidare i sorgearbetet är prio 1 just nu, inte vänskap...Det är ett sorgearbete då en relation och en person som betytt väldigt mkt för dig nu inte längre är detsamma. Men att hålla en låg profil, inte visa barnen alla bråk och prata illa om varandra är ju också prio 1.

• Nyfiken gul
    Anonym (Funkar det?) skrev 2011-08-16 15:32:57 följande:
    Det där är ju skitsvårt... jag skulle vilja att vi kunde vara "vänner" för barnens skull, det skulle ju kännas fruktansvärt om vi ex inte båda skulle kunna vara med på skolavslutningar, framtida studentexamen, bröllop eller vad det än är... värsta scenariot är ju om det skulle bli "om mamma kommer kommer inte pappa, eller tvärtom"... är livrädd för det..

Just nu, vet inte.. det är kanske för nära inpå och för känsligt... för oberabetat och för oklart... Kan det bli lättare när alla praktiskta band är borta? (När hus är sålt och ekonomi delad) När det bara är barnen som förbinder oss? För det kommer de ju alltid att göra...

Samtidigt, när vi träffas, så har vi ibland så himla trevligt... vi kan sitta och prata och umgås mycket längre än vad som är nödvändigt, för att nästa gång vi träffas börja träta om en småsak.. soi m sagt, kanske för tidigt ännu :)
    Ja det är ju det där som ni måste jobba på, att kunna ha en fungerande vuxen relation och kunna samarbeta kring barnen.

Men det är inte det ni ska fundera på nu utan ta en sak i taget och se vart ni landar när allt praktiskt är färdigt.

Att det funkar att sitta och fika o så beror nog på att det inte längre finns några måsten mellan er, ni måste inte längre vara två personer som försöker få allt att fungera. Ni kan vara bara ni två och kan slappna av på ett annat sätt.
    Ta det för vad det är helt enkelt.
    Just nu är det inte läge att lägga in några värderingar i det hela.

Och om det är du som måste släppa och gå vidare så kanske du får finna dig i att det är så här det  kan tänkas se ut i framtiden, ibland funkar det och ibland kan ni ryka ihop om saker och ting. Thats life helt enkelt.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (ja)

Jag och min man var inte överens om skilsmässan. han hade gett upp samt mådde dåligt och jag ville kämpa och försöka för jag vet att skilsmässan egentligen inte hade med känslor att göra. Detta är nu 4 månader sedan. Första 1-2 månaderna var lite jobbiga för det var innan vi hade flyttat isär och det var många saker som skulle ordnas. Jag var ledsen och besviken och han kände sig pressad.

Nu är vi väldigt bra vänner. Visst händer det att vi kommer till tillfällen då vi tycker olika och vi har en despyt men vi är aldrig ovänner. Vi är riktigt bra vänner och vi kan umgås och gör saker tillsammans med barnen utan problem. Det funkar bra.

Jag var inte alls överens om detta med skilsmässan och kände mig sviken och bortglömd men i allt detta så kände jag ändå att han var en bra vän, min närmaste och barnen förtjänar att vi har en bra relation. Så med tiden (ganska kort tid trots allt) så har denna vänskap byggts upp och vi pratar med varandra dagligen. Mycket praktiska saker som ska fixas givetvis men även andra saker. Vi pratar om hur dagen varit eller vad vi ska göra i veckan osv. Hjälps åt vid problem mm.

Så visst går det

• Anonym (Funkar det?)
    Anonym (ja) skrev 2011-08-16 20:38:11 följande:
    Jag och min man var inte överens om skilsmässan. han hade gett upp samt mådde dåligt och jag ville kämpa och försöka för jag vet att skilsmässan egentligen inte hade med känslor att göra. Detta är nu 4 månader sedan. Första 1-2 månaderna var lite jobbiga för det var innan vi hade flyttat isär och det var många saker som skulle ordnas. Jag var ledsen och besviken och han kände sig pressad.

Nu är vi väldigt bra vänner. Visst händer det att vi kommer till tillfällen då vi tycker olika och vi har en despyt men vi är aldrig ovänner. Vi är riktigt bra vänner och vi kan umgås och gör saker tillsammans med barnen utan problem. Det funkar bra.

Jag var inte alls överens om detta med skilsmässan och kände mig sviken och bortglömd men i allt detta så kände jag ändå att han var en bra vän, min närmaste och barnen förtjänar att vi har en bra relation. Så med tiden (ganska kort tid trots allt) så har denna vänskap byggts upp och vi pratar med varandra dagligen. Mycket praktiska saker som ska fixas givetvis men även andra saker. Vi pratar om hur dagen varit eller vad vi ska göra i veckan osv. Hjälps åt vid problem mm.

Så visst går det
    DU/ni hade ju precis samma utgångsläge för er skilsmässa som vi - jag som ville kämpa, men han som redan hade gett upp och mådde dåligt... dock, ni har ju kommit mycket längre på era 4 månader än vi på våra 11 månader... har ni allt praktiskt klart? Delat saker och ekonomi? Flyttat isär och har barnen vv? Vi har ju fortfarande ett hus att sälja och ekonomin är inte heller klar... däremot flyttade vi isär för 11 månader sedan och bor alltså på varsitt håll och har barnen vv - resten är ännu inte klart...
  • Anonym (Absolut inte...)

Skild och flyttade från den gemensamma bostaden för 6 månader sedan.

Min åsikt är att det inte går att vara "vänner"!

När det gäller barnen kan man säkert klara av det om båda jobbar för det, men att vara "vänner" för vänskapens skull fungerar dock inte i vårt fall.

Sedan måste jag lägga in en aspekt i det hela; om man ändå skiljer sig - varför ska man vara "vänner" och fika tillsammans etc? Är inte det lite form av "separationsångest" och även hålla hoppet uppe för den part som blivit lämnad?

Jag tycker iaf inte att det är "fair play".       

• Anonym (Funkar det?)
    Anonym (Absolut inte...) skrev 2011-08-17 08:53:47 följande:

Skild och flyttade från den gemensamma bostaden för 6 månader sedan.

Min åsikt är att det inte går att vara "vänner"!

När det gäller barnen kan man säkert klara av det om båda jobbar för det, men att vara "vänner" för vänskapens skull fungerar dock inte i vårt fall.

Sedan måste jag lägga in en aspekt i det hela; om man ändå skiljer sig - varför ska man vara "vänner" och fika tillsammans etc? Är inte det lite form av "separationsångest" och även hålla hoppet uppe för den part som blivit lämnad?

Jag tycker iaf inte att det är "fair play".       

Jo, kan väl vara separationsångest kanske... skillnad förståss om man skilt sig för att känslorna tagit slut och man funkar bra som kompisar, då kanske man kan umgås som "vänner" och få det att funka... men så var det inte i vårt fall...

MEN, vad gör man när barnen har bakat och står och tjatar om att pappa måste komma in och fika innan de åker med honom hem? Inte så lätt att bara säga nej, även om det kanske är det bästa...
Svar på tråden När kan man vara "vänner" efter skilsmässan?