• lynet70

Assisted hatching,vad tror ni när man inte får ägget att fästa.

Jag funderade på detta eftersom jag har fått topp ägg tillbaks vid mimna två ivf behandlingar,men ägget fäster inte. Pratade med barnmorskan i Falun i går och hon fattar heller inte varför det inte äster eftersom vi har så bra ägg ocg bra förutsättningar. Hon skulle diskutera med läkaren om det fanns något att göra sa hon.
    I natt när jag jobbade kom jag att tänka på AH. Kan man använda det tror ni för att få ägget att lättare fästa eller används det bara vid tjockt skal?
    Jag har läst lite på trådar och Falun använder ju metoden verkar det som och jag går ju i Falun. Blir mitt sista ivf försök ut på nästa år någon gång.
    Skriv vad ni har för erfarenheter ochv ad ni tror om detta i mitt fall.
    Kram!

• Svar på tråden Assisted hatching,vad tror ni när man inte får ägget att fästa.
  • lynet70

Måste bara skvallra om Förhopnningar som +++++ade idag och hon har gjort AH.....
    Som sagt så tror jag m ycke på det här.
    Kram!

• Jojjann

Hej grått,

Där jag har gått gjorde de bara AH på 3-dagars embryon men inte på blastocyster, vet dock inte varför riktigt, men de måste väl ha haft någon teori om det. Så kanske det i ditt fall inte gör varken till eller från om du får tillbaka en blastocyst?

• ljust

På Sahlgrenska gör dom det inte överhuvudtaget, på någon! enligt den läkaren jag talade med, så det har nog inte så mycket med mig att göra.

• Teälskare

Jag tror starkt på AH. Min kompis gjorde AH på sitt sist försök och blev gravid. Nu 1,5 år senare är hon gravid igen på naturlig väg men det är en annan historia. Hoppas att du fått AH!

• pemi

Ni som gjort AH, vilka kliniker går ni på? Vet at de gör det i Falun, men finns det fler?

pemi

• fröken fru

Blir också intresserad av detta, vi har också haft fina ägg och bra förutsättningar och ändå lyckas vi inte
    Är det någon som vet om man kan göra detta på Calanderska

Är 37 och det kanske är det som är problemet typ tjocka äggskal mmm

• Teälskare

Jag tror att de gör AH på de flesta kliniker, det avgörrs från fall till fall om man t ex misstänker att äggskalen är för tjocka eller vill öka chansen att det fäster...

Jag vet att de gör AH både på Cura-och Öresundskliniken i Malmö!

Lycka till!

• Teälskare

Hämtade lite info från Öresundskliniken i Malmö

Assisted Hatching (AHA)

Det har länge funnits tankar om att äggets skal, efter befruktningen, förhindrar att ägget sätter sig fast i livmodern. Det mänskliga ägget omges, liksom hönsägget, av ett tunt skal. Detta skall brista eller öppna sig några dagar efter att ägget kommit in i livmodern, för att möjliggöra att ägget får kontakt med livmoderslemhinnan. Under speciella omständigheter sker inte den här kontakten på förväntat sätt. Vi har i vårt utvecklingsarbete funnit hållpunkter för att man hos vissa par kan underlätta kontakten genom att förtunna "äggskalet" strax innan återförandet, och därmed öka chansen till graviditet. Sedan flera år genomför vi med framgång sådan förtunning av äggskalet (Assisted Hatching), när vi misstänker att ett för tjockt eller för hårt äggskal försvårar det delade äggets förmåga att fästa i livmodern.

• lynet70

Någon som vet hemsidan till Öresundskliniken? Tänkte jag ville in och kolla lite där men hittar den inte.

• lynet70

Tack för ditt svar Tuss.....
    Går du i Öresund?
    Jag läser alla fakta som jag hittar om det här med Assited Hatching.
    När ska du på ÄP?
    Ska strax iväg på akupunktur nu,men jag undrar över en sak och det är det här med akupunktur vid ET. Vet du något om det,jag menar ska det göras strax innan eller efter ET och är det bara en gång?
    Kram!

Svar på tråden Assisted hatching,vad tror ni när man inte får ägget att fästa.