• mcsn83

Sammandragningar vecka 17 - råd?

Jag är gravid i vecka 17 och har de senaste dagarna haft många sammandragningar. Känner lite smärta vid sammandragningar men inget som jag inte kan hantera. Kände inte av några sammandragningar under natten som gick utan det är mest under tiden som jag är vaken. Ringde min barnmorska för att kolla läget och fick då till svar att om det är så att det är "riktiga" värkar så är det ändå för tidigt för att göra något åt. Skulle dock tänka på att ta det lugnt. Ska även lämna ett urinprov för att utesluta urinvägsinfektion. Känner dock inte mig helt tillfredställd med svaret. Bör man inte göra en mer grundlig undersökning? Bör man sjukskrivas pga sammandragningarna? Vill ju inte riskera mitt lilla barn ...

Kan tillägga att detta är min andra graviditet och med sonen hade jag inga känningar innan förlossningen satte igång i vecka 38.

• Svar på tråden Sammandragningar vecka 17 - råd?
  • Nattmackan

Det är såhär... din livmoder tränar sig för förlossningen och sammandragningar kommer du att ha fram till BF

• Chaktio

Jag hade också väldigt tidiga sammandragningar i förra graviditeten och jag fick ungefär samma svar som du. Dock gjorde man anteckningar om dem och i samband med RUL i v 20 undersökte man mer grundligt. Sen var jag in till förlossningen varje gång det kändes värre än vanligt och i v 26, tror jag det var, blev jag sjukskriven på 25% trots att jag inte hade någon påverkan på livmodertappen.

• mammaNena

jag blev sjukskriven, först halvt från v 18 sen helt från v 23. Så det behöver inte alls vara såhär att du ska ha SD under hela grav! Ibland är det FÖR mycket SD! Men du kan ju ringa din bm igen, alt om du ringer till mvc reception, om det finns sån. du kanske kan få tid till läkare istället.

johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • Qutis

Jag har med sammandragningar och jag fick stoppa verkar i vecka 23.. Jag tog det inte lugnt som jag skulle och därför blev det så.. men jag har tagit "vila" på stort allvar och nu är dem inte smärtsamma men dem finns och det är helt normalt. Tyvär är det för tidigt för att man ska kunna göra något om det skulle vara så att bebis kommer nu... jag håller tummarna !!

• mcsn83

Tack för svaren! Ska på UL om 2 veckor så då kanske man kan be dem titta lite extra... Usch, känner mig ändå orolig men ska försöka att slappna av för att inte förvärra saken.

• Nattmackan
    mcsn83 skrev 2011-08-16 15:49:41 följande:
    Tack för svaren! Ska på UL om 2 veckor så då kanske man kan be dem titta lite extra... Usch, känner mig ändå orolig men ska försöka att slappna av för att inte förvärra saken.
    Oro skadar mer, dina känslor är barnets väder, omd et är storm eller solsken ha tillit och tänk kärleksfulla tankar till det kommande barnet <3
  • HLinna

I min förra grav började SD i v.17. Kollade upp UVI men det visade inget. Min BM sa bara att "såhär tidigt ska du inte ha sammandragningar" - tack för det, väldigt uppmuntrande...
    Tyvärr fick jag dras med SD, det blev värre och värre och värst var det i v.29 då jag "beordrades" att stanna hemma en vecka och ta det väldigt lugnt. Efter det var jag sjukskriven 50% fram till en månad innan BF då jag tog semester. Jag hade sjukt mycket SD men aldrig någon påverkan på tappen och sonen kom i v.39. Lustigt nog försvann SD nästan helt i v.36 och det var riktigt härligt att vara gravid de sista veckorna

Det bästa sättet att hålla SD under kontroll är att VILA!!! (förutsatt att du uteslutit orsaker som UVI tex)
    Om SD fortsätter och blir värre ändå kan du be om att bli undersökt för att se att ingen påverkan finns på tappen, kan göras med VUL då de mäter hur lång tappen är. När jag hade haft väldigt mycket SD blev jag helt klart lugnad av en sådan undersökning. Läkaren berättade då att jag kunde känna mig säker på att min kropp klarar av den mängden SD jag hade haft. Om det däremot ökade och blev fler och kraftigare SD, då kan man inte vara säker på att man klarar det längre. Så då får man tigga om en ny undersökning.

Men som sagt - du behöver inte hamna i det här träsket, hoppas att det bara är tillfälligt, kanske beroende på en UVI som går att behandla. Och även om du hamnar i SD träsket så behöver det inte alls betyda att bebis kommer för tidigt! Försök slappna av och ta det luuuuuugnt!

• aaaaa

Kände inte en sammandragning förrän två dagar innan förlossningen med första barnet.
    Med andra kände jag dem ofta och tidigt, mer obehagligt än jätteont dock. Föddes två dagar före BF.

Svar på tråden Sammandragningar vecka 17 - råd?