Någon idé att potträna 18-månaders?
Med dottern var jag bestämt att det skulle ske på hennes villkor med att bli av med blöjan, när hon var redo. Vid 2-års ålder så ville hon själv kissa i pottan och var blöjfri från första kissningen.(olyckorna gick sedan att räkna på en hand).
Sonen, blir snart 18 månader, har börjat vilja ta av sig blöjan och sitta på toaletten - väldigt ofta. Han tar själv av den och försöker komma upp så jag hjälper honom. Det har hittils inte blivit något mer än att bara sitta där en stund och sedan klä på sig igen. Men efter en stund vill han faktiskt försöka igen.
Frågan är nu... han verkar ju vara intresserad av att kissa på rätt ställe. Är en 18-månaders mogen till att pottränas och bli blöjfri eller är det helt i onödan? Jag är inte intresserad av att lyssna av signaler och hjälpa honom jämt utan när han ska bli blöjfri så vill jag att han kan säga till innan och själv känna av när han vill gå. Är det möjligt att han kan det nu? Givetvis måste man se till barnet i början och så, och påminna en del.