• Luullis

Någon idé att potträna 18-månaders?

Med dottern var jag bestämt att det skulle ske på hennes villkor med att bli av med blöjan, när hon var redo. Vid 2-års ålder så ville hon själv kissa i pottan och var blöjfri från första kissningen.(olyckorna gick sedan att räkna på en hand).

Sonen, blir snart 18 månader, har börjat vilja ta av sig blöjan och sitta på toaletten - väldigt ofta. Han tar själv av den och försöker komma upp så jag hjälper honom. Det har hittils inte blivit något mer än att bara sitta där en stund och sedan klä på sig igen. Men efter en stund vill han faktiskt försöka igen.

Frågan är nu... han verkar ju vara intresserad av att kissa på rätt ställe. Är en 18-månaders mogen till att pottränas och bli blöjfri eller är det helt i onödan? Jag är inte intresserad av att lyssna av signaler och hjälpa honom jämt utan när han ska bli blöjfri så vill jag att han kan säga till innan och själv känna av när han vill gå. Är det möjligt att han kan det nu? Givetvis måste man se till barnet i början och så, och påminna en del.

• Svar på tråden Någon idé att potträna 18-månaders?
  • cosinus

Bara för att du kunnat räkna din dotters olyckor på en hand tror jag inte du ska räkna med att sonen är likadan. Min 5-årige son får man fortfarande påminna att springa på toa för att han prioriterar lek in i det sista.

Han har inte haft blöja på dagen hemma sen 2 år men kom hem med en massa kissepåsar från dagis så sent som i våras. Min dotter var också jättenoga med kissandet och hennes olyckor kan jag också räkna på en hand medans sonen varit helt obrydd om att kissa ner sig så jag kan inte ens räkna hans kissolyckor om jag så får använda all ben i hela kroppen.

Men för att svara på din fråga så tror jag en 18 månaders mycket väl kan pottränas men sen hur "noga" barnet är att kissa på rätt ställe är högst individuellt. Min treårige pojke är klart bättre än storebror på att komms ihåg när han behöver kissa men inte i närheten av syrran.

• Luullis

Givetvis kan det vara så att han inte är lika lätt(och det blir troligtvis så också) som sin syster. Men jag tror att hon var så "duktig" och enkel att få bort blöjan på för att jag väntade tills hon var redo och själv sa till.

Eftersom att vi får ytterligare ett barn nu om två veckor ungefär så vill jag inte stå och kämpa i onödan om ett så pass litet barn inte ens kan koppla att han är kissnödig med att gå på toaletten. Och kan han kontrollera sin urinering eller kommer det bara lite när som? Påminna och sånt kommer jag få göra, men jag vill inte stå och tyda ansiktsuttryck och rörelser på när det är på G om han själv inte ens kan känna det. 

• cosinus

Min 5-åring, han som haft så många kissolyckor han bestämde sig själv för kalsonger. Han skulle absolut inte ha blöja utan kalsonger som pappa. Men det var det som var viktigt för honom, inte vars kisset kom. Men alla barn är ju olika så enkelt är det. Men ta det inte som ett nederlag om han inte är lika noga som syrran. Jag vet flera barn som är tämligen obrydda om att kissa ner sig och lika många som är jättenoga. Det varierar.

Jag hade inte orkat potträna en 18 mån höggravid och sen ammandes. Man har liksom inte möjlighet alltid med en spädis att snabbt rycka in och ju mindre barn desto sämre är som regel framförhållningen. Jag är övertygad om att det går men jag tror det kostar mer än det smakar i den situationen du är nu.

• Luullis
    cosinus skrev 2011-08-16 20:41:06 följande:
    Min 5-åring, han som haft så många kissolyckor han bestämde sig själv för kalsonger. Han skulle absolut inte ha blöja utan kalsonger som pappa. Men det var det som var viktigt för honom, inte vars kisset kom. Men alla barn är ju olika så enkelt är det. Men ta det inte som ett nederlag om han inte är lika noga som syrran. Jag vet flera barn som är tämligen obrydda om att kissa ner sig och lika många som är jättenoga. Det varierar.

Jag hade inte orkat potträna en 18 mån höggravid och sen ammandes. Man har liksom inte möjlighet alltid med en spädis att snabbt rycka in och ju mindre barn desto sämre är som regel framförhållningen. Jag är övertygad om att det går men jag tror det kostar mer än det smakar i den situationen du är nu.
    Jo, det är precis det jag tänker också... att det blir väldigt jobbigt. Jag har absolut inte bråttom och vill inte stressa fram någonting, men eftersom att han verkar vilja själv så känns det dumt att strunta i det.
  • cosinus

Men låt honom sitta på pottan det han vill men ha blöja resten då? Självklart ska han ju få prova pottan men han behöver ju inte bli helt blöjfri för det.

• Luullis
    cosinus skrev 2011-08-16 20:51:39 följande:
    Men låt honom sitta på pottan det han vill men ha blöja resten då? Självklart ska han ju få prova pottan men han behöver ju inte bli helt blöjfri för det.
    Sant, vi kan ju köra på hans villkor och låta honom prova sig fram. Man behöver ju inte göra det till att aktivt försöka få bort blöjan! 
  • SOL123

mitt barn blev torr vid 18 månader så det är klart det är idé att potträna.

• MissDe

MIn dotter är idag 18 månader och vill sitta på toan, flera gånger per dag. Hon har även hos dagmamman sprungit till toan klätt av sig och kissat på golvet. (synd att ingen hann med så att hon fick hjälp upp och lyckas hela vägen!)

Jag har tänkt börja potträna henne nu då det är något som Hon vill. Jag hade tänkt vänta till sommaern 2012.. Men jag tror att det är viktigast att lyssna till barnet om det är redo! 

Svar på tråden Någon idé att potträna 18-månaders?