Elakt att lära en 4-åring sova i egen säng mot hans vilja?...
Nu får ni hjälpa mig, jag är så villrådig!
Min 4-årige son har alltid varit närhetstörstande, från att han var bebis. Och jag har burit honom så mycket som han velat, både i famn och i sjal. Jag har vaggat honom till sömns i famnen, vankade av och an i vardagsrummet fram tills han var 1 ½ år trots ryggont... Sedan lärde han sig somna men då i min säng.
Sedan ett drygt år tillbaka har han sovit i sin egen säng i sitt rum ibland. Det har inte varit några problem när han själv har velat, och nu vill jag gärna att han sover själv i sin säng av olika anledningar. Dock vill jag givetvis inte ge avkall på hans behov pga. detta...
Nu när jag försöker natta honom i hans säng så vill han inte och börjar gråta. Hans rum ligger precis vid vardagsrummet där jag brukar sätta mig när jag lagt honom, jag har alltid hans dörr öppen och han har en nattlampa tänd. Han tjoar om vatten, gosedjur, han vill ha kramar osv. och jag springer som en tätting in till hans rum men det slutar ändå med att han börjar gråta.
Jag blir helt slut av detta... Han krånglar lika mycket nu när han ska sova i min säng, så det vore ingen lösning att lägga honom där. Kan tillägga att när han väl somnat i sin säng så sover han där hela natten.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Jag har börjat sätta hårt mot hårt och säger att han SKA sova i sin säng men förklarar samtidigt att jag bara är i rummet utanför hans om det är något, ändå slutar det med att han gråter...
Är jag elak som gör såhär? Jag hade aldrig gjort så mot ett litet barn som trodde att jag försvann fån jordens yta om barnet inte såg mig, men min son är ju ändå 4 år... Visst förstår han väl att jag är 5 meter från hans rum?
Snälla hjälp mig med råd... Vill inte förstöra min sons trygghetskänsla men jag orkar verkligen inte ha det såhär längre.
Jag är ensamstående och helt slut, har sömnproblem och sover max 5 timmar per natt... Dessa timmar behöver jag verkligen men jag blir väckt varje kvart av sparkar eller slag från sonen i sömnen, och det funkar inte...