• Anne69

Min 5-åring kan inte säga S före konsonant

Hej!

Min 5-åring kan inte säga S före konsonant. Skatten blir katten, sko blir ko, spela blir pela, skola blir kola osv. I övrigt har hon inga talfel. Hon kan uttala S före vokaler och i mitten av ord.

Hennes språkutveckling var nog förhållandevis sen men när hon väl talade rent gjorde hon det ordrikt och flödigt. Vi i familjen har alltid förstått henne väl och sen ca 4 år gör hon sig väl förstådd med alla och envar.

BVC har inte reagerat hittills, men vi har å andra sidan inte varit där sen hon fyllde 4.

Vad tänker du om detta? Är det en normal utveckling eller bör vi söka hjälp?

• Svar på tråden Min 5-åring kan inte säga S före konsonant
  • BVC Sköterskan

Hej!

Först och främst tycker jag att ni bokar in ett 5-års besök på BVC. Utifrån det kan säkert er BVC-sköterska bedöma om er dotter behöver någon form av logopedhjälp.

Min uppfattning är att barn vid fem-sex år kan ha kvar enstaka problem i sitt uttal, men att inte kunna uttala S före konsonanter i början på ord, tycker jag att man bör vara observant på. Dessutom kanske er dotter så småningom upplever det jobbigt och kompisar kan börjar kommentera det. Därför tycker jag att det vore bra att låta en logoped bedöma detta.

Bokar ni en tid nu till BVC, så har ni all chans i världen att er dotter fått hjälp innan "6-års verksamheten" börjar (då jag av erfarenhet vet att det kan vara långa väntetider till logoped).

Mvh Christine

Svar på tråden Min 5-åring kan inte säga S före konsonant