• Annajosefina

För mycket nattsömn?

Hej!
    Min lille son är 4 månader gammal och har nyligen börjat somna vid kl 19 på kvällen. Han vaknar några ggr under natten och vill äta och runt kl 6-7 brukar han vara ganska vaken efter maten. Då brukar vi ligga kvar i sängen och kramas & gosa och somnar alltid om båda två till ca kl 9-10. Detta innebär ju att han sover ca 14-15 timmar på natten, jag har läst att bebisar vid 4 månaders ålder ska sova ca 10-11 timmar på natten.
    Nu undrar jag om det är för mycket? Bör vi istället gå upp vid 6-7?
    På dagarna sover han väldigt korta stunder, max 30 min åt gången och totalt ca 1,5 timma på dagen.

• Svar på tråden För mycket nattsömn?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som att han sover gott under natten, härligt!

Jag vet inte hur länge ni är vakna efter första morgonmålet, men jag tolkar det som att hans nattsömn är mellan sju till sex på morgonen. Oavsett om ni ligger kvar i sängen, så börjar med andra ord hans dag då.
    Min erfarenhet är dessutom att denna stund kommer bli längre och längre, vilket förmodligen gör att ni snart går upp runt sex-sju.

Vill strukturera dagen mer, kan du planera in så att han sover, nästa gång, mitt på dagen och därefter en stund på eftermiddagen. På så vis får han tre vilostunder, vilket kan vara lämpligt i hans ålder. När han närmar sig sex-sju månader, blir det dock förmodligen aktuellt att dra ned det till två vilostunder.

Allt du läser och hör, handlar om generella riktlinjer och finns till för alla som vill ha tips och råd på vägen. I slutändan är det ändå ni som bestämmer hur ni vill ha det, för att det skall fungera för er!

Mvh Christine

Svar på tråden För mycket nattsömn?