Inlägg från: Gurkan |Visa alla inlägg
  • Gurkan

chocolate chip cookies

Jag håller fortfarande på att utveckla det perfekta receptet men jag vill inte ha havregryn i mina :)
    Här är i alla fall grundreceptet (fast klart även grundreceptet har jag moddat för det var för lite kakao i för min smak ;P)
    http://kompott.nemensi.com/ 

• Gurkan

Gjorda för vanlig ugn.
    Nja skulle jag säga... om man ersätter bikarbonatet med bakpulver (dúbbel mängd) så blir de rätt tjocka men inte så spröda och har man inne dem för kort tid blir det heller inte riktigt spröda. Men jättetunna blir de inte inte ens med bara bikarbonat.
    Håller fortfarande på att experimentera lite :) 

• Gurkan
    Shaun the sheep skrev 2011-08-19 17:43:06 följande:
    sotasaker.com/chocolate-chip-cookies/

Det är inte det jag tänker på, men jag vet att även det här receptet ska vara väldigt gott =) Och det är ju havregryn precis som du ville ha. Rackarns, nu ska jag alltså baka cappucinokaka OCH CCC i helgen. Hur sjutton ska jag hinna med något annat?  
    oh! hennes peanut butter chocolate chip cookies är helt fantastiska!
  • Gurkan
    skogsmor skrev 2011-08-19 17:58:03 följande:
    Ett tips jag har är att lägga "degen" i bakplåts papper som en korv. Med den diameter du vill ha på kakorna. Lägg korven i frysen. När den är frusen skär skivor någon mm tjockare än du vill ha kakan medans korven är frusen. Sedan gräddar du på bakplåtspapper någon minut mer än i receptet. Jag brukar göra ett par olika variationer med dumle, nötter, daim extra choklad eller vad jag kan vilja ha i, sen har jag dem i frysen och när gästerna kommer skär jag upp ett lagomt antal kakor och gräddar, då luktar det så Gött medans man fikar. Lycka till
    Med dumle? Hur då? det lät ju hur gott som helst!
  • Gurkan
    Shaun the sheep skrev 2011-08-21 11:42:18 följande:
    Nej, det här är ett annat

lillakakan.wordpress.com/2008/06/08/chocolate.../ Här hittade jag receptet! Gjorde hel sats med frös in halva, och så använde jag en glasskopa för att få dem jämnstora. De flöt ut precis lagom
    Och att låta dem vila i 1½-2 timmar efter gräddning gjorde att de blev sådär perfekt sega som på Subway eller 7/11 =) 
    vila i nästan två timmar?
    hjälp, hur kan man vänta så läne ;) 
  • Gurkan
    Shaun the sheep skrev 2011-08-21 18:57:50 följande:
    Jag provsmakade innan Men jag lät de andra ligga på plåten ett bra tag,
    och det var verkligen värt det! Grannarna var förbi idag och provsmakade, de blev alldeles till sig!  
    Det kanske är det jag har gjort felet med... Sak testa mitt recept och låta dem ligga till sig.
    Mitt recept får en smet som är ganska fast och det går att rulla bollar av dem utan att den behöver vila och det tycker jag gör det enklare 
  • Gurkan
    Shaun the sheep skrev 2011-08-21 19:02:18 följande:
    Jag låter aldrig själva degen vila. Bara efteråt som sagt, när de är gräddade.
    Den här smeten var inte sådär fast som de andra jag gjort. Men resultatet blev ju bra ändå,
    så jag kommer nog byta till detta istället    
    Väl värt att testa med andra ord!

Testade leilas recept en gång men var inte så noga med att kyla ner degen och det straffade sig rejält. Kakorna blev till en enda stor plåtkaka ;) 
  • Gurkan
    Alexandra77 skrev 2011-08-22 11:35:07 följande:
    Snabb fråga, ska dom vara mjuka när man tar dom ur ugnen??
    Japp!
    Brukar låta dem svalna lite på plåten innan jag drar över bakplåtspappret på ett galler och låter dem svalna helt. 
  • Gurkan
    Alexandra77 skrev 2011-08-22 11:42:46 följande:
    Tack :) Bakar dom där peanutbutter kakorna med nonstop  som någon länkade till tidigare i tråden :)
    De blir goda med vanlig hackad choklad i med... Ljuvliga i vilket fall! 
  • Gurkan

nu skyller jag på er!
    hade sagt att jag inte ska baka i veckan utan bara till helgerna (jag är liksom rundare till utseendet än vad modet föreskriver, mycket rundare ) men nu har jag bakat en sats av mitt recept efter konstens alla regler. Just nu står de i ugnen och så ska de få vila i 1,5 timme innan provsmakning sker! Fotar med under processen så vi får se hur de blir! 

• Gurkan
    Shaun the sheep skrev 2011-08-22 18:44:26 följande:
    Det är inget jag reflekterat över? Tycker att det blir en helt annan sorts kakor! Men gör man CCC på "rätt" sätt så blir se sådär ljuvligt sega ändå  
    Jag föredrar utan havregryn, för mig blir det också en helt annan kaka. havregryn vill jag ha i havrekakor med russin !
  • Gurkan

Nu har mina fått vila i 1,5 timme och de är helt ljuvligt sega och underbara!
     Så receptet jag länkade till fungerar ;)

• Gurkan
    Shaun the sheep skrev 2011-08-22 20:00:36 följande:
    Dom ser underbara ut Gurkan! =) Det funkade alltså att låta dem vila efteråt? Vilken grej vi kommit på!
    låta dem svalna på galler med!
    Fick ut två plåtar av min sats och en av dem lät jag svalna på plåt och de är mycket mjukare! :) 
  • Gurkan
    bakaenkaka skrev 2011-08-22 21:42:41 följande:
    Ok, experter, har jag fattat rätt - för att få sina ccc sega ska man låta dem svalna _på plåten_ i 1,5-2 timmar efter att de lämnat ugnen?
    På galler, först på plåten en fem minuter så de håller ihop eftersom de är ganska mjuka och därefter på galler i 1,5-2 timmar
Svar på tråden chocolate chip cookies