• mamma till tre busungar

Pannkakor/ugnspannkaka utan ägg och utan mjölk - hjälp!

Ja, hur gör man det och får det att bli bra? Får gärna bli lite nyttigt också.

Sonen är allergisk mot komjöksprotein, ägg och soja.....
    .

• Svar på tråden Pannkakor/ugnspannkaka utan ägg och utan mjölk - hjälp!
  • angelnrone

Hejsan!

Ja det där var inte helt lätt!
    Men jag tänkte jag skulle hjälpa dig och googlade lite på nätet och hittade det här receptet.

Fläskpannkaka med rökt tofu, 2-3 portioner (eller 1 om du är svinghungrig)

6 dl sojamjölk 3 dl vetemjöl 2 tsk bakpulver 125 gram rökt tofu (typ Vivana eller Kung Markatta) 2 stänger salladslök

Tärna tofun i biitar om ca 0,5 cm x o,5 cm. Stek dem lite lätt i en stekpanna med olja. Vispa ihop sojamjölk, mjöl och bakpulver till en slät smet. Häll i en ugnsfast form. Sprid ut tofun och salladslöken som du nu hackat ner i ringar. In i ugnen i 20 min. Servera med rårörda lingon.

Tofu vet jag faktiskt inte vad det är men det kan du säkert byta ut  mot något som dina små barn gillar.

Jag hoppas det blir gott du får berätta om det var gott - om du nu gör det. Jag kan inget säga mer än att jag tog det från nätet www.gaashud.se 

tofu är tydligen något som är gjort på sojaböner såg jag nu så det kan du nog ta bscon istället eller skinktärningar t ex.

Många kramar från en Mamma o Mormor ifrån Skåne! Lycka till!   

• angelnrone

men..... nu ser jag att han inte tåler soja heller då kanske inte det här var så lyckat vet ju inte om vanligt vatten funkar. du får prova nåt annan i så fall kram

• lurv

Testa och googla veganrecept så hittar du en hel del utan både ägg och mjölk, inte bara pannkakasrecept

Nu tål min lilla kille mjölk så jag  använder det men annars så gör jag som vanlig pannkakssmet men istället för ägg så använder jag bakpulver, 1 ägg=1 tsk bakpulver. Vill du ha dom nyttigare så byt ut antingenallt eller hälften av vetemjölet mot grahamsmöl, testa även att blanda i rivna morröter, riven potatis eller spenat i smeten.

• Jasusu

Mjölken går ju att byta ut mot rismjölk eller havremjölk dessutom

Svar på tråden Pannkakor/ugnspannkaka utan ägg och utan mjölk - hjälp!