• malin1974

vaken 3 timmar varje natt, 1 1/2 åring

Din fråga visas nedan, om du vill spara den:
    Vaken 3 timmar varje natt... 1 1/2 åring
    Hej
    Min lilla tjej är nu 19 månader och har nog inte sovit mer än 5 hela nätter sedan hon föddes.
    Hon har nu de senaste 5 veckorna vaknat varje natt och haft panik och skriker efter oss. Sedan är hon vaken och kan inte somna om om inte jag sitter med henne i famnen. Hon ligger i sängen och leker och pratar och ropar högt på mig... Det har inte skett några förändringar i vårat liv och hon har gått hos sin dagmamma i över ett halv år...

Hon sover kanske i snitt 8 timmar om natten, cirka 4 timmar innan hon vaknar och 4 timmar efter. Hon sover bara en gång hos dagmamman 1-2 timmar...

De senaste nätterna har hon inte vaknat i panik men hon vaknar iallafall och står och ropar på oss och håller på för fullt...

Jag känner mig helt hopplös och är såååå trött. Jag jobbar och min man arbetar på annan ort så det är bara jag som tar hand om barnen söndag till torsdag. Vi har även en tjej på 9 år.

Vad kan man göra???? Börjar bli väldigt påfrestande.

Emma 020728 Julia 100105 Mina barn, mitt liv, mitt allt!
  • Svar på tråden vaken 3 timmar varje natt, 1 1/2 åring
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter onekligen som att ni har det jobbigt med sömnen hemma.
    Precis som du resonerar kring, så är det ofta förändringar i livet som gör att barnets sömn rubbas. Men som du påpekar har inget förändrats, de senaste halvåret egentligen, som kan ha påverkat henne.

För att komma vidare, tycker jag att du börjar med att prata med både dagmamman och BVC om detta.

Förskolepersonal/dagmammor kan se saker som föräldrar inte ser, till exempel hur det fungerar på dagtid i barngruppen och med andra vuxna.

Ert BVC kan förmodligen utifrån journalen och det du berättar bedöma om ni borde gå vidare på något sätt. Om inte annat kan de hjälpa/stödja dig i att komma till rätta med detta.

Ni skall inte behöva vara vakna tre timmar varje natt. Det tär på hela familjen.

Mvh Christine

Svar på tråden vaken 3 timmar varje natt, 1 1/2 åring