• jeji

Högt hb - farligt?

Igår var jag på inskrivning (v. 11+5) och fick då ta lite prover bla hb. Mitt hb var 160. Är det farligt med så högt hb? Jag äter mitt val kvinna och jag tror att de innehåller järn och är osäker på om jag ska fortsätta med dem och bara äta folsyretabletter.

Har läst lite på nätet och läst att det är farligt att ha högt hb under graviditeten. Min bm sa inget om det, det enda hon påpekade var att det var ovanligt högt och att jag inte skulle äta ngt järntabletter...

• Svar på tråden Högt hb - farligt?
  • bumbi 84

du bör inte äta nått med järn i om du har så högt.
    Jag hade 148 och får inte äta några tabletter med järn i

Vad händer om jag har väldigt högt järnvärde?
    Idag vet man, genom mycket forskning, att det finns vissa risker med att ha ett väldigt högt Hb. Riskerna inbegriper ökad risk för intrauterin fosterdöd under den senare delen av graviditeten. "Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."Rapporten ”Maternal hemoglobin concentration during pregnancy and risk of stillbirth" från Karolinska sjukhuset tar upp problemet som bekräftar liknande rapporter från England och USA.

Ett Hb sjunker normalt efter vecka 20 då fostret kräver mer och blodmängden ökar. Om Hb inte sjunker efter vecka 20 utan ligger stadigt väldigt högt eller tom ökar ska detta tolkas som en varningssignal. Ett högt Hb gör blodet trögflytande. Trögt blod = större risk för blodproppar i fina kärl som tex de som finns i en moderkaka. Riktvärdet är 146, och ett Hb på, över eller omkring 146 är farligt högt under en graviditet. Många MVC hänger tyvärr inte med på nya rönoch hinner inte hålla sig uppdaterade med ny forskning och fortsätter därför att uppmuntra gravida att äta järnrikt och ta tillskott fastän många inte behöver. Rent generellt kan man säga att en gravid kvinna inte behöver tillskott om Hb ligger kring det normala, alltså 120-130. Först när Hb sjunker kan man, på inrådan av sin BM, börja med järntillskott. Börja aldrig med tillskott innehållande järn innan du fått ditt Hb kontrollerat på MVC.

Vad gör jag om jag har väldigt högt Hb?Om du har väldigt högt blodvärde (146 g/L eller mer i början på graviditeten) kan du ta upp detta med din barnmorska och hänvisa till Karolinskas rapport om hon är omedveten om riskerna. Det är dock viktigt att påpeka att de allra flesta kvinnor med höga blodvärden, trots den ökade risken, föder levande barn eftersom intrauterin fosterdöd är relativt ovanligt. Dock ska risken så klart inte ignoreras och kvinnor som har ett stadigt högt Hb eller stigande Hb, mot riskzonen, bör vara uppmärksamma på fosterrörelser och avvikande SF-mått. Om du ligger i riskzonen kan det vara bra att undvika allt för järnrik kost och tillskott innehållandes järn.

Tre tjejjer ♥-07,-09,-10♥ Bf 120112
  • Dr to be

Efter v.12 behöver du inte äta något tillskott av folsyra så du kan lägga av med vitaminerna helt och äta frukt och grönt istället.

Lycka till och grattis till graviditeten

• samban

Men hur vanligt är det att ha för högt järnvärde? Jag köpte järntabletter idag. Jag är vegetarian sedan 13 år och tänker att eftersom kött är den främsta källan till järn borde mina järndepåer vara lite halvtomma?
    Jag har ätit järntabletter förut i samband med att jag donerat blod, men fått ganska tråkiga biverkningar i form av dålig mage (vilket jag verkligen klarar mig utan nu under graviditeten, det räcker liksom med  tröga tarmar som det är...).
    Därför har jag nu köpt Hemofer som innehåller hemjärn, vilket inte ger lika många biverkningar. Min tanke är att om jag börjar äta hemjärn i tid kanske jag inte behöver äta de andra järntabletterna senare i graviditeten?
    Tycker ni jag ska kontakta min BM för att be henne ta ett järnvärde på mig innan jag börjar knapra de här tabletterna? Vill ju inte att ungen dör för att jag överdoserar järn. :/

• mamma2kids

samma här,slutade äta vimtaminer efter v.12 kan orsaka proppar o skit vilket jag hade med båda

• bumbi 84
    samban skrev 2011-08-20 17:08:56 följande:
    Men hur vanligt är det att ha för högt järnvärde? Jag köpte järntabletter idag. Jag är vegetarian sedan 13 år och tänker att eftersom kött är den främsta källan till järn borde mina järndepåer vara lite halvtomma?
    Jag har ätit järntabletter förut i samband med att jag donerat blod, men fått ganska tråkiga biverkningar i form av dålig mage (vilket jag verkligen klarar mig utan nu under graviditeten, det räcker liksom med  tröga tarmar som det är...).
    Därför har jag nu köpt Hemofer som innehåller hemjärn, vilket inte ger lika många biverkningar. Min tanke är att om jag börjar äta hemjärn i tid kanske jag inte behöver äta de andra järntabletterna senare i graviditeten?
    Tycker ni jag ska kontakta min BM för att be henne ta ett järnvärde på mig innan jag börjar knapra de här tabletterna? Vill ju inte att ungen dör för att jag överdoserar järn. :/

värdet sjunker tydligen inte förns vecka 19-20 så då kan det vara bra att ta ett nytt och se om du behöver äta. bm tar alltid ett vid inskrivningen för att kolla hur an ligger.
    Tre tjejjer ♥-07,-09,-10♥ Bf 120112
  • Mirella85

Det är inte bra att äta järn om man inte behöver det. Hör med er bm innan ni börja äta järn el andra vitaminer. Ofta får man lägre hp värde efter v 20 och då kan man ta extra järn om det skulle behövas. Ät en frukt om man så får ni i er bra med vitaminer. Istället för äta piller. Flor behöver man inte heller äta men det sägs vara bra för fostret men dom innehåller också annat än bara florsyra. Jag hade slutat äta all tabletter om jag haft bra el hög hp värde.

BF den 27 okt <3
  • alexander2011

asså jag känner mg lte kluven i detta. för två veckor sedan hade jag 144 i hb o rådes fortfarande att äta järntabletterna o aco-kvinna vitaminerna. iof har jag slarvat en del med det det sista men behöver jag verkligen äta dom eller nte. hade gärna skppar för niferexen stoppar magen :S är i vecka 38+5 o jag följer sf kurvan

• Mirella85

Carmat85 du kanske ha dåligt med järndepoer så då får man oftast äta järn för hålla järnvärdet uppe så du går i dig järnet. Men om din bm säger du ska fortsätta äta järn så ska du göra det. Du kan ju fråga henne varför så du får svar. I hp värde ska man ligga mellan 120-140. Och järndepor över 15 för oss kvinnor

BF den 27 okt <3
  • alexander2011

järnet är nog ingen fara låg på 51 sist men vad sist är minns jag inte om det var inskrivningen eller senare? jo jag ska tll henne på tis ska fråga då

• L E A

Wow säger en som aldrig i livet legat över 100 i hb o 6 i järnvärde! Avis... Visste ärligt inte att man kan ha så högt som du har... Grattis till bebisen

Svar på tråden Högt hb - farligt?