• jeji

Högt hb - farligt?

Igår var jag på inskrivning (v. 11+5) och fick då ta lite prover bla hb. Mitt hb var 160. Är det farligt med så högt hb? Jag äter mitt val kvinna och jag tror att de innehåller järn och är osäker på om jag ska fortsätta med dem och bara äta folsyretabletter.

Har läst lite på nätet och läst att det är farligt att ha högt hb under graviditeten. Min bm sa inget om det, det enda hon påpekade var att det var ovanligt högt och att jag inte skulle äta ngt järntabletter...

• Svar på tråden Högt hb - farligt?
  • Mirella85

Man kan ha hur högt som själv ligger jag dåligt på det i hp värde bara 105 sist och då äter jag extra järn. Men lea du borde vara grymt trött av dig. Bara jag är under hp100 så e jag stendöd plus lätt för svimma. Har typ hela mitt liv fått äta extra järn.

BF den 27 okt <3
  • samban
    bumbi 84 skrev 2011-08-20 21:39:29 följande:

värdet sjunker tydligen inte förns vecka 19-20 så då kan det vara bra att ta ett nytt och se om du behöver äta. bm tar alltid ett vid inskrivningen för att kolla hur an ligger.

Men min tanke var att börja öka på järndepåerna nu redan med hemjärn som har mindre biverkningar än andra typer av järn. Detta skulle alltså göra så att jag kan klara mig på hemjärn hela graviditeten och slipper ta tabletter som Niferex  eftersom de tabletterna sätter magen ur spel. När jag gav blod struntade jag i att ta tabletterna för att biverkningarna var så jobbiga. Detta innebar att jag var konstant trött och yr i några veckor efter att jag tappats.
    Jag inser att jag måste ringa min BM för att få klarhet i saken. 
  • Mirella85

Samba du kan dricka blutsaft istället för ta tabletter. Det brukar jag ta istället i vanliga fall när jag inte är gravid. För det är mildare för magen men inte lika effektiv som tabletterna

BF den 27 okt <3
  • samban

Jo jag har funderat på Blutsaft, men det kändes på nåt sätt smidigare med tabletter. Ska iaf ringa min BM på måndag och försöka kolla hur järnvärdet låg. Jag tycker ju att det borde ligga i underkant eftersom jag ite ätit kött på 13 år, men vem vet, jag kanske har fått i mig nog genom grönsaker.

• Mirella85

Järn får du i dig av då mycket mer än kött. Som paprika, broccoli, spinat innehåller mycket järn;)

BF den 27 okt <3
  • Mirella85

Juste böner o linnser får jag inte glömma innehållet mycket järn. Så du som vegitarian borde väl inte ha problem med att få i dig järn el?

BF den 27 okt <3
  • Primrose

TS: När jag var gravid kommer jag ihåg att jag googlade på det här med högt hb, vid något tillfälle. Och det framkom att det inte är bra att ha för högt hb under graviditeten (så ni som har lågt behöver INTE  vara avundsjuka). Det kan orsaka blodproppar t ex. Så ät inte järntillskott osv. Tyvärr verkar inte alla BM känna till detta, de fokuserar bara på att hb inte ska vara lågt.

• samban
    Mirella85 skrev 2011-08-21 00:59:38 följande:
    Juste böner o linnser får jag inte glömma innehållet mycket järn. Så du som vegitarian borde väl inte ha problem med att få i dig järn el?

Fast det är mycket mindre järn i grönsaker och baljväxter än vad det är i köttprodukter.
  • Mabaja

Till dig som var veggo. Broccoli och spenat höll mitt hb i schakt förrA grav då tabletter inte funkade.

Idag ligger jag på 112 igen och behöver inte käka järntabletter enligt bm på bvc

• jeji

Jag har läst det också. Funderar på om mitt höga hb kan bero på att jag ätit lchf de senaste åren... Jag har iaf slutat med vitamintabl och äter inga tillskott alls. Ska till läkaren på mvc den 30:e augusti och tänkte höra med läkaren om det samt be dem kolla mitt hb igen. Har säkert inte hänt ngt speciellt med det då men ändå... Vill kolla om det fortfarande ligger högt. Vid v 20 ungefär skulle ett nytt hb tas. Kan man göra ngt för att hjälpa kroppen sänka det? Förutom att sluta med tillskott?

• Mabaja

Ät järnfattig kost är mitt tips!

• jeji
    Mamma till W skrev 2011-08-21 10:04:52 följande:
    Ät järnfattig kost är mitt tips!
    Ja, det försöker jag också göra... måste dock sätta mig ner och läsa på vilka produkter som innehåller lite järn...
  • samban
    Mamma till W skrev 2011-08-21 01:29:20 följande:
    Till dig som var veggo. Broccoli och spenat höll mitt hb i schakt förrA grav då tabletter inte funkade.

Idag ligger jag på 112 igen och behöver inte käka järntabletter enligt bm på bvc

Ja jag får börja trycka broccoli och spenat helt enkelt... Fick tips om att laga mat i järngryta också.
  • L E A
    Mirella85 skrev 2011-08-21 00:25:31 följande:
    Man kan ha hur högt som själv ligger jag dåligt på det i hp värde bara 105 sist och då äter jag extra järn. Men lea du borde vara grymt trött av dig. Bara jag är under hp100 så e jag stendöd plus lätt för svimma. Har typ hela mitt liv fått äta extra järn.

Hej!

Det konstiga är att jag inte är trött, har lätt för att svimma och det svartnar lätt för ögonen men jag har lärt mig o kontrollera det. Jag känner mig dock väldigt svag när jag har mens för då blöder jag mycket. Till mitt låga järnvärde har jag dessutom lågt blodtryck så då kan du tänka dig.
  • Mirella85
    L E A skrev 2011-08-21 22:05:08 följande:

Hej!

Det konstiga är att jag inte är trött, har lätt för att svimma och det svartnar lätt för ögonen men jag har lärt mig o kontrollera det. Jag känner mig dock väldigt svag när jag har mens för då blöder jag mycket. Till mitt låga järnvärde har jag dessutom lågt blodtryck så då kan du tänka dig.

usch ja, det med svimmande är hemskt men då har du nog hemoglogbin!!?? som jag hade när jag var yngre kunde svimma lätta då men fick käka järntillskott flera år för sen till slut gav det med sig att jag håll mitt värde uppe. Så nu får jag äta järntillskott två gånger om året och fick mer kontroll över mensen genom äta p-piller för blödde extramt mycket utan dom.

känner direkt igen symtopmen när man ska svimma så det händer inte så ofta längre kanske en gång per år o då vet jag att det är dags för en dos med järn. Då man absolute inte hinner reagera vilket har hänt i farten när man gör nått.

så  jag blev glad när jag var hos bm första besöket och dom sa till mig att jag hade hp114. Men så klart sjönk det tills nästa gång och nu vill den inte upp. Så har fått börja äta dubbeldos för försöka få den på ok värde. 

BF den 27 okt <3
  • jeji

Var på KUB idag och pratade med bm som gjorde ul om mitt höga hb. Enligt henne kan ett högt hb bero på så mycket som tex om man druckit dåligt (då är det högre), om man är nedsatt/har en infektion mm. Det man tittar på om man har ett högt hb är hur järndepån är (kommer inte ihåg vad det hette, började på F...) Jag hade ett värde på 25 vilket betyder att jag ska börja med niferex v 20. Hade jag däremot haft högt hb + högt resultat på järndepån så hade det kunnat vara farligt men för mig var det ingen fara...

Nu är jag lugnare! :)

• Mirella85
    jeji skrev 2011-08-22 13:52:44 följande:
    Var på KUB idag och pratade med bm som gjorde ul om mitt höga hb. Enligt henne kan ett högt hb bero på så mycket som tex om man druckit dåligt (då är det högre), om man är nedsatt/har en infektion mm. Det man tittar på om man har ett högt hb är hur järndepån är (kommer inte ihåg vad det hette, började på F...) Jag hade ett värde på 25 vilket betyder att jag ska börja med niferex v 20. Hade jag däremot haft högt hb + högt resultat på järndepån så hade det kunnat vara farligt men för mig var det ingen fara...

Nu är jag lugnare! :)

ferritin heter järndepåernas värde sen är det bm som kollar oftast ens hp värde. men 25 i värde är bra allt över 15 för kvinnor är bra så dom du hade bra värde hp så kanske du slipper kanske äta järn helt men det beror ju helt på vad du har för värde på nästa kontroll.
    BF den 27 okt <3
  • jeji
    Mirella85 skrev 2011-08-22 17:02:26 följande:
     ferritin heter järndepåernas värde sen är det bm som kollar oftast ens hp värde. men 25 i värde är bra allt över 15 för kvinnor är bra så dom du hade bra värde hp så kanske du slipper kanske äta järn helt men det beror ju helt på vad du har för värde på nästa kontroll.
    Just det, det var så det hette :)
Svar på tråden Högt hb - farligt?