• Lanloun

Ni som pump-ammar!

Eftersom det inte fungerade med amningen så har jag bestämt mig för att "pump-amma", dvs. pumpa ut bröstmjölk och ge på flaska, endast.

Dottern är snart en vecka och jag har pumpat i några dagar nu och har fortfarande gott om mjölk. Pumpar ca var 3:e eller var 4:e timma med en Avent handpump och får ut ca 120ml totalt från båda brösten på 20 min.

Jag vill verkligen satsa helhjärtat på detta för att slippa ge ersättning så jag skulle bli glad om ni ville svara på några frågor och kanske ge mig lite råd, ni med erfarenhet

1. Hur gammalt är ditt barn?
    2. Hur ofta / hur mycket äter h*n?
    3. Vad använder du för pump?
    4. Hur mycket pumpar du ut / hur ofta?
    5. Hur förvarar du bröstmjölken?
    6. Några råd / tips?

• Svar på tråden Ni som pump-ammar!
  • Lanloun

Tack för alla svar!

Ska beställa en sån där Ryco Messenger bag, verkar hur bra som helst, dessutom inte dyrare än en "vanlig" skötväska.

Ska till BVC idag och kanske kan passa på att få hyrt en elektrisk dubbelpump där.
    Frågan är om jag istället borde köpa en? De kostar ju ca 3000:- och om jag ska hyra så kostar det ju ca 15kr/dygn vilket blir 450kr i månaden vilket blir 2700:- totalt... hmmm, jo men det kanske är bäst o hyra ändå... då portioneras ju utgiften ut per månad också. För man betalar per månad då eller?

Återigen, tack för alla svar, hoppas fler kommer med svar o tips!

• ll lina

Jag har inte funderat på om det lönar sig att köpa en eftersom jag har den på recept, dvs BVC står för kostnaden. Att köpa samma maskin som man hyr är dyrare än 3000 kr, men det finns elektriska pumpar som man kan köra dubbelt för ca 3000. Jag har inte testat en sådan, så jag vet inte hur effektiv den är i jämförelse. Den är vad jag kan förstå mindre, det är ju praktiskt.  Om det lönar sig eller inte beror väl på hur länge du kommer orka pumpa. Det är nog bra att vara inställd på att det kommer att vara jobbigt att hinna med att pumpa tidvis, när bebisen kräver mer uppmärksamhet. Är du envis nog att fortsätta då? Sedan beror det väl på hur du ställer dig till avvänjning också. Vi kommer att börja med riktig mat om ett par veckor, men jag tror inte att det blir någon snabb övergång, utan att jag kommer att fortsätta pumpa flera månader efter sexmånadersdagen. Och då tjänar du ju på att köpa en ganska snabbt.
    Jag tror förresten att det finns ganska många olika skötväskor med någon form av kylfack, men den jag har var den som passade mig bäst. Kylfacket är inte jättestort, men det räcker för en kylklamp och ett par flaskor.

Jag ser att Elyelle tidigare i tråden använder medelas lilla dubbelpump, och den verkar ju fungera bra för henne då. Det verkar ta lite längre tid för henne att tömma brösten än det tar för mig, men det kan ju vara individuell variation också.

• Lanloun

Först kände jag att det vore onödigt att frysa in. Tänkte, när ska detta användas, jag finns ju alltid till hands?

Men sen kom jag på! Om man har ett "förråd" av bröstmjölk i frysen så är ju det jättebra om mjölken av någon anledning skulle sina eller att använda av sen när man vill sluta pumpa (då kan man ju fortsätta ge av den mjölken som finns i frysen).

Hur fryser ni in mjölken?
    Har hört att man kan frysa in i sån där iskublåda med en plastpåse runt och sedan "knacka ut" bitarna o lägga i annan plastpåse som man sedan märker med datum.

Men hur gör man sedan när man vill tina mjölken?
    Man kan väl lägga plastpåsen med mjölkbitarna i en liten skål i kylen, så tinar de kanske över natten?
    En konstig fråga kanske, men häller man bara över den flytande mjölken direkt från påsen ned i flaskan sen när man vill värma upp den?

Jag brukar värma flaskan med mjölk i vattenbad, då blir den lagom efter några minuter.

• Alvi

Hej TS, ursäkta min oväsentliga fråga och vill du inte svara så låt bli men om din dotter när du skapade tråden var inte ens 1 vecka gammal - hur kan du då redan veta att amningen inte fungerar?

Ha det fint TS och trådvänner och lycka till i ert otroliga jobb!

• Lanloun
    Alvi skrev 2011-08-19 20:34:24 följande:
    Hej TS, ursäkta min oväsentliga fråga och vill du inte svara så låt bli men om din dotter när du skapade tråden var inte Men  ens 1 vecka gammal - hur kan du då redan veta att amningen inte fungerar?

Ha det fint TS och trådvänner och lycka till i ert otroliga jobb!
    Jag förstår att du frågar och jag svarar gärna.

Lite bakgrund:
    Med första dottern hade jag fruktansvärt ont i bröstvårtorna när jag ammade henne även om hon enligt barnmorskor hade rätt tag osv. Den var sådan hemsk smärta att jag blev tungen att sitta och slå på dotterns pappa som satt bredvid, för att härda ut varje amning. Det skapades mycket ångest kring amningen och mycket irritation o frustration gick tyvärr ut över dottern (det var nog inga trevliga amningsstunder för henne). Men jag VILLE så gärna amma, hade läst på så mycket om det innan och förberett mig så. Jag tyckte att amning var så fantastiskt, men var arg på mig själv för att amningen inte kändes fantastisk. Jag hade bara ont. Varje amning var jobbig. Jag kämpade på i 4 månader, sedan orkade jag inte mer. Tyvärr gick det inget vidare att flaskmata henne heller (hon blev lite av en matvägrare fram tills två års ålder) o jag tror att det kan bero på att hon kopplade ångest/obehag med matning.

Men - nytt barn nya förutsättningar heter det ju!
    Så jag var mycket positiv inför andra barnets ankomst.
    Hade skrivit i förslossningsbrevet att jag ville ha ostörd bondning o första amningstillfälle o jag ville inte ha EDA för att minska risken att bebisen skulle vara trött när h*n kom ut.
    Jag var överlycklig när min lilla dotter hittade till bröstet och sög länge, ganska snabbt efter att hon kom ut.
    Hon kunde ju detta! Storasyster hade ju haft det lite svårt att ta tag osv, men lillasyster var jätteduktig! Under första dygnet sög hon bra många gånger, men sen under andra dagen började smärtan komma. Såriga bröstvårtor o jag ville bara gråta varje gång jag skulle amma. Det blev värre o värre. Provade även med amningsnapp under en dag och en natt men det gick inget vidare. Tillslut var smärtan så stark att jag började känna ilska mot dottern. DET var en skrämmande känsla! Usch. Jag började känna en enorm frustration o när jag hade henne  famnen o var redo att lägga henne till bröstet så kände jag bara "NEJ, snälla, ta mig härifrån!!". Då kände jag nej, detta går inte. Bröstmjölk vill jag ändå absolut ge henne, så då är pumpning ett väldigt bra alternativ för oss.
    Jag är ändå ledsen för att det inte fungerade denna gången heller, det är ju oerhört mycket mer praktiskt att amma, men när jag bara tänker på att prova igen (dottern är ju inte så gammal ännu så det finns säkert tid för att rädda amningen) så mår jag riktigt dåligt.
    Jag känner att jag tagit mitt beslut och är nöjd med det.
  • LillaDaze

1. Hur gammalt är ditt barn?
    snart sex veckor

2. Hur ofta / hur mycket äter h*n?
    oj! har ingen riktig koll för just nu så ammar hon litegrann sen pumpar jag o ger flaska. men kanske 120ml per gång 5-6 gånger per dygn

3. Vad använder du för pump?
    Förut hade jag en symphony men nu har jag köpt en medela freestyle. vilken lycka :) Den är suverän. den dubbelpumpar precis som symphonyn men den är handsfree, man knäpper fast trattarna i amningsbehån o så har man pumpen i ett bälte runt midjan, skitsmidigt!

4. Hur mycket pumpar du ut / hur ofta?
    försöker pumpa var tredje timme på dagen så typ med 4-5 timmars mellanrum på natten. får ut mellan 50-150 ml varje gång beroende på ifall hon ammat o ifall jag druckit mkt vatten dagen innan.

5. Hur förvarar du bröstmjölken?
    i medelas flaskor i kylen. det kommer med en liten kylbag med fyra flaskor o en kylklamp till freestylepumpen som jag tar med mig om jag ska bort.

6. Några råd / tips?
    var konsekvent med pumpandet! Jag har slarvat o det märks direkt på produktionen. Jag har en dotter som sover 6-7 timmar på natten, så då försöker jag gå upp en gång på den tiden för att pumpa.
    och som nån redan skrivit, om man vill öka upp produktionen så är det bra om man tar ett par dygn och intensivpumpar. vatten, lugn och ro, mycket bebisgos är också bra för mjölken!

• Alvi

Stort tack för ditt svar, och jag beklagar att det inte fungerade denna gång heller. Men som jag skrev - det är ett enormt jobb ni gör, jag pumpade i en vecka ungefär (sondmatad dotter) och att du och ni andra verkligen gör det här valet är beundransvärt!!

Ha det fint!

• Lanloun

En fråga till er....

Jag pumpar ungefär var 3:e var 4:e timma, oftast var 4:e timma. På natten kan det gå lite längre tid emellan.
    Jag har ständigt ca två måltider i kylskåpet och fick frysa in igår eftersom jag tyckte det blev lite väl mycket i kylen.
    Problemet är att min produktion verkar öka mer o mer o jag börjar få ont i brösten. Som sagt så blir det inte alls tömda när jag pumpar ut 160ml (det är vad dottern brukar äta per måltid, ibland mer o ibland mindre).
    Det verkar alltså som jag har för mycket mjölk jämfört med vad hon äter. Jag skulle vilja minska produktionen lite för att slippa ha så ont i brösten.... hur gör jag?

• fewfafef
    Lanloun skrev 2011-08-20 09:46:03 följande:
    En fråga till er....

Jag pumpar ungefär var 3:e var 4:e timma, oftast var 4:e timma. På natten kan det gå lite längre tid emellan.
    Jag har ständigt ca två måltider i kylskåpet och fick frysa in igår eftersom jag tyckte det blev lite väl mycket i kylen.
    Problemet är att min produktion verkar öka mer o mer o jag börjar få ont i brösten. Som sagt så blir det inte alls tömda när jag pumpar ut 160ml (det är vad dottern brukar äta per måltid, ibland mer o ibland mindre).
    Det verkar alltså som jag har för mycket mjölk jämfört med vad hon äter. Jag skulle vilja minska produktionen lite för att slippa ha så ont i brösten.... hur gör jag?

testa att googla på blockamning. Jag har själv aldrig testat men det kanske funkar.

blockamma är att amma ett antal timmar på samma bröst och sen byta bröst och amma lika många timmar på andra bröstet osv.

Men sen kan ju produktionen öka i perioder också för att sen jämna ut sig efter efterfrågan, men att det bara kommer en ökningsperiod som gör att det känns som om det är jättemycket mjölk. 
    Elliot ♥
  • ll lina

Jag kände ungefär samma i början (och har hört liknande historier från personer som ammar). Det gick över mer eller mindre av sig själv efter någon vecka. Och efter ett par veckors pumpadnde började jag istället ha så lite mjölk att jag hela tiden var rädd att hon skulle bli hungrig och mjölken skulle ta slut. Var fjärde timma verkar konsekvent minska min produktion (och det är det råd en ammande bekan fick för att minska överproduktion). Jag tror att om du bara orkar fortsätta ett tag till så kommer dina bröst lugna ner sig. Eller, det var åtminstone så för mig.

Svar på tråden Ni som pump-ammar!