Förlovningsringar - vitguld eller silver?
Vad är fördelarna och nackdelarna? Förutom priset då förstås.
Vad är fördelarna och nackdelarna? Förutom priset då förstås.
silver är ett ömtåligt och mjukt material och håller inte särskilt länge förrän det är repigt och buckligt.
Är det färgen du är ute efter så rekommenderar jag ju vitguld eller varför inte stål?
Skulle inte alls rekommendera silver av samma orsaker som inlagget ovan. Vitguld ar mycket batter men det behover behandlas da och da for att behalla sin fina vita farg. Det allra Basta ar platinum, fin farg och en mycket hard och hallbar metall, tyvarr ar det ocksa ratt dyrt. Skull tippa en slat ring ligger pa ca 5000kr minst. Det Finns billigare alternativ till platinum, trot det kallas platonium eller liknande, Titan ar ocksa popular. Vad du an valjer sa tank pa att du maste ha samma metal I vigselringen annars skaver de ner varandra, superviktigt. Lycka till!!!
Men silver är ju en hårdare metall än guld? Hur går det ihop? Titan är inte aktuellt, eftersom det är problem med det sedan om man behöver ändra storlek osv.
Hmm, men det har ju med att gora med hur manga karat det ar ocksa, sedan ar val det som alltid med silver att det oxidiseras. Sedan Finns det kanske inte jattemanga diamantringar som ar I silver men ni kanske inte tankt det som vigselring I allafall. Palladium heter det andra alternativet. Lycka till, vill ni ha silver sa kor pa det!
Ja, silver oxiderar, hade aldrig satt pengarna på en silverring. Det handlar ändå om något du ska ha läänge.
Palladium låter faktiskt bäst! Vitguld måste man ju lämna in hela tiden och silver kanske inte är så bra då. Men då får vi nog vänta lite, med tanke på kostnaden.
Ja precis, det ar ju en ring man vill ha hela livet sa satsa pa kvalitet, kolla ocksa pa utlandska sidor, men google da Palladium wedding band ( de ar de slata ringarna) kan vara billigare att kopa fran typ England.
Samtidigt tänker jag att det kanske är svårt att hitta en snygg vigselring i Palladium och man vill ju ha samma material i båda ringarna. Då är vitguld bättre. Någon som vet om man kan strunta i att lämna in vitguld? Vad händer då? Blir det förstört, eller bara lite mattare? Sambon röstar på silver ändå verkar det som, han tror att det håller. Vad gör det att det blir svart då? Man måste förstås putsa, men händer det så mycket mer? Jag undersöker alla material, vill ju ha det som passar bäst oavsett pris egentligen.
Tänk på att det ska hålla.. En silver ring blir sliten och ändrar form.. Det är mycket mjukare.
Silver är hårdare än guld, därför tycker jag att det låter konstigt. Men det blir kanske Palladium, får fundera vidare.
silver är mjukt och repas lätt, satsa på vitguld istället!
Det Finns manga vigselringar I palladium! Det som gander om du inte doppar vitguls ar att fargen inte haller sig vit, det forstars inte vad jag vet. Om du har en silver ring som haller en diamant Tex sa finns det manga vinklar och vrar som kommer bli svarta snabbt! Heller da en opdoppad I vitguld!
Men håller silvret bättre om man lägger på vitguld rondering? Min sambo vill också ha silver medan jag lutar mot vitguld så det blir den bästa kompromissen för oss! :)