Inlägg från: Anonym (trött mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött mamma)

Sömn hos 3 åring

Hej!

Har tre barn (5 år, 3 år och 4 mån) och börjar känna mig ganska sliten...Största problemet är vår 3-åriga dotter och lillkillen på 4,5 mån. Dottern sover oftast hyfsat (1-2 uppvaknande och då vill hon att vi ska lägga oss hos henne, vilket vi gör då vi inte orkar något annat just då...) men hennes nattningar är värre. Nattningen tar 1-1,5 timme, vilket är lite för mycket när man har två barn till som behöver en. Behöver tips på hur vi ska göra för att snabba på insomnandet.

Så här gör vi nu: Pyjamas och borsta tänderna ca 18.15, tv 18.15 - 19, mys i sängen med prat ang dagen eller annat hon vill, sen läsning ca 15 minuter och sen ligger vi hos henne till hon somnar. Då börjar eländet...Hon pratar konstant, sparkar i vägen (ibland även på oss ) och gör allt för att inte somna...Hon vaknar av sig själv vid 7.30, sover inget på dagen, är jättetrött och gnällig vid 4. Vad ska vi göra för att vända detta?  Tycker du vi ska ta upp det med vår BVC-sköterska?

Ang vår bebis har jag lite frågor ang mat och sömn. Han sover bra, men vaknar 2-3 gånger och då ammar jag honom sen somnar han om igen av sig själv. Behöver han fortfarande äta så mycket på natten? Han helammas ca 5 gånger på dagen och har börjat så smått med smakportioner. Vi har ännu inte börjat med några direkt nattningsrutin med honom, han somna när han är trött och på olika ställen. Som barn nr 3 är han van att mest hänga med...På gott och ont naturligtvis!

Med 2-3 amningar per natt och 1-2 uppvak med dottern så blir man lite sliten, och därtill att ägna hela kvällen åt nattningar gör mig trött och stressad. Vill helst inte beklaga mig inför vår BVC -sköterska eftersom det är helt självvalt att skaffa tre barn...

Tacksam för råd

Svar på tråden Sömn hos 3 åring