Inlägg från: BVC Sköterskan |Visa alla inlägg
  • BVC Sköterskan

Sömn hos 3 åring

Hej!

Min erfarenhet är att barn med liknande problem med sömnen, som du beskriver, skulle kunna somna om utan hjälp, om de lärde sig somna in själv på kvällen. Genom det blir barnet tryggare, då de vaknar och är ensamt. Bäst förutsättningar är helt enkelt om barnet vaknar som det somnat.

Därmed inte sagt att mysstunden skall bort. Den är fortsatt jätteviktig och jag tycker att det är toppen, att ni pratar om vad som skall hända nästa dag.

Det kommer förmodligen inte heller innebära att hon inte behöver er hjälp för att somna om på natten, men det går förmodligen snabbare och hon behöver inte komma över i er säng. Först runt fem-sex år brukar de flesta barn sova hela nätter själva (.. så det är ett tag kvar ;).

Vad gäller er yngsta kan du börja tänka på att även lägga honom i sin säng, ungefär samma tid varje dag. På så vis kommer hans kropp in i en viss rytm och rutiner blir lätt en vana, vilket gör att man faktiskt kan få struktur på livet.

Att han fortsatt äter kan bero på att han är hungrig, men äter han fem-sex mål om dagen kan det lika gärna vara vana. Be er BVC-sköterska titta på hans tillväxt och bedöma om du kan "ta bort" ett mål under natten. Jag brukar rekommendera att börja med det man tror blir enklast i så fall.

Sist men inte minst;
    Jag tycker absolut att du skall prata med er BVC-sköterska. Så kan ni gemensamt hitta en strategi, som passar er familj. Att du skulle besvära er BVC-sköterska, var de dummaste jag hört!
    Visst är det dina tre barn, men att få möjligheten att hjälpa, stötta och råda är några av anledningarna till att man valt just detta jobb!

Mvh Christine

Svar på tråden Sömn hos 3 åring