• Jakob Moström

Psykologi och Livsåskådning - enkätundersökning

Hej!

Jag heter Jakob Moström och läser sista terminen på psykologprogrammet vid Stockholms universitet.

Jag söker deltagare till en enkätundersökning som görs inom ramen för min examensuppsats. Enkäten handlar om livsåskådning och vad människor gör när de tvingas konfronteras med svåra händelser i livet. Mitt intresse gäller dig som människa och förälder. Deltagandet är frivilligt och anonymt och enkäten tar ca 20 minuter att fylla i.

Min förhoppning är att du kommer att uppleva det som väl investerad tid. Att det blir en möjlighet att stanna upp en stund och tänka på frågor som du kanske sällan hinner reflektera över i din vardag.

Enkäten fylls i via nätet, länk till detta kommer att skickas i mitten av september och ska då besvaras inom två veckor. Skälet till att jag frågar redan nu är att jag behöver få en uppfattning om hur stort intresse det finns bland medlemmarna på familjeliv.se.

Hör av dig till mig så snart det är möjligt på [email protected] för att meddela ditt intresse. Har du frågor om undersökningen är du välkommen att mejla eller ringa mig. Tel: 070-255 99 27

Tack på förhand och vänliga hälsningar! 

Jakob Moström 
    psykologstudent
    Stockholms universitet

• Svar på tråden Psykologi och Livsåskådning - enkätundersökning
  • Kurreburre

Hej Jakob!

Intressant undersökning! Jag undrar bara, måste man vara förälder?
    Jag representerar patientföreningen för ofrivilligt barnlösa - Barnlängtan och vi gjorde en enkätundersökning i våras som handlade om ofrivilligt barnlösas hälsa och livskvalitet.
    Syftet med enkäten var att ta reda på hur ofrivilligt barnlösa upplevt tiden under och efter behandlingstiden utifrån ett psykosocialt perspektiv samt att informera professionen inom vården av ofrivilligt barnlösa, beslutsfattare och allmänheten om hur ofrivilligt barnlösas hälsa och livskvalitet ser ut.
    Exempel på frågor som ställdes var om man varit sjukskriven under behandlingstiden eller efter och av vilken anledning, om man upplevt minskad lust att leva, om man upplevt att man fått psykologiskt stöd av klinikerna  m.m.
    Vi fick in över 1000 svar på enkäten och har tagit fram en första rapport Meningen med livet - ofrivilligt barnlösas hälsa och livskvalitet. 80% av de som svarat på enkäten upplever att livskvaliteten påverkats tydligt negativt. Du kan läsa den på vår hemsida barnlangtan.com/aktuellt/139

Om vår patientgrupp passar in på din enkät kan vi hjälpa dig att sprida den via vår hemsida och Facebookgrupp om du vill :)

www.barnlangtan.com - Föreningen för ofrivilligt barnlösa
  • Jakob Moström

Hej!

Er enkätstudie om hälsa och livskvalité hos ofrivilligt barnlösa låter som mycket intressant. Och det finns helt klart paralleller till den undersökning jag kommer att göra.

Ditt erbjudande om hjälp till att hitta undersökningsdeltagre är generöst. Men av rent metodologiska skäl måste mina deltagare vara föräldrar (vid gruppjämförelser utgör föräldraskapet den gemensamma nämnaren).  

vänligen / Jakob 

• Kurreburre

Roligt o höra att du finner vår studie intressant :)

Vi har självklart även medlemmar som har lyckats bli föräldrar trots sin sjukdom ofrivillig barnlöshet så om de skulle vara intressant i din undersökning så säg bara till så kan jag specificera det om du vill att jag lägger ut en efterlysning. Det kan kanske vara en bra jämförelse, hur man blev förälder och hur lång och svår eller kort och lätt vägen va dit.

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Jakob Moström

Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få att finna undersökningsdeltagare. Jag vill bara återigen säga att min undersökning inte primärt handlar om föräldraskap, utan om livsåskådning. Men för att kunna delta i undrsökningen måste man vara förälder (av metodskäl).

Du får gärna lägga ut en ny efterlysning. Använd då precis samma text som jag skrev i min efterlysning.

/ Jakob Moström

• Jakob Moström

Puff Puff

/ Jakob Moström 

Svar på tråden Psykologi och Livsåskådning - enkätundersökning