• samban

Män i amningsrum?

När jag får barn kommer min sambo att vara pappaledig första tiden. När han och barnet ska ut på stan kommer min sambo alltså vara tvungen att mata vårt barn mitt i köpcentret bara för att vissa mammor anser sig ha ensamrätt till amningsrummen? Och han måste betala för att få byta blöja på barnet eftersom vissa mammor i amningsrummen inte vill riskera att någon ser deras bröst. Det låter rättvist. Inte.

Jag förstår att TS inte vill amma inför en massa främlingar. Jag känner mig inte alls lockad av tanken på att sitta i ett rum med andra människor och amma mitt barn. Men det får väl lov att gå ändå, eller så får jag planera lite annorlunda. Jag tror det är viktigt att vi jobbar för att föräldraskapet inte ska bli en kvinnogrej. Både jag och min sambo har fått en massa åsikter om att jag inte ska vara ledig första tiden, utan att pappan faktiskt ska vara den som tar ut ledighet. Jag skulle tycka det var trevligt om det var lika lätt för min sambo att få tillgång till allt som rör föräldraskapet som det är för mig. Därför tycker jag att även han ska få ha tillgång till amningsrummen.
    Om det är ett jätteproblem kanske det vore en idé att ha mammarum och papparum? Och kanske helst ett separat rum för skötbord, lagom mysigt att sitta i bajslukt...

Svar på tråden Män i amningsrum?