Inlägg från: JessicaWigren |Visa alla inlägg
  • JessicaWigren

Någon som har ett barn som varit sen med talet? typ 3-4åringar.

Vill bara veta om det är någon/några som har barn som varit är sena med talet. Min son är sen han har jätte bra ordförståelse och härmar allt man säger. Men hemma tex kan bli emma istället. Hans prat har kommit allt mer o mer och det märker även personalen på dagis. han har utvecklats massor sen han började där. Han har kommit in med att leka med barnen han sitter och lyssnar om dem läser saga och om dem gör tecken så sitter han helst stilla och härmar rörelserna på tecknerna. Vill bara veta om det är någon som har varit i samma sits med att ens barn varit sen med talet men normalt utvecklad för övrigt. OCh vad berodde det sena talet på?

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Någon som har ett barn som varit sen med talet? typ 3-4åringar.
  • JessicaWigren

det är precis så leo är. Han lärde sig gå strax inan hn skulle fylla ett år. OCh hoppa och stå på ett ben och kypa och allt det varhan oxå tidig med :) så det kaske är så att det är just därfr han är senmed talet. Hn fyllde 4år den 6augusti. Så får hopas på att det släpper för honom med.

• JessicaWigren

min son lärde sig krypa vid 6månader och gick vis 10månader:)

• JessicaWigren

så detta an alltså var något som är helt normalt med andra ord? alltså med det sena talet?

• JessicaWigren

leo ska till huddinge sjukhus i september för återkontroll av hörseln. Vi har varit där en gång redan och då var han på gränsen till att få godkänt på vänstra örat men inte riktigt. så därför ska vi dit igen för att se om han har nedsatt hörsel i det örat.

• JessicaWigren

han hade öroninflammation i högra örat för ca 1månad sen,men han fick ingen medicin för det dem tyckte det inte behövdes. Sen om han har nedsatt hörsel på vänstra örat så kan det ju förklara till varför han är sn med talet. Dem på dagis har börjat lite lätt med stödtecken och han tycker att det är roligt att sitta och titta på och härma personalens rörelser. det kan ju hjälpa honom på traven med att börja prata. MEN för ca e2veckor sedan så har han börjat säga vad är det här. till nästan allting. ser han något så frågar han alltid vad är det här sen svarar vi då försöker han att upprepa det vi säger. när han tex ska säga viktor så säger han iställer tor, dem 3 sista bokstäverna. det är som om han bara för dem tydligaste orden.

• JessicaWigren

jag ser iallafall fram emot att sonen ska till huddinge den 6september :) ska bli skönt att se om han har något fel med hörseln eller om han bara är fokuserad på detg motoriska. men som sag det kommer mer o mer :) han visar iallafall att han vill lära sig att prata o inte att han struntar i det. Han är jätte bra på att klättra och har super bra balans. men jag tycker så synd om honom att han inte kan prata riktigt ännu.  Alla barnen på dagis är iallafall hur underbara mot honom som helst. Han tycker det är super kul att gå på dagis. Men är på ett sätt lite orolig när det gäller dem sociala biten att ingen vill leka me honom för att han inte kan prata lika mycket som dem. men dem på dagis säger att han hänger på och med dem andra barnen så det är inga problem. :)

• JessicaWigren

hejsan alla!
    var uppe på huddinge igår och tittade på sonens hörsel men det visade sig att han hör bra. Men då frågade jag läkaren var det kan bero på att han inte pratar lika mycket som en 4åring. Då sa hon att han kanske bara är lite sen med talet eller att han kanske har en liten språkstörning. Hon tyckte iallafall att vi skulle till en logoped och få tips och tricks på att han ska kunna lära sig snabbare att börja prata men det värsta är att vi har ingen logoped tid förän i oktober och det känns som en evighet tills dess :( Tipset hon oxå gav var att sjunga många sånger med rim och ramsor och läsa mycler böcker och hela tiden berätta om vad man gör hela tiden så att han hör att man pratar hela tiden. Hon frågade även om han har bra ordförståelse då sa jag att ja den är kanon bra han förstår allt man säger till honom. Så när vi skulle gå så bad jag soenen att säga hejdå till den snälla damerna som hade kollat hans hörsel då sa han hejdå och vinkade till dem, då sa ena damen där att o ja han har bra ordförståelse eftersom han vinkade och sa hejdå:) Men det kändes iallafall skönt att inget var fel på hans hörsel och att hon tror att han kanske bara är sen med talet:) nu vill jag bara att ti den ska gå fort så att det kan bli oktober snart så man kan sätta igång med logopeden för jag vill inget annat än att min son ska börja prata mer o mer o mer :)
     kram på er alla därute.

PS. om ni har några tips på hur man kan få honom att prata mer så kom gärna med tipsen till mig DS.

Svar på tråden Någon som har ett barn som varit sen med talet? typ 3-4åringar.