Afte/förkylningsblåsor.
Hejsan! Nu önskar jag mig massor med tips och hemmakurer för att lindra afteblåsor.
Lider nå så enormt av detta då jag har minst 1 blåsa hela tiden, året om!
Någon som har någon superkur att bistå med? :)
Hejsan! Nu önskar jag mig massor med tips och hemmakurer för att lindra afteblåsor.
Lider nå så enormt av detta då jag har minst 1 blåsa hela tiden, året om!
Någon som har någon superkur att bistå med? :)
Jag absolut intresserad av tandkrämen och gelé!! ALLT som kan underlätta!
Är så trött på att vissa veckor dricka yoghurt med sugrör!
Min man har oxå blåsor ofta , så jag skulle med vilja veta vad det är för tandkräm och gel!!
Aftamed som finns på Apoteket antar jag du provat redan? Det kapslar ju in blåsan så det inte gör så ont plus att jag tycker det läker snabbare.
Kolla fluorhalten på alovera tandkräm! Ska vara 1400 PPM i en bra tandkräm så man inte går miste om fluoret.
Gel-tandkräm är oxå bra.
De som snusar löper större risk att drabbas av afte, samt om man är stressad eller har nedsatt immunförsvar.
Om du har så stora problem tycker jag att du ska be din tdl göra en utredning!
Aftamed, gengigel finns att köpa för att lindra besvären.
Finns ett ganska nytt läkemedel på apoteket, receptfritt.
Oralmedic heter det och är jättebra, jag brukar använda det när jag får lite större smärtsamma blåsor som jag verkligen lider av.
Det kostar 139 kr och funkar som smärtstillande och lägger sig som en hinna på blåsan. Upplever att den läker ut fortare också.
För övrigt har jag hört att man kan äta Longo vital ( vitamin) i förebyggande syfte, de anses ha en positiv effekt vid förebyggande mot blåsor. LYCKA TILL !
Kan gladligen meddela att efter ca. 4 veckor med aloe Vera tandkräm endast haft EN blåsa, och den blev endast lika stor som en knappnål!!! Tidigare har jag haft blåsor med en diameter på 1 cm - hela tiden. TACK för tipset, är evigt tacksam! :)
Var köper du tandkrämen? Märke?
Läste en bok om alla kemiska ämnen som finns i kosmetik, där skrev dem att om där är sodium lauryl sulfate i tandkrämen gör det att blåsor och sår inte läker som de ska. Vet inte hur det är med zendium, men acta innehåller inte det.
Som någon annan nämnt; köp Oralmedic på Apoteket. Jag är inte helt säker dock att det finns på alla kedjor, så ring och fråga först.
Själv får jag problem omedelbart om jag använder tandkräm med SLS (Sodium lauryl sulfate). Flera helt vanliga märken har denna substans, till exempel Apotekets vanliga och någon Pepsodent-variant, så det är inget obskyrt.
Jag brukar kyla förkylningsblåsan med is och sen klippa av en liten bit av toppen på blåsan på tungan och sedan kyla med is. Fungerar faktiskt jättebra, effektivt haha ! :)