• Prego75

Saffranstryffel på vit choklad - stelnar ej. Varför?

Hej!
    Skulle göra saffranstryffel på vit choklad igår - och knepig som jag är hittade jag på ett eget recept där jag bytte ut den mörka chokladen (i oroginalreceptet) mot vit choklad. Nu har det gått ett dygn, och den tryffel jag gjorde på mörk choklad har stelnat helt, men den jag gjorde på vit choklad stelnar inte utan är mer krämig som vaniljsås.
    Finns det någon som vet om smält vit blockchoklad har andra egenskaper än mörk blockchoklad?

• Svar på tråden Saffranstryffel på vit choklad - stelnar ej. Varför?
  • Ärtan pärtan

Ingen aning, fastnade bara för din rubrik och vill ha!!

• Catha82

vad är det för recept??

• Sandreli

hej där, jag har gjort massa godis på vit choklad nu i dagarna och den stelnar fint, det blir dock mer "segt" som ischokladkonsistens har jag märkt... men fastare än sås bör det ju bli... hmm...

• Prego75

Hittade ett superenkelt recept på tryffel i morgontidningen:
    2,5 del grädde
    250 gr blockchoklad

koka upp grädden och smlt i blockchokladen. Låt stelna och pudra kakao över.

Piece of cake, tänkte jag och lade till saffran ena gången, och andra gången bytte jag mörk choklad mot vit - men den vita vill alltså inte stelna och är helt krämig i konsistensen (men den smakar gudomligt).

Kan det bero på huruvida grädden ahr kokat upp eller inte? Grädden blev nog mer upphettad/kokad när jag gjorde omgången med mörk choklad!

• Prego75

2,5 dl skall det stå - inte del.
    Men huuur stavar jag....

"Liten ordlista till Prego 75's recept"
    smlt --> smält,
    ahr --> har

• Sandreli

Har upptäckt att mörk choklad i regel blir hårdare när det stelnar än vit, men som sagt, inte ska den vara rinnig iallafall, och kanske har det med grädden att göra som du säger.
    Vi får se! Har min egna vitchoklad-godis-experimentgrej i frysen just nu, ska kolla om den vill stelna eller inte.

• vics

är inte vit choklad sötare o fetare än mörk? alltså egentligen är väl inte vit choklad choklad om du förstår vad jag skriver. vit choklad består ju av socker mest o sen kakaosmör o mjölkpulver. mörk blockchoklad består av kakaobönor o sen socker o kakaosmör. så min ide om varför det inte stelnar är: mjölkpulver som finns i vit choklad i kombination m socker o kakaosmör gör att det blir lösare än samma mängd mörkchoklad.går det att smälta omtryffeln lite försiktigt o blanda i mera vitchoklad så kanske det stelnar annars för du väl göra en äppelpaj till "såsen" själv ska jag göra godis med vitchoklad, kokosflingor o krossade polkagrisar o det är bara så gott!mmm..godis är gott gott gott!

• JsN

Jag tror att man måste ha mer choklad/mindre grädde när man använder vit choklad eftersom den är "mjukare" i sig själv än vad mörk choklad är. (Fö lät receptet jättegott!) Går det att vispa gojset du gjort och servera det som chokladmousse?

• Prego75

Jag ska prova att göra en omgång till, men med mycket mer choklad i! Återkommer med resultatet!

Tack för alla svar.

• kassio

Jag har gjort vit chokladtryffel, två olika sorter. I det ena receptet (som ska rullas till kulor) ska det vara 500 gram vit choklad till 1½ dl vispgrädde, i det andra (där man ska hälla smeten i en form och låta stelna för att sedan skära i bitar) ska det vara 300 gram vit choklad till 1 dl vispgrädde och dessutom 25 gram smör.

Svar på tråden Saffranstryffel på vit choklad - stelnar ej. Varför?