• Anonym

Sovande bebis

Hej! Jag har en kille på 3,5 veckor (född 24/7) som idag inte följt sitt mat-mönster. I vanliga fall äter han av båda brösten på förmiddagen ca en gång i timmen, sover ca 2 timmar vid lunch, äter, sover ca 2-3 timmar, äter och är vaken lite då och då och äter lite oftare på kvällen igen. I måndags vägde han 4165g och va 55cm lång, ska tillbaka till bvc på måndag.
    Igår var han inte vaken så mycket på dagen men han åt iaf ca var 3e timme. Inatt åt han som vanligt, kl 23.30, 02.30, 05.30, åt dock bara från ena bröstet varje gång. Sedan sov han ända till 12.30 då han vaknade och var lite hungrig. Åt bara från ena bröstet och somnade om igen och har sovit ända sen dess!!
    Är detta normalt? Vad kan det bero på att han är så trött och mätt idag?Tacksam för svar..

• Svar på tråden Sovande bebis
  • Anonym

Igår efter att jag skrivit vaknade han och åt. Sen på kvällen var han vaken flera timmar och var väldigt ledsen. Åt några ggr och somnade till sist kl 22. Sov sedan ända till 04, åt, somnade om till 08, åt, var lite vaken och åt igen kl 10.30. Sen dess har han sovit! Bör jag väcka honom när det går så här lång tid mellan måltiderna?

• BVC Sköterskan

Hej!

Det kan se väldigt individuellt ut för hur ofta och hur mycket i taget ett spädbarn äter, det finns dock några grundläggande faktorer som spelar roll. I slutändan tycker jag dock, om du är orolig, att du skall prata med er BVC-sköterska om detta.

Min uppfattning är att man skall vara observant på de barn som inte passerat födelsevikten ännu. Då tycker jag att man bör väcka dem för att ge mat, om de sover ovanligt länge. Att äta runt sex-åtta mål/dygn, eller mer brukar vara ganska normalt första tiden.

Har barnet däremot visat att det går upp vikt, passerat födelsevikten och är några veckor, är min uppfattning att man kan ha lite is i magen. Naturligtvis bör det inte gå alltför lång tid mellan varje mål. Att de har en längre sovperiod under dygnet är dock inte ovanligt.

Prata, som sagt, med din BVC-sköterska om hur hans viktutveckling sett/ser ut och berätta att han ofta äter med långa intervaller emellan. Fundera även på om hans vakentider blivit lite längre och om han då känns pigg och alert.

Mvh Christine

Svar på tråden Sovande bebis