Sovande bebis
Hej!
Det kan se väldigt individuellt ut för hur ofta och hur mycket i taget ett spädbarn äter, det finns dock några grundläggande faktorer som spelar roll. I slutändan tycker jag dock, om du är orolig, att du skall prata med er BVC-sköterska om detta.
Min uppfattning är att man skall vara observant på de barn som inte passerat födelsevikten ännu. Då tycker jag att man bör väcka dem för att ge mat, om de sover ovanligt länge. Att äta runt sex-åtta mål/dygn, eller mer brukar vara ganska normalt första tiden.
Har barnet däremot visat att det går upp vikt, passerat födelsevikten och är några veckor, är min uppfattning att man kan ha lite is i magen. Naturligtvis bör det inte gå alltför lång tid mellan varje mål. Att de har en längre sovperiod under dygnet är dock inte ovanligt.
Prata, som sagt, med din BVC-sköterska om hur hans viktutveckling sett/ser ut och berätta att han ofta äter med långa intervaller emellan. Fundera även på om hans vakentider blivit lite längre och om han då känns pigg och alert.
Mvh Christine