• Svar på tråden Världens fetaste mamma
  • AW76
    Bonanza skrev 2011-08-18 19:40:30 följande:
    Nej. Så det är alltså värre då? Att man har exakt samma sjukdom, fast tvärtom innebär att man ska behandlas som ett cirkusfreak som är sjuk i huvudet, medan anorektiker blir ömkade och folk tycker synd om dem?
    Jag tycker inte det är konstigt att man reagerar starkare på det här. Våra hjärnor är antagligen skapta så att man reagerar på något som är ovanligt, och detta är verkligen ovanligt. Att vilja väga ett halvt ton, det är ju inte klokt!

Och nej, det är inte klokt att vilja väga 30 kg heller. Men tyvärr är anorexi vanligt i vårt samhälle idag, och alla har nog någon gång sett en person med anorexi. Våra hjärnor är mer "luttrade" med denna sjukdom än den motsatta. Inte ett dugg konstigt att man reagerar starkare, tycker jag. 
  • Trynträ
    Nej. Så det är alltså värre då? Att man har exakt samma sjukdom, fast tvärtom innebär att man ska behandlas som ett cirkusfreak som är sjuk i huvudet, medan anorektiker blir ömkade och folk tycker synd om dem?
    Jag tycker synd om en som vill bli fet också för nåt kan ju inte stå rätt till. En anorektiker har kanske blivit det för att nån tyckt att de blivit tjocka men en smal människa torde ju knappast äta upp sig så att han/hon blir så fet att personen strävar efter att bli tjockast i världen p g a att nån tyckt att personen är för smal. Har väldigt svårt att tro det i alla fall.
  • Kya
    Trynträ skrev 2011-08-18 20:56:09 följande:
    Jag tycker synd om en som vill bli fet också för nåt kan ju inte stå rätt till. En anorektiker har kanske blivit det för att nån tyckt att de blivit tjocka men en smal människa torde ju knappast äta upp sig så att han/hon blir så fet att personen strävar efter att bli tjockast i världen p g a att nån tyckt att personen är för smal. Har väldigt svårt att tro det i alla fall.
    nä, men det är ju samma sjukdom i grund och botten. en sjuk syn på mat.
    så lider många av en dålig självkänsla, och gömmer sig bakom sin egen fetma. 
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Trynträ
    Kya skrev 2011-08-18 21:02:27 följande:
    nä, men det är ju samma sjukdom i grund och botten. en sjuk syn på mat.
    så lider många av en dålig självkänsla, och gömmer sig bakom sin egen fetma. 
    Mm, tyvärr går det ut över familjen. Det är nog det många hakar upp sig på här eftersom mamman troligtvis kommer dö ung om hon fortsätter.
  • Kya
    Trynträ skrev 2011-08-18 21:04:32 följande:
    Mm, tyvärr går det ut över familjen. Det är nog det många hakar upp sig på här eftersom mamman troligtvis kommer dö ung om hon fortsätter.

det är ju samma sak med tjejer som lider av anorexi. de dör också unga. åtminstone om sjukdomen får fortskrida.
  • pluvdo
    SoStylish skrev 2011-08-18 17:05:34 följande:
    Jag tänkte också att hon borde tvångsomhändertas. Människor som är självmordsbenägna brukar väl omhändertas på något sätt.

Jag minns en idiotisk mamma som var med på Tyra Banks show. Hon ville också gå upp massor och det slutade med att Tyra bad henne hålla truten för hon sa så korkade grejer som Tyra inte ville att tittarna skulle behöva lyssna på..... 
    Jag såg också det avsnittet. Hon nämns i den där artikeln i trådstarten också. Diana eller vad hon nu hette. Hon hade ju också barn. Dels en son som var i yngre tonåren eller så som hjälpte till mycket hemma och tog hand om sin mamma och gillade att laga mat och baka till henne och dels en liten dotter som mamman inte ens kunde bära omkring själv i en dokumentär jag såg. För ja, hon var ju med i första säsongen av Generation fett också som gick på TV3 för ett par år sedan eller så. Ligger kanske fortfarande kvar på TV3play.
  • Kya
    pluvdo skrev 2011-08-18 21:12:00 följande:
    Jag såg också det avsnittet. Hon nämns i den där artikeln i trådstarten också. Diana eller vad hon nu hette. Hon hade ju också barn. Dels en son som var i yngre tonåren eller så som hjälpte till mycket hemma och tog hand om sin mamma och gillade att laga mat och baka till henne och dels en liten dotter som mamman inte ens kunde bära omkring själv i en dokumentär jag såg. För ja, hon var ju med i första säsongen av Generation fett också som gick på TV3 för ett par år sedan eller så. Ligger kanske fortfarande kvar på TV3play.

egentligen är det äckligt att man ger såna människor stjärnstatus och chansen att vara med i tv. det främjar ju egentligen bara deras sjukdom.
  • pluvdo
    Kya skrev 2011-08-18 21:18:10 följande:
    egentligen är det äckligt att man ger såna människor stjärnstatus och chansen att vara med i tv. det främjar ju egentligen bara deras sjukdom.
    Ja, fast om man tänker så så kan man ju inte ha program om personer med anorexi och så heller. Man får väl anta att programmen görs för att avskräcka, inte uppmuntra.

Den där Donna (som hon visst hette, inte Diana) var ju så inne i sin viktuppgång och så så henne skulle man nog inte påverka åt något håll. Däremot kanske påverka tittare till att ta tag i sin vikt innan det gått så långt. Eller ja, jag vet inte.
  • Kya
    pluvdo skrev 2011-08-18 21:27:44 följande:
    Ja, fast om man tänker så så kan man ju inte ha program om personer med anorexi och så heller. Man får väl anta att programmen görs för att avskräcka, inte uppmuntra.

Den där Donna (som hon visst hette, inte Diana) var ju så inne i sin viktuppgång och så så henne skulle man nog inte påverka åt något håll. Däremot kanske påverka tittare till att ta tag i sin vikt innan det gått så långt. Eller ja, jag vet inte.
    ja, men samtidigt är det ju positiv uppmärksamhet att folk plötsligt tycker man är så intressant att det görs en hel dokumentär om en. det är ju sjukt, egentligen.
  • bellzan
    Det här händer väl knappast varje dag. Man reagerar nog starkare på nåt som e såhär ovanligt. Man ser/hör nästan varje dag om människor som svälter sig själva för att se sååå smala ut. Detta e mer ovanligt...och ja båda delarna är egoistiska!
Svar på tråden Världens fetaste mamma