• kura

Mellanlager, ull eller fleece?

Jag funderar på mellanlager till barnen i vinter. Vi har tidigare haft ullkläder från Janus som vi varit väldigt nöjda med. Det jag funderar över är dock om fleece skulle vara lika bra? Det bästa vore att ha ull närmast kroppen, men det har de ej, utan vanliga kläder, i bomull. Därför undrar jag om det är värt att ha ull som mellanlager eller om fleece värmer lika bra?

• Svar på tråden Mellanlager, ull eller fleece?
  • Spexig

Jag har för mig att fleece värmer lika bra som ull, dessutom torkar det mycket snabbare, kan torktumlas o såna saker. Jag kör definitivt fleece!

• Indianica

Jag blandar ull och fleece, vissa dagar kör barnen med fleece. Men min son som är varmblodig blir nästan för varm med fleeceunderställ, så jag tror det har sämre "andasfunktion" än ull har. Ull ska ju också kunna reglera värmen så överskottsvärme transporteras bort, men jag tror fleece blir mer som ett "lock" på huden. Bra om man inte är lika varmblodig som sonen...

• JohBo

Ull andas definitivt mycket bättre än fleece!

Fråga: Varför har de bomullskläder närmast kroppen? Förstår att äldre barn inte vill springa runt i skolan med bara underställ, men på dagis är det ju ok.

Min son brukar ha ullunderställ på sig inne på dagis/hemma, och är det riktigt kallt ute så får han ha en fleecetröja på sig under den fodrade overallen ute, men oftast behövs det inte. Försöker undvika fleece för det blir så himla svettigt när man rör sig.
    När sonen var yngre brukade jag sätta en t-shirt över understället på dagis för att det inte skulle bli smutsigt på en gång.

Svar på tråden Mellanlager, ull eller fleece?