Jag fick mitt första gallstensanfall när dottern var runt 2 månader gammal och fick dom sedan en i veckan ungefär. Attackerna höll sig inte i några längre stunder, men vid ett tillfälle när jag kände att det var på gång så ringde jag sjukvårdsupplysningen och blev rådd att åka akut in till sjukhuset. Men då attacken gått över när jag kom fram så blev jag hemskickade igen då de trodde (utan någon som helst undersökning) att jag hade magkatarr. Någon dag senare så hade jag känningar under en hel dag, även om jag inte hade någon jätteattack och dagen där på ringde jag min VC och fick en tid. Läkaren som undersökte mig misstänkte gallsten eller njursten och skickade remiss till UL. Vid UL så kunde de se att min gallblåsa var ovanligt liten, och alldeles full med 5 mm stenar. Hur många kunde han inte se då blåsan var så full och jag fick en remiss till kirurgen för att operera bort blåsan
Under tiden som detta skedde så hade jag även en massa problem med mjölkstockningar pga amningen. Efter att ha provat allt, plus lite till, och då jag vägrade sluta amma, trots att jag blev rådd av både min BM, psykolog, dotterns BVC-sköterska och av amningsrådgivningen (dum som man är), så fick jag till slut tips om att testa Lecitin. Och det gjorde jag. Mjölkstockningarna försvann inte helt, men de blev bättre. En annan positiv effekt, som jag inte reflekterade över just då, var att attackerna minskade i antal och fick jag känningar så var de just känningar, inte några jätteattacker där jag inte visste vad jag sa eller gjorde pga smärtan, eller spydde.
Sista månaden innan operation hade jag känningar nästan dagligen, men som sagt var, det var inget som störde min vardag alltför mycket förutom att de var tröttande. Därför blev det diskussion om jag skulle opereras eller inte, men jag lyckades tjata till mig en operation. Operationen gick bra, även om ett läckage hade uppstått och det hade läckt ut galla i magen på mig. Det mest lustiga av allt var att de hittade inge gallstenar! Kirurgen trodde att de kunde ha åkt ut tillsammans med läckaget och att han hade missat stenarna när gallan sögs upp.
Det var först ett tag senare som jag fick för mig att läsa på lite om lecitin som jag upptäckte att det kunde ha en positiv effekt på galla och gallstenar! När jag sedan ett tag senare pratade med en läkare så sa han att det inte var helt omöjligt. Så mitt tips till alla med gallbesvär är att testa Lecitin! Det finns på hälsokosten. Här finns lite länkar om Lecitin:
www.vitaviva-info.com/sv/content/view/full/1117
www.alternativmedicin.se/sok/Vit-022.html