• Smurfanna

    Vilket är bäst? Lägsta betyget eller streck/blankt?? Snälla ge mig Er åsikt!

    Hur tänker pedagoger (för gymnasieskolan,) när de ger IG på kurser där eleverna endast varit med en tredjedel av kursen och skolkat resterande. Är det inte bättre att de ska få streck/ blank, alltså inget betyg.

    Har de rätt att läsa om en kurs när de fått betyg (även om det är IG eller F).

    Även om eleven har gjort två av tio test där de fått IG- har man då  underlag för ett IG? OCH om en elev har jättebra på två prov och skolkar resten, finns det då underlag att ge eleven MVG eller A??

    Vad tycker ni om detta?? Vore intressant att höra olika perspektiv av ovan dilemma!!   

  • Svar på tråden Vilket är bäst? Lägsta betyget eller streck/blankt?? Snälla ge mig Er åsikt!
  • Perika

    Jag tror att pedagogerna tänker att de ska agera i enlighet med Gymnasieförordningen kapitel 7, 3 §: "Om läraren på grund av en elevs frånvaro saknar underlag för bedömning av elevens kunskaper, skall betyg inte sättas" (min fetstil). Hur många av kursmålen täcks i de prov du beskriver? De är kanske väldigt omfattande och kan ju i så fall ge läraren en hel del underlag. Dessutom presterar eleven kanske bättre i andra ämnen med likartade kursmål och läraren kan på så vis stärka sitt underlag? En elev har rätt att under sin skoltid läsa upp ett underkänt betyg, t.ex. genom en prövning.

    Om en elev har redovisat kunskaper som motsvarar MVG-kriterierna (eller A) så ska han eller hon givetvis betygsättas därefter, oavsett frånvaro.

  • Smurfanna
    Perika skrev 2011-08-18 19:34:04 följande:
    Jag tror att pedagogerna tänker att de ska agera i enlighet med Gymnasieförordningen kapitel 7, 3 §: "Om läraren på grund av en elevs frånvaro saknar underlag för bedömning av elevens kunskaper, skall betyg inte sättas" (min fetstil). Hur många av kursmålen täcks i de prov du beskriver? De är kanske väldigt omfattande och kan ju i så fall ge läraren en hel del underlag. Dessutom presterar eleven kanske bättre i andra ämnen med likartade kursmål och läraren kan på så vis stärka sitt underlag? En elev har rätt att under sin skoltid läsa upp ett underkänt betyg, t.ex. genom en prövning.

    Om en elev har redovisat kunskaper som motsvarar MVG-kriterierna (eller A) så ska han eller hon givetvis betygsättas därefter, oavsett frånvaro.

    Jag har för mig att om man ger eleven betyg, har denne inte rätt att läsa kursen igen. Stämmer det? 
    Om detta stämmer vore det ju bättre att ge streck, istället om man är osäker och inte har tillräckligt underlag för betyg.. eller? 
  • såärdet

    Du har alltid rätt att läsa upp en kurs om du har IG eller streck, det spelar ingen roll.


    Streck används otroligt sparsamt, jag har jobbat på gymnasiet i 17 år och har aldrig behövt skriva in ett streck. Det handlar om att man inte har underlag, som det står tidigare i tråden. Har man något som helst underlag så ska man sätta IG. Det räcker i princip att eleven lämnat in någon uppgift eller gjort någon redovisning eller vad det kan vara = man har underlag för att sätta IG.
    I TS har man gjort rätt, en tredjedel av en kurs är ganska mycket och det sätter man inte streck på.

  • såärdet

    Kan förresten svara på dina andra fråga också, om man kan sätta MVG/A om eleven haft jättebra på två prov men skolkat resten.

    Det viktiga är inte att man gjort prov eller andra uppgifter, det viktiga är att eleven visat att den uppnått målen i en kurs. Ett prov är inte ett mål, det är bara ett redskap för att visa vad man kan.
    Om eleven inte visat kunskaper som täcker alla målen i kursen så är man inte färdig med kursen och då ska man eg ha ett IG tills man på något sätt visat nån form av måluppfyllelse.

    Sen är  det gamla och det nya betygssystemet inte helt lika. För att få MVG i en kurs ska man ha uppnått MVG-kvalite på de flesta kursmål (det kan alltså vara så at man uppnått VG-kvalitet på tex ett eller två mål och MVG på de övriga) I det nya systemet nu med A-E måste eleven ha uppnått A-kvalitet på precis varenda mål, annars får man betyget B.  (man man säga att A och B motsvarar starkt och svagt MVG om man så vill, för att förstå ungefär)

  • Perika
    såärdet skrev 2011-08-18 22:46:21 följande:
    Kan förresten svara på dina andra fråga också, om man kan sätta MVG/A om eleven haft jättebra på två prov men skolkat resten.

    Det viktiga är inte att man gjort prov eller andra uppgifter, det viktiga är att eleven visat att den uppnått målen i en kurs. Ett prov är inte ett mål, det är bara ett redskap för att visa vad man kan.
    Om eleven inte visat kunskaper som täcker alla målen i kursen så är man inte färdig med kursen och då ska man eg ha ett IG tills man på något sätt visat nån form av måluppfyllelse.

    Sen är  det gamla och det nya betygssystemet inte helt lika. För att få MVG i en kurs ska man ha uppnått MVG-kvalite på de flesta kursmål (det kan alltså vara så at man uppnått VG-kvalitet på tex ett eller två mål och MVG på de övriga) I det nya systemet nu med A-E måste eleven ha uppnått A-kvalitet på precis varenda mål, annars får man betyget B.  (man man säga att A och B motsvarar starkt och svagt MVG om man så vill, för att förstå ungefär)
Svar på tråden Vilket är bäst? Lägsta betyget eller streck/blankt?? Snälla ge mig Er åsikt!