Inlägg från: såärdet |Visa alla inlägg
  • såärdet

Vilket är bäst? Lägsta betyget eller streck/blankt?? Snälla ge mig Er åsikt!

Du har alltid rätt att läsa upp en kurs om du har IG eller streck, det spelar ingen roll.

Streck används otroligt sparsamt, jag har jobbat på gymnasiet i 17 år och har aldrig behövt skriva in ett streck. Det handlar om att man inte har underlag, som det står tidigare i tråden. Har man något som helst underlag så ska man sätta IG. Det räcker i princip att eleven lämnat in någon uppgift eller gjort någon redovisning eller vad det kan vara = man har underlag för att sätta IG.
    I TS har man gjort rätt, en tredjedel av en kurs är ganska mycket och det sätter man inte streck på.

• såärdet

Kan förresten svara på dina andra fråga också, om man kan sätta MVG/A om eleven haft jättebra på två prov men skolkat resten.

Det viktiga är inte att man gjort prov eller andra uppgifter, det viktiga är att eleven visat att den uppnått målen i en kurs. Ett prov är inte ett mål, det är bara ett redskap för att visa vad man kan.
    Om eleven inte visat kunskaper som täcker alla målen i kursen så är man inte färdig med kursen och då ska man eg ha ett IG tills man på något sätt visat nån form av måluppfyllelse.

Sen är  det gamla och det nya betygssystemet inte helt lika. För att få MVG i en kurs ska man ha uppnått MVG-kvalite på de flesta kursmål (det kan alltså vara så at man uppnått VG-kvalitet på tex ett eller två mål och MVG på de övriga) I det nya systemet nu med A-E måste eleven ha uppnått A-kvalitet på precis varenda mål, annars får man betyget B.  (man man säga att A och B motsvarar starkt och svagt MVG om man så vill, för att förstå ungefär)

Svar på tråden Vilket är bäst? Lägsta betyget eller streck/blankt?? Snälla ge mig Er åsikt!