• Anonym (kvinnan)

Du Kvinna som tjänar mer än din Man?

Nyfiken på vilka reaktioner ni, som liksom jag, tjänar mer än er man, får? Både från er man och från er omgivning (beror ju dock på om folk vet om att du tjänar mer än mannen)?

Har ni stor inkomstskillnad?

Jag tjänar 30  000 (innan skatt) i mån, och min sambo 22 000.  Inga superlöner alltså, men helt okej. Min sambo tyckte faktiskt att det till en början var jobbigt att jag tjänade mer än honom, men nu när pengarna rullar in på kontot så klagar han inte längre.. han var kvar lite i könsrollerna att mannen ska försörja familjen. Nu är det min sambo som har gått ner i tid för att få mer tid med vår son. Och många i vår omgivningen kommenterar att vår familj är lite "tvärt om".

Bara härligt tycker jag!

Fler tankar kring detta? 

• Svar på tråden Du Kvinna som tjänar mer än din Man?
  • Anonym (...)

Jag tjänar ca 6000 mer än maken, det är inget någon av oss ens tänker på. Vi är bara glada över att vi båda har jobb och tjänar hyfsat bra efter flera arbetslösa år. Har inte ens tänkt tänkt tanken att någon skulle höja på ögonbrynen över att jag tjänar mer.

• Waldo

Jag tjänar nästan dubbelt så mycket som min man och jag får inga raktioner alls
    Varken från honom eller från någon annan
    Vad skulle det vara för reaktioner?
    Det är ju ingen som frågar oss vad vi tjänar, det definerar ju inte oss som människor.

Min man har dessutom tagit den största delen av föräldraledigheten
    Han var den som arbetade halvtid under dotterns uppväxt och och drog det tunga lasset med marktjänst möten med skola och liknande

• Anonym (hmmm)

30 000 kr "ingen superlön"...?

Okej, jag håller med -ingen SUPERlön. Men en mycket bra lön!!

Jag å frugan har båda lagt 4-5 år högskoleplugg bakom oss inom olika branscher men har låångt kvar till 30-gränsen.

• Krumpy

Oj, vad hemskt. Ja, inte att ni tjänar mer än era män, det höjer jag inte ens
    ögonbrynen åt.

Men jättehemskt att ni är anonyma!! Bara för att ni tjänar mer än era män,
    gissar jag på.
    Vilket trist samhälle vi lever i där kvinnan inte kan stå för
    att de tjänar mer än mannen :(

Jag är själv man, tjänar runt 30/mån, före skatt. Min fru tjänar inte alls så mycket.
    Hade hon tjänat 40/mån, då hade jag varit GLAD för hennes/vår skull.

• Anonym

Jag får 22500 kr innan skatt, min man ca 19 000 kr. På helttidslön då. Nu jobbar jag 90 % och min man 85 % så det blir inte mycket pengar, men det funkar. Att jag tjänar mer har vi inte riktigt funderat på. Eller, det är ingen stor grej iaf.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-18 20:48:33 följande:
    Jag får 22500 kr innan skatt, min man ca 19 000 kr. På helttidslön då. Nu jobbar jag 90 % och min man 85 % så det blir inte mycket pengar, men det funkar. Att jag tjänar mer har vi inte riktigt funderat på. Eller, det är ingen stor grej iaf.
    Kan tillägga att vi båda har 4 respektive 5 års högskolestudier. Jag arbetar inom mitt (väldigt lågbetalda) område. Min man har fått ta andra jobb då det inte finns en skit inom det området. Nu har han arbetat med annat i 5 år.
  • Anonym (...)
    Krumpy skrev 2011-08-18 20:46:53 följande:
    Oj, vad hemskt. Ja, inte att ni tjänar mer än era män, det höjer jag inte ens
    ögonbrynen åt.

Men jättehemskt att ni är anonyma!! Bara för att ni tjänar mer än era män,
    gissar jag på. Vilket trist samhälle vi lever i där kvinnan inte kan stå för
    att de tjänar mer än mannen :(

Jag är själv man, tjänar runt 30/mån, före skatt. Min fru tjänar inte alls så mycket.
    Hade hon tjänat 40/mån, då hade jag varit GLAD för hennes/vår skull.

Jag är alltid anonym när jag diskuterar min (och makens) ekonomi på FL. Det var jag även när han tjänade mer än mig. Våra närmsta vet vad vi tjänar idag.
  • Jagsajudet

Jag tjänar mer...

Jag har inga speciella tankar om det alls, det bara är så!  

• Anonym (labil optimist)

Vi har gått omlott, oftast tjänar den ena ett par tusen mer än den andra så det har aldrig varit dramatiska skillnader.

För tillfället har han 35 k och jag 37,5 k ungefär, då jag precis har bytt jobb. Men det var tur att det blev så eftersom han nyss har varit utan jobb ett drygt halvår. Då är det gött att ha en fru som kan dra lasset ett tag!

• Ankaja

Jag tjänar mer än min sambo men det är inget vi har funderat över. Utan vi känner att det är våra pengar inte mina eller hans. Vihar helt delad ekonomi, vi betalar räkningar, lägger undan sparande och sen delar vi på mitten det som är kvar.

Svar på tråden Du Kvinna som tjänar mer än din Man?