• Linda he

Kommer jag få föräldrapenning och sjuk/aktivitetsersätting samtidigt?

Ja min fråga lyder som rubriken??
    Jag har sjuk och aktivitetsersättning fram till november 2012
    och ska få en liten tjej nu den 2a november så jag undrar
    om jag kommer få föräldrapenningen samtidigt som jag har
    sjuk/aktivitetsersättning? Eller blir jag av med något.

Har läst massa på försäkringskassans hemsida men dom skriver
    ju på kinesiska, fattar ingenting så hoppas någon som är i liknande
    sits kan hjälpa mig :)?

• Svar på tråden Kommer jag få föräldrapenning och sjuk/aktivitetsersätting samtidigt?
  • Lena

varför inte låta pappan vara föräldraledig och du är hemma med sjuk-/aktivitetsersättningen? Du lär inte kunna få båda samtidigt.

• Linda he

Alltså jag har inte någon koll alls på de här trots att jag lästläst och lääääst.
    Vill ju såklart att pappan ska kunna vara hemma med oss så mycket som möjligt
    men vill också göra så att vi har det bra ekonomiskt. 

• Jiinii

nej verkligen inte.. jag t.ex får ju inte lön från jobbet samtidigt som jag får föräldrapenning om jag inte jobbar

• Linda he

Nej men jag har ju rätt till mina pengar till november 2012.
    Så alltså så kommer jag inte få någon föräldrapenning eftersom
    jag får dom pengarna`?  

• Tess90

Är det aktivitetsersättning från arbetsförmedligen? Jag hade det och blev utskriven från den dagen bebisen var född och då fick jag föräldra penning istället från den dagen

• Linda he

Nej det är sjuk och aktivitetsersättning från försäkringskassan

• Scarlett77

Nej du kan aldrig få båda samtidigt. Har du sjukpenning, alltså att du är sjukskriven? Då får du sjukpenning istället för föräldrapenning om du är ordinarie vårdare och inte kan ta hand om barnet pga din sjukdom.

• bollanmollan

Det beror väl lite på varför man har sjukersättning? r det för psykiska problem brukar man få fp samtidigt tror jag mig ha läst.Är väldigt osäker men jag tror jag läst en annan tråd om det.

• Jiinii
    Linda he skrev 2011-08-18 20:51:58 följande:

Nej men jag har ju rätt till mina pengar till november 2012.
    Så alltså så kommer jag inte få någon föräldrapenning eftersom
    jag får dom pengarna`?  

ska du inte vara hemma med barnet ?? ska pappan också vara hemma?? isåfall får han ta föräldraledigt och du kan ta din ersättning.. du kan ju inte i hela världen tro att du ska ha båda? det har du faktiskt INTE rätt till.. sjukersättningen kanske du har rätt till men det finns ju vissa saker man inte kan göra.. som att ta ut två olika ersättningar samtidigt
  • Linda he

Nej jag är inte sjukskriven. Ska ringa till fk imorgon så återkommer med vad dom sa.

Svar på tråden Kommer jag få föräldrapenning och sjuk/aktivitetsersätting samtidigt?