• varfördåför

nässköljning?

Hjälper det verkligen om man har problem med bihålorna?

nepp... kan inte stava... sorry!
  • Svar på tråden nässköljning?
  • Lumo

Man kan bränna bort näsmusslorna åxå, det är de där mjuka "kuddarna" som sitter i näsgångens sidor o går upp 7-8 cm upp i näsan. Om de är trånga kommer snoret inte ut lika lätt. Jag har gjort den op. Helt klart värt det även om jag inte är helt bra. Musslorna minskar något då, ev behövs op göras om för att minska dem mer. Man sticker upp en elgaffel o bränner dem så de skrumpnar. :-0

• varfördåför
    Lumo skrev 2011-08-19 13:46:38 följande:
    Man kan bränna bort näsmusslorna åxå, det är de där mjuka "kuddarna" som sitter i näsgångens sidor o går upp 7-8 cm upp i näsan. Om de är trånga kommer snoret inte ut lika lätt. Jag har gjort den op. Helt klart värt det även om jag inte är helt bra. Musslorna minskar något då, ev behövs op göras om för att minska dem mer. Man sticker upp en elgaffel o bränner dem så de skrumpnar. :-0
    ok, ja om jag är förkyld så ka jag se att dte är svullet i näsan, typ som man kan bli i halsen.

sinova brukar jag använda, men man vill ju inte använda massor av läkemedel heller..
  • Themis
    varfördåför skrev 2011-08-19 12:27:37 följande:
    jag köpte den där sprutan på apoteket, men nu är jag helt yr och konstig :-P men det blir kasnke bättre om man fortsätter att använda den

jag har röntkat bihålorna men det är inget konstigt, jag ahr väl bara trånga gångar kasnke
    Jo, ta det försiktigt när du sköljer, inte försöka trycka ihop med för mycket kraft för då kan man skada slemhinnan och börja blöda. Det har ju t ex jag lyckats med...Obestämd

Och ja, trånga gångar var precis vad jag fick operationen för.
    Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • varfördåför
    Themis skrev 2011-08-19 14:57:52 följande:
    Jo, ta det försiktigt när du sköljer, inte försöka trycka ihop med för mycket kraft för då kan man skada slemhinnan och börja blöda. Det har ju t ex jag lyckats med...Obestämd

Och ja, trånga gångar var precis vad jag fick operationen för.
    3-7sec skulle det ta att tryckaihop den   måste snart göra det igen, nu är jag ju faktiskt tät i näsan, det händer aldrig, snoret kommer aldrig så långt ner att det lir tätt i vanliga fall

typ en timme efter att jag hade sköljt första ggn så böjde jag mig ner för att plockaupp en grej från golvet och då ran det ut vatten ur näsan
  • Themis
    varfördåför skrev 2011-08-19 15:05:27 följande:
    3-7sec skulle det ta att tryckaihop den   måste snart göra det igen, nu är jag ju faktiskt tät i näsan, det händer aldrig, snoret kommer aldrig så långt ner att det lir tätt i vanliga fall

typ en timme efter att jag hade sköljt första ggn så böjde jag mig ner för att plockaupp en grej från golvet och då ran det ut vatten ur näsan
    Jodå, det gör det, man får ha papper i beredskap i fickan ett par timmar efteråt.
  • varfördåför

jag är inte lika tept i öronen längre häller jag hoppas verkligen att detta kommer göra skillnad

• Lumo

Du ska inte ha vatten kvar i näsan, då har du inte snytit ut allt rätt. Det kan istället ge problem som inflammationer.

När du sköljt, snyt som vanligt. Luta huvudet åt sidorna, skaka lite på huvudet, snyt. Vänd huvudet uppåner några ggr, skaka lite på huvudet, snyt. Upprepa alla. Snyt alltid försiktigt o inte för hårt. Ibland kan du få snyta igen efter typ 10 min!

• Themis
    Lumo skrev 2011-08-19 15:25:46 följande:
    Du ska inte ha vatten kvar i näsan, då har du inte snytit ut allt rätt. Det kan istället ge problem som inflammationer.

När du sköljt, snyt som vanligt. Luta huvudet åt sidorna, skaka lite på huvudet, snyt. Vänd huvudet uppåner några ggr, skaka lite på huvudet, snyt. Upprepa alla. Snyt alltid försiktigt o inte för hårt. Ibland kan du få snyta igen efter typ 10 min!
    Funkar inte så om man är rejält inflammerad, jag har gjort allt det där och lite till inklusive att stå på huvet ungefär.

Får man igenom vätskan genom den pyttelilla öppning som fortfarande finns på några ställen så kommer inte allt ut igen meddetsamma, på samma sätt som man inte med lätthet kan hälla ut MER genom att vända upp och ner på paketen medan sugröret sitter i.

Man får först lite baksug (på mig hörs det!), kanske lite avsvällning, så småningom sker tryckutjämning och så kan resten ramla ut.
  • varfördåför
    Lumo skrev 2011-08-19 15:25:46 följande:

det stog dock attd et var helt normalt men att det gick att förebygg apå sättet du beskriver men inget om att dett skulle medföra några risker, så jag är inte särskilt orolig
  • varfördåför
    Themis skrev 2011-08-19 16:39:45 följande:
    Funkar inte så om man är rejält inflammerad, jag har gjort allt det där och lite till inklusive att stå på huvet ungefär.

Får man igenom vätskan genom den pyttelilla öppning som fortfarande finns på några ställen så kommer inte allt ut igen meddetsamma, på samma sätt som man inte med lätthet kan hälla ut MER genom att vända upp och ner på paketen medan sugröret sitter i.

Man får först lite baksug (på mig hörs det!), kanske lite avsvällning, så småningom sker tryckutjämning och så kan resten ramla ut.
    det "krunchar" lite i huvudet sedan öppnar det sig mer
  • Lumo

Risker står det på min: huvudvärk o bihåleinflammation... ;)

• varfördåför
    Lumo skrev 2011-08-20 13:10:05 följande:
    Risker står det på min: huvudvärk o bihåleinflammation... ;)
    ok, den från apoteket står det att "använder man den rätt så fins inga raporterade biverkningar eller risker"
  • thecarseatlady

Ja, det hjälper. Jag punkterade bihålorna och/eller åt antibiotika för bihåleinflammation en eller flera gånger varje vinter när jag var yngre. Sedan jag började använda nässköljkannan för ett par år sedan har jag inte haft en enda bihåleinflammation.

Svar på tråden nässköljning?