• Border

Vad kan du om husmanskost?

Dom rätta svaren är från boken "husmanskost" Förlag: Nicotext. vissa av svaren är från livsmedelsverket och forskning

Jag vet att det säkert kan variera från bok till bok och från en person till en annan vad man tycker är rätt svar. 

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad kan du om husmanskost?
  • Mumin80

Chili con carne och kålen missade jag...

Kålen har jag ingen ursäkt för (annat än att det kanske inte har med matlagning att göra direkt...)
    Chili con carne såsom den görs i ursprungsländerna har definitivt inte vita bönor som standardingrediens (http://en.wikipedia.org/wiki/Chili_con_carne), men jag borde på tänkt på att detta handlade om SVENSK husmanskost. Och jag får ju erkänna att det åker i några burkar vita bönor i tomatsås även i min sk. "chili con carne". 

Jag antar att om detta quiz hade haft en fråga om vanliga ingredienser på pizza så hade kebabkött och beasås varit korrekta alternativ? För en italienare skulle svimma, men en SVENSK pizza innehåller definitivt antingen eller  

• ardath bey

Kål och potäter är visst mina svagheter.

Men husmanskost = moussaka, chili con carne, pasta carbonara och flygande jakob? Nej kom igen nu!

Mat med namn på annat språk än svenska (förutom kåldolme såklart!) eller som går fort att göra (pasta carbonara!) är f-n inte husmanskost i min bok

• ardath bey

Och att räkna flygande jakob som husmanskost känns skumt, fast namnet är på svenska

• Insatt

10 av 10 fast jag tycker kanske att vissa av grejerna inte passade in i "husmanskost". 

• Nemi76

Till och med en matlagningsanalfabet fick 9 av 10 rätt (hade fel på frågan med kålen)

• trettioplus

Det vore roligt att besöka någon med blodpudding och rårörda lingon på julbordet någon gång!

I övrigt hade jag fel på vitkålen, även om det antagligen stämmer att den är god mot urinvägsinfektion också. Vitkål är nämligen förvånansvärt c-vitaminrikt. 

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
Svar på tråden Vad kan du om husmanskost?