• Anonym (trött)

Hur kan jag hjälpa min dotter?

Hej,
    Jag är så trött och ledsen och vet inte vart jag ska vända mig. Jag har tre fantastiska barn. Alla är välidgt nyfikna, viljestarka och påhittiga, men med fruktansvärt humör. Äldsta sonen är 7 år och när han var 5 år gick han en längre tid i barnterapi pga sin ojämna utveckling (han låg väldigt långt före språkligt och intellektuellt, samtidigt som den emotionella utvecklingen var på helt vanlig 5-åringsnivå) och är idag en välfungerande om än känslig kille. Mellansyster är 4 år och är mer eller mindre sjövild, men har hittills kommit undan med det bara för att hon är så liten och söt. Och för att jag haft fullt upp med hennes väldigt ledsna och krävande storebror. Hon gör allting i 180 knyck och det är vardagsmat att hon fyller hela badrummet med vatten, pillar sönder whatever bara för att se hur det fungerar, klättrar högst upp i varenda träd eller bara lagar lite mat. De flesta av hennes upptåg är rätt roliga och vi har många historier att skratta åt. Hon är även rätt hjälpsam när det gäller att städa upp efter sig. hon säger kloka saker som "om man häller ut alla pärlorna på golvet tar det jättelång tid att plocka upp dem igen". Det har vi provat några gånger. Alla 15000 pärlorna. På hennes förra förskola kallade de henne för utstuderat gränstestande. Hon tänjer på varenda regel och hon provocerar alla i sin omgivning så att man fullständigt tappar andan. I vintras var det i princip omöjligt att få på henne ytterkläder. Inte förrän hon frös ordentligt bestämde hon sig för att ta på sig overallen. Tex då vi cyklade hem i 20 graders kyla. Hon blir blixtarg när hon inte får som hon vill. Det händer att hon blir så arg så att hon kissar på sig och svimmar.
    Nu har vi flyttat till en ny stad och hon har börjat sin andra förskola i denna stad på kort tid. Hon saknar sina gamla kompisar och har blivit utåtagerande mot hela familjen. Hon har ju alltid varit en retsticka gentemot storebror, men nu känns det som det eskalerat. Hon nyper honom så fort hon kommer åt, eller slår honom i huvudet med stora tunga saker. Hon har sönder hans saker och kallar honom för bajskorv etc. Lillebror på 1 år ger hon sig också på. Hon rycker allting ur händerna på honom, puttar omkull honom eller brottar ner honom eller bara drar honom i tårna tills han skriker. Igår vågade jag tillslut inte sätta ner honom på golvet utan gick och bar på honom hela eftermiddagen för att skydda honom. Storebror har fått en nyckel till sitt rum så att han kan låsa in sig när han tycker att det blir för jobbigt.
    Jag vet inte hur jag ska göra. Jag tycker att jag försökt det mesta. Det fungerar ganska bra att bara säga nej och lyfta bort henne om jag hinner se situationen INNAN hon har gjort illa någon av sina bröder. Det händer ungefär 50% av gångerna. 50% av gångerna hinner jag inte se förrän det är försent. Och då tappar jag rätt ofta humöret och ryter åt henne. ibland blir jag så arg så att jag tar i henne alldeles för hårt och nån gång har jag helt enkelt ställt ut henne utanför dörren eller bara släppt ner henne i soffan och gått därifrån. Allra argast blir jag när hon fysiskt ger sig på mig. Jag har en öm handled och det vet hon. När hon blir arg så kan hon ta en kloss eller liknande och börja banka på min handled så att jag börjar gråta av smärta. Ofta när man säger åt henne så skrattar hon bara och springer därifrån. Hon är även rätt hemsk mot sina kompisar. Särskilt de som är lättretade.
    Varför gör hon så? Jag blir alldeles förtvivlad. Hon kan ju vara hur gullig som helst och när hon lägger den sidan till så är hon världens bästa kompis. Hon har en fantastisk humor och massor av spännadne funderingar. Jag har märkt att det blir lugnare ifall jag gör saker som är svåra tillsammans med henne. Tex spelar kluriga spel, väver eller lägger pärlplattor. Hon är ungefär på samma nivå som sin tre år äldre storebror när vi gör såna saker. Problemet där är ju att så fort jag sätter mig för att göra nåt med henne så skriker lillebror hysteriskt på golvet och vill komma upp i knät och vara med (hon var precis likadan i den åldern). Och det är i princip omöjligt att pyssla eller spela spel med en ettåring i knät som ska vara med.
    Hon har även börjat kissa på sig rätt mycket. Särskilt på nätterna. Nu får vi byta lakan minst en gång varje natt. Trots att vi tar upp henne och sätter henne på pottan då vi går och lägger oss. Förut hade hon heller inga problem att somna själv i sin säng, men nu måste man ligga bredvid henne för annars är hon rädd för monster och bara gråter. Varje natt kommer hon över till min säng och sover tätt, tätt bredvid mig. Det märks att hon behöver mycket kärlek och jag försöker att se henne och krama henne så mycket det bara går. Men just nu känns det som att jag helt enkelt inte räcker till. Och det är så hemskt att se hur hon gör illa sina bröder som hon tycker så mycket om. Jag är rädd att lillebror ska ta efter hennes beteende och jag är rädd för att hon ska lyckas göra honom allvarligt illa. En gång puttade hon ner sin storebror för trappan så att jag var rädd att han skulle slå ihjäl sig. Han föll baklänges från översta trappsteget. Han är lite rädd för sin lillasyster och det är inte alls bra.
    Jag förstår att det inte finns några enkla lösningar på detta, men jag skulle gärna vilja höra hur du ser på saken. Något måste vi göra för det går inte att ha det så här. Just nu terroriserar hon hela familjen och vi vågar inte ta hem kompisar eftersom det bara blir bråk. Det känns som att vi skulle behöva en extra vuxen här hemma som bara kunde vara med henne. I somras var vi mycket hos mina föräldrar och då fungerade det riktigt bra. Men nu är deras semester slut och eftersom ingen av mina kompisar vågar ta hit sina barn så är jag ensam med alla tre hela eftermiddagarna. Jag blir snart galen.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min dotter?
  • Anonym (trött)

Hej igen,
    Ville tillägga att sedan jag skrev ovanstående har det blivit bättre! Jag har förstått att min dotter är inne i en mycket intensiv utvecklingsperiod, samtidigt som hon skolas in på den nya förskolan. Hon har i helgen lärt sig både simma, cykla och börjat ljuda ihop ord. Vi har ägnat henne mycket tid. Till badhuset följde min mamma med, så att vi var tre vuxna och tre barn. Vi visade henne bentag vid kanten. Sedan släppte hon bassängkanten och simmade iväg. Vi har verkligen jobbat på att behålla lugnet och få henne att sitta ner och pyssla med saker istället för att röja runt och hitta på hyss. Hon fick en "lära läsa" bok. Vi har aldrig brytt oss om att försöka lära henne några bokstäver tidigare eftersom hon inte själv visat intresse för det, men det visade sig att hon kan nästan alla bokstäver redan och förstod nästan direkt hur man får ihop dem till ord. Sen fick hon en ny cykel (utan stödhjul) och efter att ha sprungit bakom en stund så kände jag at hon hade balans och så cyklade hon själv. Gissa om hon var stolt!
    Grejen är den att vi alltid "hållit igen" lite när det gäller henne eftersom hon är så himla framåt. Hon springer om sin storebror som är tre år äldre och det blir jättejobbigt för honom, eftersom honom måste man verkligen jobba med för att han ska lära sig nya saker. Men fram tills nu har hon varit rätt nöjd med att få lära sig saker på egen hand och hon har inte frågat efter en tvåhjuling tidigare och därför har hon inte fått någon, även om vi förstått att hon nog varit motoriskt redo för att cykla i säkert ett år.
    Det är en jättesvår balansgång. Nu har vi anmält dem till en idrottskola där man får prova på olika aktiviteter. Där har vi bett att de ska få gå i samma grupp, med 5-6 åringar, eftersom de motoriskt sett är på den nivån båda två. Vi tänker att det kan vara bra för storebror att få känna sig duktig och att han hänger med i övningarna (han har alltid märkt ut sig bland sina jämnåriga pga sämre motorik) och för lillasyster att få utmaningar. Men jag vet inte om vi gör rätt. ???
    Jag bävar även inför skolstarten eftersom min dotter är så lik mig. Jag hade det jättetufft i skolan eftersom jag redan kunde allting, men hade svårt att sitta stilla och vara tyst. Jag sa emot lärarna redan på lågstadiet och hamnade i många konflikter både med lärare och jämnåriga. På högstadiet började jag skolka. (fast jag hade ändå alla rätt på alla prov). När jag var 25 år och sökte jobb fick jag genomgå ett "begåvningstest". Testledaren trodde inte sina ögon eftersom jag hamnade allra högst upp på skalan. Skalan gick från 1-9 och hon sa att 3 är normalbegåvad och 4 är bra. Jag fick en 9:a. Idag hör man ju att undervisningen ska vara induviduellt anpassad efter barnen. Vet du hur det fungerar i praktiken? Kan man tex via BVC be att få göra en utredning eller något på min dotter så att vi har något att "ta på" när det kommer till skolstart? Det är så fantastiskt och samtidigt hjärtskärande att se att bara genom att ägna henne tid och lära henne nya saker (simma, cykla och läsa på samma helg) så slutar hon slå sina brorsor och kissa i sängen på en gång. Hon verkligen skriiiker efter att få utvecklas och lära sig nya saker. Vi går regelbundet till biblioteket och fokus har alltid legat på bokslukaren storebor (som började läsa själv vid 3 års ålder) medan lillasyster mest farit runt som ett jehu och rivit ner saker, Men sist vi var där så kom hon med en hel hög med faktaböcker för barn. Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att det är dags att sluta behandla henne som ett småbarn och inse att hon är en riktigt stor tjej. När storebror var i samma ålder läste vi redan kapitelböcker. Mitt problem är nog egentligen att jag är alldeles ensam i min föräldraroll. Min sambo jobbar jättemycket, likaså mina föräldrar. I övrigt känner vi nästan inga i den här staden eftersom vi bara bott här i ett halvår. Jag har ingen att prata med och ingen avlastning. Det är lätt att man kör fast och blir alldeles utmattad av att köra huvudet i väggen. Alla låser sig och så står vi bara och skriker förtvivlat åt varandra. Och det är jag som är vuxen som har ansvaret för att lösa upp knutarna och som är den enda som har förmåga till överblick. Nu är barnen på förskola och fritids. Inskolningen har gått bättre än väntat (än vad förskolan förväntat sig alltså. Det gick bättre än väntat på de tre tidigare förskolorna också. Min dotter är helt enormt anpassningsbar.) så jag har ett andningshål på en vecka innan jag börjar mitt nya jobb. Jag behöver regelbundet se till att jag får såna här andningshål för att kunna samla tankarna, helt enkelt.

När jag inte har stresshormoner upp över öronen så känns det rätt självklart. Svårare att se klart när man står mitt uppe i vardagsstressen och spänner sig till det yttersta för att få allt att fungera. Det känns som att jag balanserar barn och alltihop på en stor gungbräda på huvudet. Det är tungt och jobbigt och minsta lilla okoncentration så tippar det över och någon gör illa sig.

Ser fram emot att höra din åsikt.

• barnpsykologen margit

Hej!
    Det var intressant att läsa din långa och nyanserade beskrivning av hur det går till hemma hos er.
    Särskilt spännande var det att läsa fortsättningen om hur du, ni, hittat sätt att hantera det som tidigare framstått som olösbart.
    Du har så rätt i att det är svårt att vara en bra förälder i stridens hetta, men när man tänker efter, formulerar problemet och drar slutsatser så händer det saker.
    Det är ju alldeles uppenbart att du känner igen dig en hel del i din dotter och att du därigenom också förstått vad hon behöver. Barn som inte stimuleras efter behov blir antingen passiva eller som din dotter överaktiva, men med de saker de har tillgång till.
    Det är verkligen viktigt att se varje barn för sig och då inte bara titta på åldern. Barn är olika och behöver olika saker.
    När det gäller storebror finns det kanske anledning att gaska upp honom i den rollen och förklara att han mycket väl kan försvara sig mot sin lillasyster. Visa honom att man inte behöver vara rädd för henne. Föregå med gott exempel och låt henne definitivt inte få övertaget över dig så att du gråter. Men du verkar ju ha hittat ingången till henne. Prata och förklara så mycket som möjligt och låt henne vara med och bestämma det som hon är mogen för.
    Det låter som om du haft en synnerligen arbetssam period med tre barn hemma hela eftermiddagarna utan avlösning eller möjlighet till vuxenumgänge.
    Försök att flytta focus från dottern och se också till dina egna behov. För att ta hand om tre krävande barn behöver man själv rätt mycket påfyllning. Fundera tillsammans med pappa hur den skulle kunna se ut.

När det gäller skolans förmåga att ta hand om din dotter när den tiden kommer tror jag att det är bra om du pratar med läraren om din dotters behov av stimulans och utveckling och hennes goda förutsättningar snarare än att du ska ha något test som gör henne speciell.

Som du märkt händer mycket saker på kort tid. Det låter som om barnen stormar fram i sin utveckling, men glöm inte bort dig själv och dina behov av vila, stimulans och vuxensällskap!
    Med vänlig hälsning 
    Margit Ekenbark

• Anonym (trött)

Hej och tack för ditt svar,
    Det är så svårt för mig att komma iväg och göra saker på egen hand eftersom barnen protesterar våldsamt varje gång. Igår t.ex. skulle jag åka iväg på bokcirkel. Det är ca 1 gång per månad och jag åker innan barnen gått och lagt sig. Jag hade pratat med barnen innan och förvarnat om att jag tänkte åka iväg direkt efter middan, men när jag skulle åka blev det ändå kaos. Dottern gick upp på sitt rum och kissade på heltäckningsmattan i protest. Lillebror skrek och min äldsta son klädde helt resolut på sig och gick och satte sig på sin cykel. Han tänkte absolut följa med. Det tog kanske tio minuter av resonerande och avledningsmanövrar innan jag slutligen kom iväg. Ibland försöker jag även åka iväg och träna på kvällen, men eftersom barnen blir så upprörda så blir det inte så ofta.

• barnpsykologen margit

Hej igen!
    Även om det är jobbigt att komma iväg så är det just det du behöver. Jag antar att barnen tas väl hand om av pappa eller någon annan under tiden, så utbrotten är mer en fortsättning på maktkampen om vem som bestämmer du eller dom? Du får framhärda i att visa att du bestämmer, men försök att göra det så smidigt som möjligt. Du kanske kan lägga in träning på väg hem, så får pappa hämta den dagen då slipper du ett kampmoment.
    Dina barn är uthålliga och då måste du vara ännu uthålligare, men också klokare = ta hjälp av pappa! Du är ju på rätt väg.
    Med vänlig hälsning
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min dotter?