• Livia81

Anknytning?

Hej!

Jag är en mamma till 1,5 års pojke som skolas in på förskola. Jag tycker att det är intressant att veta hur man som förälder vet om ens barn är tryggt anknutet.

Har hört att man kan se det på återföreningen efter en separation. Vi har lämnat vår son en timme själv på förskola. Han har varit ledsen och gråtit vid lämningen och idag klamrade han sig fast vid mig. Han lugnade sig snabbt efter att jag gått, sedan gick det jättebra. När jag kom idag såg jag att han såg nöjd ut och när han upptäckte mig så fortsatte han att le. Han började gå emot mig och såg att grinden var öppen så då gick han förbi mig för att sedan springa ut för grinden. Hur ska jag tolka hans beteende? Är det som han ignorerar mig? När pappa hämtade honom igår sprang han emot pappa och kramade honom.

Första dagarna när vi var med på förskola, ville han gå nära mig och pappa när vi kom in. De dröjde inte någon minut förrän han började utforska miljön. Emellanåt checkade han av oss och ropade mamma och kom för att tanka på för att sedan bege sig ut igen.

Vilka tecken visar på att ensa barn är tryggt anknutet?

• Svar på tråden Anknytning?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker att du har beskrivit många tecken på att ditt barn har en trygg anknytning till er som föräldrar.
    Att han först fått utforska förskolan med er i närheten och klarat det. Sedan att han förstås visar sig ledsen när ni lämnar honom, men fort blir glad igen. Det faktum att han gör lite olika med pappa och dig när ni hämtar är inte så ovanligt och båda beteendena är helt relevanta för en 1,5- åring. Ibland kan de tom visa ilska mot den som varit borta. Men alla beteenden grundar sig då i att barnet vill uttrycka olika känslor över den separation de varit med om. Barnet tycker att det är jätteroligt att pappa eller mamma kommit tillbaka, men vill kanske också straffa dem för att de varit borta. Men egentligen har barnet haft det väldigt bra under deras frånvaro. Barnet har tankat så mycket trygghet och anknytning att det klarar att vara borta från föräldrarna längre och längre perioder.
    Detta är en träning som pågår resten av livet men som får sin grund i den här tidiga åldern.
    Med vänlig hälsning,
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Anknytning?