Anknytning?
Hej!
Jag är en mamma till 1,5 års pojke som skolas in på förskola. Jag tycker att det är intressant att veta hur man som förälder vet om ens barn är tryggt anknutet.
Har hört att man kan se det på återföreningen efter en separation. Vi har lämnat vår son en timme själv på förskola. Han har varit ledsen och gråtit vid lämningen och idag klamrade han sig fast vid mig. Han lugnade sig snabbt efter att jag gått, sedan gick det jättebra. När jag kom idag såg jag att han såg nöjd ut och när han upptäckte mig så fortsatte han att le. Han började gå emot mig och såg att grinden var öppen så då gick han förbi mig för att sedan springa ut för grinden. Hur ska jag tolka hans beteende? Är det som han ignorerar mig? När pappa hämtade honom igår sprang han emot pappa och kramade honom.
Första dagarna när vi var med på förskola, ville han gå nära mig och pappa när vi kom in. De dröjde inte någon minut förrän han började utforska miljön. Emellanåt checkade han av oss och ropade mamma och kom för att tanka på för att sedan bege sig ut igen.
Vilka tecken visar på att ensa barn är tryggt anknutet?