• Pincushion86

Tips på hur man får barnen att städa sitt rum

Har två döttrar, en på 3 och 7 år.
    Även sambon har en dotter på tre år.

Nu till "problemet". Barnens rum ser ut som rena kriget
    hela tiden! Dem vägrar städa och vill inte ens städa även fast
    vi föräldrar erbjuder oss att hjälpa.
    Städar vi föräldrar deras rum ser de likadant ut efter 5 minuter igen.
    Alla tre barnen är extremt slarviga konstigt nog, jag och sambon
    vill ha ordning och reda.
    De här med röran i barnens rum irriterar oss och vi behöver tips på
    hur man lär barnen att städa.

Hur gör ni andra??

• Svar på tråden Tips på hur man får barnen att städa sitt rum
  • lövet2

Jag kräver inte mycket av 3-åringar, utan där är jag nöjd om de plockar i hop några saker här och där.

Viktigt med 7-åringen är att hon inte känner att hon jämt ska städa både efter sig själv och efter de små. En annan viktig sak är att inte skicka in henne för att "städa rummet" eller "plocka i hop". Det blir liksom för vagt, så hon kan känna sig alldeles slut bara av att titta på allt som ska städas. Peka i stället på vilka saker hon ska plocka i hop och påpeka gärna en extra gång exakt var sakerna ska läggas.

• eeeee

det är bra att dom rör till, dom har roligt!

men jag förstår, när kvällen kommer vill man ha ordning och reda för att själv kunna slappna av på riktigt. vi brukar tävla med femåringen. inte så att nån vinner egentligen, men så att fokus hamnar på något annat än själva städningen..

• Pincushion86

Javisst, ska man inte kräva för mycket av en 3 åring.
    Men att dem ska plocka ihop några saker är väl inte för mycket begärt.

Alla barnen totalvägrar att städa de minsta på sina rum.

Får börja stänga dörrarna till deras rum så man slipper se.

• skånegås

Jag har kommit på knepet idag
    Har tre barn i städålder och det är så JOBBIGT att städa, noll tålamod, men ibland hjälper de varann, men tröttnar ALLTID innan de hunnit börja med sista rummet...

I kväll är det Ice age 2 på tv (lite sent dock, men men, då är det ju bra om det är städat hemma) och jag satte timer på telefonen. 5 min fick de städa på varje rum. När det tjöt sprang de det snabbaste de kunde till nästa rum, så var det: Klara färdiga kör!!! Nu har de fixat 40 min EFFEKTIV städning, sen orkade de inte längre. Men 2 rum blev i stort sett klara och det tredje fick hjälp så man anar iaf golvet nu Absolut inte orättvist, alla städar efter egen förmåga och det blev ganska roligt...

• Mälaröbo

Ja du, det där är inte lätt.
    Periodvis har vi haft städdagar. Då händer ingenting förutom att städa. Om de inte städar gör jag det på "mitt" sätt, dvs svart sopsäck och ner i källaren med grejorna.

Andra perioder har vi bara sagt till att nu är det dags att städa. Om det dröjer en timme, två dagar eller en vecka struntar vi i, men inget annat roligt händer förrän det är gjort.

Rätt så ofta passar jag på att rensa ut också. Ju mindre grejor de har desto mindre att strö omkring sig

• pigglet

Viktigast av allt: se till att det inte finns för många saker! Och att de saker som finns har en bestämd plats, så det är lätt att lägga allt på rätt plats.

Här städar barnen varje kväll, så har vi gjort sedan de var ca 2 år (då med hjälp av vuxen: "plocka upp utklädningskläderna" "nu tar vi duplot")

När det är klart är det dags för tv. Tar städningen allt för lång tid blir det mindre tid till tv:n. De har snabbt "fattat galoppen" och vi behöver bara påminna "nu börjar det gå av tv-tiden" så får de bråttom.    

• Culete

Inte läst igenom tipsen men ngt som fungerar pá mina barn är att dom helt enkelt inte fár ta fram ngt nytt innan dom plockat undan de gamla s.a.s.
    Dom har ett gemensamt lekrum där det alltid skall vara rent och fint trots att dom fár leka precis hur mkt som helst och med vad som helst.  Men att leka med "allt pá en gáng" gár jag inte med pá dá jag sedan vet att dom inte orkar plocka upp efter sej. Dom är jätteduktkiga, även om man máste páminna dom ibland om jag ser att dom lämnat ngt bakom innan dom pábörjat ngt nytt. Oftast sköter dom det automatiskt dock.

Alla saker är f.ö organiserade i kategori/typ sá det blir lätt för dom att plocka fram, och undan, det dom just vill ha. Vissa saker som spel och pussel ligger högt sá dom máste be om att det tas ned...

Mina barn är 4.5 (blir 5 i slutet pá nov) samt 3 ár gamla.

~~ Elina 11/06 ~ Gabriel 05/08 ~ Isabel BF 09/11 ~~
  • MajaVira

Sonen, som är 5 år, kan helt enkelt inte städa på egen hand. När det väl är dags att ta tag i röran på hans rum brukar jag få "styra" honom genom att säga; börja med att plocka upp alla tidningar/papper och lägg i hyllan. När det är klart kommer nästa uppdrag, tex; ta alla bilar och lägg i den blåa lådan. Så får jag hålla på tills alla saker är undanplockade. Det går helt enkelt inte att bara säga "städa" utan det måste vara detaljinstruktioner.

Sedan brukar det hjälpa att jag röjer resten av huset samtidigt, då känner han sig nöjd med att bara behöva städa undan i sitt rum medan jag har 4-5 rum att ta hand om...

• sextiotalist

Vi har inte haft det kravet, men å andra sidan så har vi ingen stökpelle heller. vi har haft begränsat med leksaker när han var mindre och nu när han är tonåring så stökar han inte till så mycket.

Men minska antalet saker i deras rum så blir problemet mindre.

Svar på tråden Tips på hur man får barnen att städa sitt rum