• Märtas

Mask i magen vad gör man?

Min son har nu fått mask i magen, Jag som har bacill skräck och mår illa av krälande saker fick ju panik, men alla lakarn och handukar är tvättade, jag har skurat alla golv och vissa leksaker och badrum + sov rum i klorin, damsugit alla täcken kuddar och soffa. 
    Har jag missat något?
    Vad är mer ska man tänka på?

Till det störst problemt är att dom inte har flytande mask medecin till barn, apoteket säger att det blivit fel i produktionen så ja msåte få medecin ut skrivet från läkaren och måste då vänta tills i morgon.
    Hur stor är risken att jag själv får det?

Tycker fruktansvärt synd om min son, han verkar inte tycka det är jätte jobbigt men ändå!, Men fan usch. Har era barn haft mask i magen vad gjorde ni då? 

• Svar på tråden Mask i magen vad gör man?
  • J90

Det är tyvärr bara att vänta på det skitäckliga maskmedlet! Finns i tablettform i fall att det går bra, till dig alltså! Rekomenderar att de får mycket saft eller något annat sött efteråt. Jag kräktes alltid upp det där skiten när jag var liten!

• emsmamma

Att vänta en dag mer på maskmedel tror jag varken gör från eller till vad gäller smittorisken, antingen har ni det eller inte...

Min son, nu fem år gammal, har haft det i flera omgångar och ingen - pepparpeppar - av oss andra i familjen har fått det och då har vi enbart bytt sängkläder hos honom.

Jag önskar er samma tur!

• Märtas

åååå det bara kryper i kroppen på mej, kliar överalllt. Fan hoppas verkligen man kan få en tid imorgon nu så stackarn inte behöver gå länge till med det.
    Hur lång tid efter man tagit medcinen går maskarna boprt? 

• emsmamma

Man måste ta medicinen i två omgångar med 14 dagars mellanrum, för det enda medicinen dödar är maskarna inte larverna de dödar man i nästa omgång *brrr*

• Märtas
    emsmamma skrev 2011-08-19 19:08:39 följande:
    Man måste ta medicinen i två omgångar med 14 dagars mellanrum, för det enda medicinen dödar är maskarna inte larverna de dödar man i nästa omgång *brrr*
    jaha ok tack :) 
  • krakel

Ja det där är skitjobbigt. Båda mina döttrar hade det i våras. De tillverka inte det receptfria flytande längre. Jag kunde tack o lov bara springa upp till VC så fixade det rec. Hoppas ni får hjälp imorgon. O sen ska HeLa fam medicinera sig 2 ggr.

• skånegås
    emsmamma skrev 2011-08-19 19:08:39 följande:
    Tror det beror på vilken sorts medicin det är. Tar man vanquin ska man tvätta, städa, tvätta, städa i två veckor. Klippa naglarna och tvätta händerna, sova med kalsonger och vi hade pyamasbyxxor utanpå. Sen stoppade vi allt i tvätten varje morgon. Så duscha rumpan varje morgon och byta kalsonger dagligen. Gosedjur i sängen?  Äggen smittar ju luftburet och finns ofta i damm i huset... Våra leksaker åkte upp på vinden i ett par veckor, för efter så lång tid har äggen dött... Torka av toalett och badrumsgolv dagligen.

Vi har haft hela familjen i ett par omgångar. För att veta om ni har kan ni sätta en tejpbit i rumpan nattetid och se om något fastnat...

Den receptfria vi fick då den andra ej gick att få tag på dödade även ägg, så då slapp man städa så förjordat.
  • cosinus

Är det springmask så är det ju vanquin som man tar. Dottern på 1 år har precis haft och vi krossade en vanlig tablett med mortel och blandade i fruktpure och hon åt utan problem. Hur gammar är din son som drabbats.

Mina andra barn som är 3, 5 och 7 tuggade tabletterna utan problem, vi tog bara av dem tröjorna ifall de skulle dreggla eftersom det färgar så. Så fick de dricka saft efteråt för att verkigen skölja ner.

• Märtas
    skånegås skrev 2011-08-19 19:32:08 följande:
    Tror det beror på vilken sorts medicin det är. Tar man vanquin ska man tvätta, städa, tvätta, städa i två veckor. Klippa naglarna och tvätta händerna, sova med kalsonger och vi hade pyamasbyxxor utanpå. Sen stoppade vi allt i tvätten varje morgon. Så duscha rumpan varje morgon och byta kalsonger dagligen. Gosedjur i sängen?  Äggen smittar ju luftburet och finns ofta i damm i huset... Våra leksaker åkte upp på vinden i ett par veckor, för efter så lång tid har äggen dött... Torka av toalett och badrumsgolv dagligen.

Vi har haft hela familjen i ett par omgångar. För att veta om ni har kan ni sätta en tejpbit i rumpan nattetid och se om något fastnat...

Den receptfria vi fick då den andra ej gick att få tag på dödade även ägg, så då slapp man städa så förjordat.
    O fy måste kasta ut alla leksaker... Kläder som hänger i garderoben måste man tvätta det eller kan man låta det vara, Hur gör man med soffan ja kan inte ta bort tyg och tvätt det?
  • Märtas
    cosinus skrev 2011-08-19 19:32:39 följande:
    Är det springmask så är det ju vanquin som man tar. Dottern på 1 år har precis haft och vi krossade en vanlig tablett med mortel och blandade i fruktpure och hon åt utan problem. Hur gammar är din son som drabbats.

Mina andra barn som är 3, 5 och 7 tuggade tabletterna utan problem, vi tog bara av dem tröjorna ifall de skulle dreggla eftersom det färgar så. Så fick de dricka saft efteråt för att verkigen skölja ner.
    Frågade tjejen på apoteket om jag kunde göra det men hon rekomenderade att INTE göra så hon var väldigt bästemd.... Trodde hon menade då att det inte hjälper ordentligt? men sa läkaren att ni kunde krossa det?
    Min son blir två i oktober! 
  • cosinus

Jo man kan krossa och tugga, det står att man inte ska göra det men det är för att det färgar så infernaliskt men är det så att man inte bryr sig om rosa tänder några timmar och inte har några textilier som kan förstöras så är det bara att krossa och tugga på.

Äggen dör i direkt solljus så vi hade ut alla soffdelar och sånt på altanen, leksaker som är lätta att skölja har jag sköljt och en del annat ligger i karantän i garaget. För äggen dör på 2-4 veckor av sig själv.

Eftersom det var flera i familjen som fick det (vi hittade på ytterligare ett barn dagen efter) så tänkte jag faktiskt ta medicinen i 3 omgångar med 2 veckor mellan varje för då borde ev ägg som man missat ha hunnit bli för gamla av sig själv. Jag har städat som en galning men det går inte ta allt, helt omöjligt.

Tänk också på att medicinen inte hjälpt föränn bajset som kommer ut är rött. Ena barnet hade levande maskar 1.5 dygn efter att hon tagit pillrena eftersom hon var trög i magen just då och färgämnet inte nått ner till maskarna. Men sen bajsade hon rött och sen var det inget mer.

Man kan se maskarna om man lyser barnen i rumpan på natten när de sover, fast det fick min man göra, för äckligt för mig :D

• Märtas

En fråga kan dom bli dåliga i magen av att ha mask? MIn son har bajsat flera gånger om dagen i ett par dagars tid men det var inte först idag jag upp täckte dom små monstrerna i rumpan Rynkar på näsan

• cosinus
    Märtas skrev 2011-08-19 20:00:27 följande:
    En fråga kan dom bli dåliga i magen av att ha mask? MIn son har bajsat flera gånger om dagen i ett par dagars tid men det var inte först idag jag upp täckte dom små monstrerna i rumpan Rynkar på näsan
    Ingen aning, våra har jag inte märkt någon skillnad på före och efter. Men vi har alltid bara hittat enstaka maskar (på 2 av barnen den här gången och på 1 vid ett tidigare tillfälle). Har hört om de som hittar massor av mask i rumpan och då kanske det är en annan sak men båda gångerna vi fått in det i huset har jag märkt det av att jag bytt blöja och i princip bytt blöjan klart utan att se något i bajset men så har det varit en i rumpan när jag ska torka rent. Huuuuuga, nu sist skrek jag rakt ut, fattar inte att jag inte skrämde slag på bebisen men hon bara tittade förvånad på mig :)
  • Märtas
    cosinus skrev 2011-08-19 20:33:39 följande:
    Ingen aning, våra har jag inte märkt någon skillnad på före och efter. Men vi har alltid bara hittat enstaka maskar (på 2 av barnen den här gången och på 1 vid ett tidigare tillfälle). Har hört om de som hittar massor av mask i rumpan och då kanske det är en annan sak men båda gångerna vi fått in det i huset har jag märkt det av att jag bytt blöja och i princip bytt blöjan klart utan att se något i bajset men så har det varit en i rumpan när jag ska torka rent. Huuuuuga, nu sist skrek jag rakt ut, fattar inte att jag inte skrämde slag på bebisen men hon bara tittade förvånad på mig :)
    haha samma med min son, ja skrek rakt ut, var ju inte dirket beredd på det :P
  • eckin
    cosinus skrev 2011-08-19 19:52:23 följande:
    Jo man kan krossa och tugga, det står att man inte ska göra det men det är för att det färgar så infernaliskt men är det så att man inte bryr sig om rosa tänder några timmar och inte har några textilier som kan förstöras så är det bara att krossa och tugga på.
    Dessutom är det många barn som tycker att den flytande smakar hemskt och det är inte ovanligt att de kräks upp den. Och då är det mycket större risk att något missfärgas.
  • Malena C

De kan både bli dåliga i magen av mask och få ont i magen. Vår son vaknade och skrek på nätterna av kliandet och magsmärtor. Det var däför vigick till läkare och han upptäckte masken. Jag såg dem aldrig.
    Vi fick en maskmedicin för barn som smakade bra men jag minns inte vad den heter. Nu bor vi i Belgien så den kasnke inte finns i sverige. Vi behandlade bara sonen i två omgångar, tvättade alla smutsiga kläder och sängkläderna. Det är nu över ett år sedan och masken har inte kommit tillbaka.

Svar på tråden Mask i magen vad gör man?