• fridolina1985

Kantareller!?

Hejsan!
    Jag undrar ifall de är någon risk med att äta kantareller när man är gravid?
    Var inne på livsmedelsverkets hemsida men kunde inte hitta info om hur de är med svamp...

• Svar på tråden Kantareller!?
  • Alexandra77
    Mysanochmimer skrev 2011-08-19 21:10:52 följande:

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/a.../

Kallrökt lax får du juh äta som gravid också, inte  vissa ostar däremot..

(tog mig friheten att svara)

Jag vet att jag får äta kallrökt lax, men låter ändå bli för säkerhets skull :) Men jag undrar om man får äta ost och annat som kan ha listeria när man ammar??? Längtar så efter goda ostar och kallrökt lax och önskar att jag får fira genast jag kommer hem från BB :)
  • La Lola
    Alexandra77 skrev 2011-08-19 21:09:23 följande:
    La lola du som vet allt om sånt här, får man äta ostar och kallrökt lax när man ammar?
    Ja.
    Kostråd för ammande:
    www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Ammande/

Kallrökt lax är ok för gravida oxå.

Se här:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/  
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Alexandra77 skrev 2011-08-19 21:13:15 följande:
    Jag vet att jag får äta kallrökt lax, men låter ändå bli för säkerhets skull :) Men jag undrar om man får äta ost och annat som kan ha listeria när man ammar??? Längtar så efter goda ostar och kallrökt lax och önskar att jag får fira genast jag kommer hem från BB :)
    "Råden om listeria och toxoplasma gäller endast gravida kvinnor, inte ammande"
  • Alexandra77
    Kristyr skrev 2011-08-19 21:11:26 följande:
    JAAAAAA!

Ok tack för svaret :)
  • Mysanochmimer
    Alexandra77 skrev 2011-08-19 21:13:15 följande:
    Ok, synd att du inte äter redan nu, om du längtar alltså

Köp med långt datum på så ska det juh inte vara någon fara

Men det där med ostar håller jag med om, längtar så jag dör (bara i v 17 än)..
    Och den på tub är iiinte samma sak och inte att ha dom i sås heller
  • Kristyr
    Mysanochmimer skrev 2011-08-19 21:13:43 följande:
    fast du får äta insjöfisk också, men max 3 ggr per år (och det är bara den som är från Vänern och Vättern (och östersjön)) men dom råden gäller alla kvinnor i fertil ålder
    hoppade alla insjöfisk när jag var gravid och ammade och även i fertil ålder.. det är säkrast.  

3ggr per år tycker jag är ung. lika mkt som noll.. Visst skulle man få i sig en god stekt strömming så tackar man ju inte nej..  
  • Alexandra77
    La Lola skrev 2011-08-19 21:13:15 följande:
    Ja.
    Kostråd för ammande:
    www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Amma...

Kallrökt lax är ok för gravida oxå.

Se här:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../  

La Lola skrev 2011-08-19 21:14:09 följande:
    Tack :) Men vågar inte äta kallrökt lax heller, och snart är bebben ute så jag kan gott vänta lite till, nu när jag väntat så länge :)
  • Mysanochmimer
    Kristyr skrev 2011-08-19 21:15:30 följande:
    hoppade alla insjöfisk när jag var gravid och ammade och även i fertil ålder.. det är säkrast.  

3ggr per år tycker jag är ung. lika mkt som noll.. Visst skulle man få i sig en god stekt strömming så tackar man ju inte nej..  
    Här äter vi bara, så gott som, egenfångad fisk.
    Mailade faktiskt LM om det och fick till svar att det var nemas problemas eftersom den inte var fångad i Vänern eller Vättern..

Synd tyckte jag som gärna skulle ha en anledning att skära ner på den där satans regnbågen och rödingen, haha...
  • La Lola
    Alexandra77 skrev 2011-08-19 21:16:15 följande:
    La Lola skrev 2011-08-19 21:14:09 följande:
    Tack :) Men vågar inte äta kallrökt lax heller, och snart är bebben ute så jag kan gott vänta lite till, nu när jag väntat så länge :)
    Nä, vill du avstå iaf så får du det.
  • Kristyr
    Mysanochmimer skrev 2011-08-19 21:15:09 följande:
    Ok, synd att du inte äter redan nu, om du längtar alltså

Köp med långt datum på så ska det juh inte vara någon fara

Men det där med ostar håller jag med om, längtar så jag dör (bara i v 17 än)..
    Och den på tub är iiinte samma sak och inte att ha dom i sås heller
    mmm en god ost.. ja jag vet man längtade från man plussade tills bebisarna har pluppat ut. Å ett gott glas rött till det
  • Kristyr
    Mysanochmimer skrev 2011-08-19 21:18:11 följande:
    det röda kan jag hoppa, men osten den osten..

Är aldrig så sugen som när jag är gravid, typiskt *mutter*
  • Alexandra77

Vilken ostfest det ska bli här hemma inom kort! Pricken över iet vore ju ett glas rött till men det får man ju stå över så länge man ammar.

• La Lola
    Alexandra77 skrev 2011-08-19 21:20:52 följande:
    Vilken ostfest det ska bli här hemma inom kort! Pricken över iet vore ju ett glas rött till men det får man ju stå över så länge man ammar.
    Nix.

"Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. "

• Alexandra77
    La Lola skrev 2011-08-19 21:21:39 följande:
    Nix.

"Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. "

Jag vet att dom påstår det men jag vill ändå inte dricka när jag ammar. Detta är dessutom mitt sista barn så jag har resten av livet på mig att dricka :)
  • La Lola
    Alexandra77 skrev 2011-08-19 21:23:33 följande:
    Jag vet att dom påstår det men jag vill ändå inte dricka när jag ammar. Detta är dessutom mitt sista barn så jag har resten av livet på mig att dricka :)
    ok......
Svar på tråden Kantareller!?