Prematur vs svårt sjuk i övrigt på neo?
vi fick en lätt prematur tjej (vecka 36) som fick svårt gulsot pga. att hon inte kunde äta de första 3 dygnen då vi låg på en annan avdelning. Sen flyttades vi upp till neo. Vården var perfekt där, ingenting att klaga på, de andra föräldrarna (de med mycket mer prematura barn) var trevliga, men lite avståndstagande. Men jag upplede inget som helst stöd "psykiskt" sett från personalen på avdelningen, även om de var hur duktiga och informativa som helst angående våran dotters vård. Jag mådde väldigt dåligt över att ha hamnat där, över att våran dotter var sjuk (även om hon inte var ens i närheten av så sjuk som de andra barnen) över den snabba, jobbiga och förtidiga förlossningen, över det dåliga bemötandet på förlossningen och bb och över att jag hade så otroligt ont. Men när jag försökte fråga efter hjälp fick jag bara till svar att jag var utskriven och skulle ha tagit upp detta på den tidigare avdelningen (jag visste inte ens att jag blivit utskriven och personalen på första avdelningen var knappt ens i närheten av vårat rum)
tja...det blev kanske lite rörigt det där, men nej, jag kände inte att jag fick något stöd, så som de med de mindre barnen verkade få. klart att jag förstår att det är en mycket värre situation de föräldrarna sitter i, men det gör inte att min upplevelse känns mindre jobbig för mig.