Vad är ett "troll"????
Lite varstans kan man läsa att man tror att nån e ett troll...Nån som vill förklara?
Lite varstans kan man läsa att man tror att nån e ett troll...Nån som vill förklara?
tack!
"Hur vi hanterar "troll"!
Det finns individer som gillar att reta upp och förstöra på diskussionsforum, de brukar kallas för troll på nätspråk. Troll kännetecknas av inlägg som drar mycket uppståndelse eller har provokativt innehåll och som engagerar sig med hela sin tid att skapa uppmärksamhet och utrymme i forumet. Om du stöter på inlägg där du tänker, "Va, är det här verkligen sant" eller "Vad håller du på med" och att det inom kort kommer uppföljande inlägg med mer provokativa detaljer om det kan det mycket möjligt vara ett troll. Har individen inte medverkat tidigare med liknande inlägg är det givet. Ett typiskt exempel är inlägg som påstår "Alkohol och droger är bra när man är gravid". När vi på redaktionen ser tecken på "troll" beteende spärrar vi direkt medlemmen och gör en abuse-rapport till nätoperatören som "trollet" använder för vidare åtgärder vilket i sin tur kan leda till att "trollet" blir avstängt från internet."
Det här står på FL sida om Regler och Policy.
Varför tror de att du är ett "troll" är det om du diskuterar med någon el?
Nä nu såg jag att du skrivit att de tror att "nån" är ett troll. Vart har du läst det vill kolla vad som anses som "troll" här?
Ett toll kan även vara någon som i ett forum medvetet går in för att provocera och göra folk arga och ledsna. Hårt riktade personangrepp utan annat syfte än att såra är vanligt (exempelvis "Men lilla NN. En sån' liten ho*a som du borde bara knipa kä*t"). Vanligt är även rasistiska och nazistiska slagord eftersom det är något de flesta tar illa vid sig för. Inlägg med en arogant och föraktfull ton i provokativt syfte är även det vanligt. Exempelvis skulle ett troll på FL i en tråd där någon är ledsen för att ha mist sin katt kunnat skriva "Men lilla NN. Det var väl bara bra att kattf*n äntligen är förvandlad till puré under lastbilshjulet. Jag hatar katter. Alla katter borde dö och har sitt enda existenberättigande i laboratiorier som försöksdjur!". Föregående mening hade förmodligen även skrivits helt med Caps Lock-tangenten nere.
Man kan i allmänhet se skillnad mellan troll och folk med dåligt omdömme i upphetsade diskussioner genom att ett troll inte någonstans försöker föra diskussionen framåt, utan går direkt på förolämpningarna.
Vad troll finner för nöje med att såra människor de inte känner är mig dock en gåta.
Ja man UNDRAR ju?! Men idioter finns det gott om så man borde ju inte bli allt för förvånad egentligen. Undra vad det är för sjuka människor som håller på så där? Verkar det cirkulera mkt troll här? Har man den sjuka läggningen att vilja plåga och förolämpa folk så måste ju det här forumet vara en skattgömma*brr*
Just här på FL har jag nog aldrig stött på ett troll Tvärt om tycker jag att det här forumet tvärt om nästan ibland tenderar till att försvinna ut på andra hållet i stället, folk är så rädda att såra att de nästan inte vågar ha olika åsikter i olika frågor. De flesta diskussioner håller god stil, även i hetare meningsutbyten, mycket tack vare duktiga moderatorer!
Troll har jag däremot stött på i andra sammanhang på andra ställen på internet. Det är sällan en trevlig upplevelse och det enda man kan göra är att slå dövörat till och inte ta åt sig...
Det bästa vore om man ignorerade såna trådar och kväva dem i sin linda... Plus att anmäla så klart!
Det som trollen tycker är kul är ju att provocera, får man ingen respons är det inget kul.
kram PaBe
Ja Mina, jag kan faktiskt känna som du ibland Även om man inte skrivit nåt spec så kan jag bli rädd efteråt och tänka "oj tänk OM nån tar illa upp, blir ledsen för det här osv" Men då brukar jag tänka att jag får skärpa mig, herregud det är väl inga glasklenoder som är här inne och man blir ju inte automatiskt finkänslig och lättstött för allt bara för att man är gravid. Jag gillar verkligen den trevliga och omtänksamma stämning som råder här(känner att jag börjar få den här överförtydligande och förklarande tonen man lätt tar sig an hahaha) men man vill ju inte att det ska "slå över" som sagt:)
www.familjeliv.se/Forum-5-91/m604207.html
Här är länk till ett "troll" som erkände.*haha*