• Eisa

Ska man skölja flour endast efter tandborstning eller?

Hej för helvete!

Jag har köpt Dentan munskölj och det står att man skall använda detta 1-2 gånger om dagen.

Vet ni om det måste vara efter tandborstning eller om det även gör nytta efter måltid?

MVH en som googlar men inte hittar ändå

• Svar på tråden Ska man skölja flour endast efter tandborstning eller?
  • puss

bäst är ju efter tandborstning, eftersom då kommer den åt bäst. annars har man liksom en hinna på tänderna. pelickel tror jag den heter.

I am a fast machine I keep my motor clean
  • zygoma girl

Man kan skölja hur många gånger man vill per dag (eftersom man inte sväljer vätskan) men den gör bäst effekt efter tandborstning precis som puss säger.

Efter maten är det bättre att tugga fluortuggummi eller borsta tänderna men visst blir det effekt bara av att skölja också.  

Alltså - om du sköljer en extra gång efter maten är det bra men mindre bra om du byter ut det mot kvällssköljningen.   

• odda

det kan vara farligt att skölja flour därför rekomenderar jag inte det över huvudtaget men flour tableter är mycket bättre har vi här hemma fins i flour smak och halon och ja anndra smaker också tror jag

• zygoma girl
    odda skrev 2011-08-20 13:41:13 följande:
    det kan vara farligt att skölja flour därför rekomenderar jag inte det över huvudtaget men flour tableter är mycket bättre har vi här hemma fins i flour smak och halon och ja anndra smaker också tror jag

Nej, det är inte farligt, hur tänkte du? Sköljning ger betydligt bättre effekt än -tabletter eftersom vätskan silas mellan tänderna (där man ofta får kariesangrepp) medan fluortabletten måste flyttas runt i munnen  (om den smälter på tungan gör den mest effekt på tungan också).

Alla fluorpreparat gör i princip bara nytta medan man har dem i munnen och en kort stund efteråt, att svälja en fluortablett gör alltså ingen nytta alls för vuxna (små barn har åtminstone teoretiskt nytta av det).

Alla som klarar av att skölja utan att svälja har mycket att vinna på att skölja med fluor dagligen.   
  • odda

nej jag vet inte om det jag skrev va sant men minna barns tandläkare sa att barnen ska inte skölja med flour det kan skada emalgen men det kanske inte är licka dant på vuxna

• zygoma girl
    odda skrev 2011-08-20 13:53:37 följande:
    nej jag vet inte om det jag skrev va sant men minna barns tandläkare sa att barnen ska inte skölja med flour det kan skada emalgen men det kanske inte är licka dant på vuxna

Jag tror du har missuppfattat tandläkaren - såvida dina barn inte har fluorskador på tänderna därför att ni har egen brunn med för hög fluorhalt (ovanligt idag då kommunerna erbjuder analys av fluorhalten i brunnarna). Det är enda gången jag spontant kan komma på då man inte ska tillsätta ännu mer fluor till barn (fast inte heller det spelar så stor roll, skadan är redan skedd).

Fluorskölj har bara lokal effekt, man spottar ju ut lösningen efter sköljningen och jag har aldrig träffat på en patient som har fått några problem med fluorsköljning. Vad jag vet finns det inga kontraindikationer.
  • murderdoll13

Jag kör alltid efter tandborstning, känns ju fräschast så också.
    Eller kanske ska säga att jag alltid borstar tänderna innan jag sköljer.

• Eisa

Det blir inga skador på emaljen av Dentan, och nej det är nicht farligt.

Tack för bra svar. Då vet jag att sköljning efter tandborstning är effektivast. Gärna både morgon och kväll efter tandborstning.

Svar på tråden Ska man skölja flour endast efter tandborstning eller?