• chili01

när jag får hem kattungen?

Hejsan, jag och min sambo hämtar hem en liten kattunge i nästa vecka :)

Jag har läst lite på olika sidor på internet och bland annat här på familjeliv, om hur man introducerar hemmet för katten. Många ger råd om att man ska visa var mat och kattlådan finns och att man ska låta katten komma ut ur transportburen själv och se sig omkring i hemmet. 

Så min fråga är väl rent praktiskt: hur visar jag katten lådan och matplats om jag ska låta den gå ut ur transportburen när den vill själv? 

Jag är rädd för att den kommer gå ut ur transportburen och sen gömma sig under soffan innan jag hinner visa den mat och kattlåda. 

Tacksam för svar från er erfarna kattägare :)

• Svar på tråden när jag får hem kattungen?
  • Dimes

Vi stoppade ner kattburen på golvet, öppnade gallret och gick sedan därifrån. Sedan lät vi honom själv ta sig ut när han var redo - kolla runt, utforska lägenheten, bli van med omgivningen. När han sedan inte var lika nervös visade vi var mat och vatten fanns, sedan gjorde vi inte så mycket mer, om jag kommer ihåg rätt.

• ejenny

alltså det där har en tendens att lösa sig - när vi skaffat kattungar så har vi ställt transportburen i hallen och sedan öppnat så den kan gå ut och gått därifrån. Sett till att det är ganska stilla och lugnt och sen drar katten i 9 fall av 10 alltid under soffan och sitter och tittar på. Huvudsaken att man ställt ut vatten och mat på ett ställe som katten får vara i fred och satt en kattlåda någonstans. Mat är inte det första en katt i ett nytt hem tänker på - när allt är tyst och ni lagt er lär den söka efter mat. Och de har rätt bra luktsinne. Du kan ju med fördel lyfta ut katten ur buren och sätta den i kattlådan men den lär ändå dra som en avlöning :)

Jag har alltid låtit en ny katt få vara inne om det går första 2 veckorna för att den ska förstå att det här är det nya hemmet som den ska stanna i. Sen får den gå ut en stund. Nya kattunge när man redan har katt - då har vi haft ledigt i samband med introduktion och noga hållit koll på de andra katterna. Första nätterna har småkissarna alltid sovit i min famn och för det är ett himla morrande från de gamla katterna.

Lycka till - det kommer säkert gå jättebra.

• chili01

Tack för svaren! Dom lugnar en orolig blivande matte :) 
    Jag vill så gärna att han ska få en så lugn flytt till oss som möjlig, utan onödig stress mm. 

Jag gör nog så att jag öppnar transportburen i hallen och så får han utforska själv i sin takt, hoppas på att han upptäcker var kattlådan o maten finns helt enkelt :)

• riboflavin

Är ni oroliga för att den ska smita undan innan ni visat kattlådan så hade jag personligen börjat med ett rum åt gången, och sen utöka efterhand som kattungen verkar känna sig hemma.
    Hall+kök kan vara lagom under första tiden.
    Är man osäker på hur rumsren katten är så ska man ju absolut inte släppa in i sovrum/vardagsrum innan man vet att den hittar till lådan och använder den.
    Ha mer än en låda utifall att era och kattens åsikter om lämplig lådplacering går isär.
    Jag har alltid tagit med en liten påse med smutsig sand från förra hemmet när jag introducerar katt här hemma, för att doften ska vara en tydlig indikator.

Generellt så är ju katter duktiga på att leta reda på det de behöver, men korta avstånd kan hjälpa en liten kattunge att hinna till lådan i tid. Mat kommer den hitta utan problem så fort den känner sig hungrig.

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • ejenny
    riboflavin skrev 2011-08-21 00:27:34 följande:
    Är ni oroliga för att den ska smita undan innan ni visat kattlådan så hade jag personligen börjat med ett rum åt gången, och sen utöka efterhand som kattungen verkar känna sig hemma.
    Hall+kök kan vara lagom under första tiden.
    Är man osäker på hur rumsren katten är så ska man ju absolut inte släppa in i sovrum/vardagsrum innan man vet att den hittar till lådan och använder den.
    Ha mer än en låda utifall att era och kattens åsikter om lämplig lådplacering går isär.
    Jag har alltid tagit med en liten påse med smutsig sand från förra hemmet när jag introducerar katt här hemma, för att doften ska vara en tydlig indikator.

Generellt så är ju katter duktiga på att leta reda på det de behöver, men korta avstånd kan hjälpa en liten kattunge att hinna till lådan i tid. Mat kommer den hitta utan problem så fort den känner sig hungrig.
    bra tips! :)
  • nemo1

Jag rekommenderar alltid mina köpare att släppa ut katten vid lådan. Sedan rekommenderar jag starkt att ni köper två kattungar då dom har ett mycket stort behov av en kattkompis.

Svar på tråden när jag får hem kattungen?