• dubbel­mamma0­310
    Äldre 21 Aug 10:24
    3393 visningar
    14 svar
    14
    3393

    försäkring för adoptivbarn

    I veckan fick vi barnbesked från Indien efter 5,5 års köande. Det är ganska omtumlande kan jag lova! Tack vare att det dröjt med de nya reglerna var det just detta barn vi fick!

    Det mesta känner jag att jag har koll över, men hur gör man med barnförsäkring och så nu?

    Kram från
    Lycklig tvåbarnsmamma med ett hemmagjort och ett bortagjort som väntar på att komma till oss!

  • Svar på tråden försäkring för adoptivbarn
  • Äldre 21 Aug 10:44
    #1

    Ville bara säga GRATTIS!!!!!! Vet ni när ni får åka?

    Våra barn är försäkrade genom Trygg Hansa, men jag såg att AC hade nån ny adoptionsförsäkring nu, har dock inte satt mig in i det. Är ni AC-medlemmar eller?


    Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
  • Äldre 21 Aug 11:56
    #2

    GRATTIS!!!!
    så länge hade jag alldrig orkat vänta, men vilken tur att ni gjorde det! Menar du försäkring under resan eller när ni kommit hem?
    Grattishälsningar från
    Fabbemam

  • dubbel­mamma0­310
    Äldre 21 Aug 12:35
    #3

    Jag känner till AC försäkring men det gäller bara de barn som kommer genom dem. Vi är medlemmar där också om vi skulle vilja ha fler. Men denna lilla tjej är genom BFA.
    Vi har en försäkring genom facket som gäller samtliga barn i familjen så där kommer hon ju att ha ett visst skydd.

    Försäkring för henne under resan, det har jag inte tänkt på ens! Hur gör man då? När kan man teckna försäkring på TryggHansa, då det gäller adoptivbarn?

    De tror att vi får resebeskedet i november, nu ska domstolen snart ha semesterstängt eller något.

  • Äldre 21 Aug 12:41
    #4
    dubbelmamma0310 skrev 2011-08-21 10:24:30 följande:
    I veckan fick vi barnbesked från Indien efter 5,5 års köande. Det är ganska omtumlande kan jag lova! Tack vare att det dröjt med de nya reglerna var det just detta barn vi fick!

    Det mesta känner jag att jag har koll över, men hur gör man med barnförsäkring och så nu?

    Kram från
    Lycklig tvåbarnsmamma med ett hemmagjort och ett bortagjort som väntar på att komma till oss!
    Grattis! Vilken väntan! Får man fråga varför ni fått vänta så oerhört länge? Är det bara pga de nya reglerna eller har det även med ert medgivande att göra (tänker då på begränsningar i ålder)? Kram
  • Äldre 21 Aug 12:42
    #5

    grattis till barnbesked

  • Äldre 21 Aug 13:50
    #6
    dubbelmamma0310 skrev 2011-08-21 12:35:18 följande:
    Jag känner till AC försäkring men det gäller bara de barn som kommer genom dem. Vi är medlemmar där också om vi skulle vilja ha fler. Men denna lilla tjej är genom BFA.
    Vi har en försäkring genom facket som gäller samtliga barn i familjen så där kommer hon ju att ha ett visst skydd.

    Försäkring för henne under resan, det har jag inte tänkt på ens! Hur gör man då? När kan man teckna försäkring på TryggHansa, då det gäller adoptivbarn?

    De tror att vi får resebeskedet i november, nu ska domstolen snart ha semesterstängt eller något.
    Vi fick vår son, för ett halvår sedan idag! Oj, va tiden går... Jag har försökt teckna SJUK och olycksfallsförsäkring  hos alla försäkringsbolag jag känner till, dvs alla större o några mindre. Alla utom Trygghansa och Folksam erbjöd olycksfallsförsäkring direkt men bad oss återkomma om ett år för att teckna sjukförsäkring. Folksam försäkrade gärna direkt men efter lite "fiskande" kom "haken" fram, de har 1 års KARENS! dvs hos dem betalar du premien i ett år utan att ha något skydd förutom olycksfallsförsäkringen! Trygghansa har jag efter att ha kämpat med att fylla i en för adoptivbarn väldigt krånglig ansökan (när det dessutom finns SN med i bilden) fått svaret att NEJ, de SJUKföräkrar inga utlandsfödda barn som är över 18 månader när de kommer hit förän de varit här i ett år...

    Summa sumarum ingen sjukförsökringpå ännu ett halvår men alla erbjuder olycksfallsförsäkring.

    Vad gäller resan hade vårt A-barn rese försäkring genom AC men Länsförsäkringar inkluderade honom i familjens reseförsäkring (tillläggsförsäkring på hemförsäkringen) från den dag han tillhörde vår familj i vårt fall dagen efter vi fick honom. I efterhand har jag hört att tveksamheter finn gällade detta så jag kan inte lova att det stämmer....
  • Äldre 21 Aug 14:17
    #7

    Grattis!!!!!

  • Äldre 21 Aug 15:12
    #8

    Stort grattis till BB! {#emotions_dlg.flower} Vad roligt! Glad

    Vi har vårt barn (från ISSA) försäkrat via "medlemsbarn" hos Folksam.

    Lite OT om det är ok:

    Har er process dragit ut på tiden pga de nya reglerna?
    Trodde de skulle slussa ut så många barn som möjligt nu före den 30 sept...? 

    Menar du att ni fått vänta i över fem år i Indien på BB? Varför då?
    Har aldrig hört talas om något liknande! Förvånad Fy så jobbigt!

  • vian12
    Äldre 21 Aug 17:16
    #9

    Ett STORT grattis från en till Indienfamilj som efter åratal av köande otåligt väntar på ett RB!!!

  • vian12
    Äldre 21 Aug 17:39
    #10

    Öh, inlägget flög iväg lite för tidigt....åratal av väntande på BB inte RB så klart. Å, så underbart lyckliga ni måste känna er just nu. Och kul att BFA är så tydliga med sina RB-prognoser. Önskar att det var likadant för alla organisationer men det bereor säkert på delstat, osv. Önskar också att jag hade ett gott råd att ge om reseförsäkring. Vi är inne på Trygghansa men det verkar finna hakar lite överallt.

  • dubbel­mamma0­310
    Äldre 21 Aug 19:30
    #11

    Anledningen till att det dröjt var att vi inte gifte oss tidigt nog. Så vi ställde oss i kö samtidigt som vi gifte oss ungefär och då var det regel att varit gift i 1,5 år innan man fick skicka över papprena. Sedan när det blev vår tur att stå först i kön (maj 10) så var det inte så många barn under två år som blev aktuella och i höstas kom indierna på att de ville tolka om sina regler - inte sammanboende och gift i fem år utan enbart gift i fem år gällde. Så de nya reglerna i sommar gjorde att vi kom först i kön igen samtidigt som vår prinsessa var klar för familj i Sverige.

    Men vi har ju ett barn sedan tidigare och han är snart åtta så ett något äldre barn passar oss jättebra! vi ville ha från Indien hela tiden och att få se en film på henne var verkligen all väntan värd kan jag säga!
    Vi ska fixa med alla dokument nu i veckan och även påbörja en utredning för att få ett nytt medgivande före jul så det inte blir något glapp. Nu vill man verkligen inte att något ska fela!

    Det känns skönt att hinna avsluta jobbet i lugn och ro, förbereda sonen och få allt färdigt i huset för att bli tvåbarnsfamilj innan det är dags. Förmodligen hinner vi med en skidresa vi tre innan det är dags, annars får hon väl hänga med!

  • Äldre 21 Aug 19:41
    #12

    Stort GRATTIS. Läste i veckan att det kom ett från Indien, kul att det var  ni.
    Vi väntar också genom Bfa - i 3 år 8 månader har vi haft våra papper i Bolivia.  Men i veckan fick vi mail om att det nu är väldigt nära, så vi hoppas på ett bb snart (helst i veckan) och en resa snabbt därefter. Innan jul SKA vi bara vara hemma igen.

    Kram

  • Äldre 21 Aug 21:56
    #13

    Grattis till barnet! Nalle

    Apropå barnförsäkring:


    Från och med 1 januari 2011 omfattas alla barn som adopteras genom Adoptionscentrum av en sjuk- och olycksfallsförsäkring från det att de anländer till Sverige.

    Sjuk- och olycksfallsförsäkringen, som ingår i adoptionsavgiften, gäller under två år efter ankomsten till Sverige förutsatt att medlemsavgiften betalas.

    Därefter kan föräldrarna välja att fortsätta betala försäkringspremie för en individuell sjuk- och olycksfallsförsäkring för barnet. Eftersom detta är en medlemsförmån förutsätter det dock att man fortfarande är medlem i Adoptionscentrum.


    Som familj kan man göra tillägg och försäkra samtliga barn i familjen oavsett om de är adopterade eller föräldrarnas biologiska barn. Även familjehemsplacerade barn, barn som bor växelvis hos sina föräldrar, samt barn som studerar på annan ort (och är under 25 år) räknas in.

    http://www.adoptionscentrum.se/sv/Om-oss/Barnforsakring-for-medlemmar/

    Så då hinner man planera i lugn och ro hur man vill göra med fortsatt försäkring.

    {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 21 Aug 22:37
    #14
    dubbelmamma0310 skrev 2011-08-21 19:30:27 följande:
    Anledningen till att det dröjt var att vi inte gifte oss tidigt nog. Så vi ställde oss i kö samtidigt som vi gifte oss ungefär och då var det regel att varit gift i 1,5 år innan man fick skicka över papprena. Sedan när det blev vår tur att stå först i kön (maj 10) så var det inte så många barn under två år som blev aktuella och i höstas kom indierna på att de ville tolka om sina regler - inte sammanboende och gift i fem år utan enbart gift i fem år gällde. Så de nya reglerna i sommar gjorde att vi kom först i kön igen samtidigt som vår prinsessa var klar för familj i Sverige.

    Men vi har ju ett barn sedan tidigare och han är snart åtta så ett något äldre barn passar oss jättebra! vi ville ha från Indien hela tiden och att få se en film på henne var verkligen all väntan värd kan jag säga!
    Vi ska fixa med alla dokument nu i veckan och även påbörja en utredning för att få ett nytt medgivande före jul så det inte blir något glapp. Nu vill man verkligen inte att något ska fela!

    Det känns skönt att hinna avsluta jobbet i lugn och ro, förbereda sonen och få allt färdigt i huset för att bli tvåbarnsfamilj innan det är dags. Förmodligen hinner vi med en skidresa vi tre innan det är dags, annars får hon väl hänga med!
    Ok, då hänger jag med i svängarna! Flört 
    Vi kom hem två dagar före julafton -08 med vår tjej på nästan tre år, också via ISSA. Har du några frågor så är det bara att fråga på! 
    Grattis igen! {#emotions_dlg.flower}
     
Svar på tråden försäkring för adoptivbarn