Inlägg från: dubbelmamma0310 |Visa alla inlägg
  • dubbelmamma0310

försäkring för adoptivbarn

I veckan fick vi barnbesked från Indien efter 5,5 års köande. Det är ganska omtumlande kan jag lova! Tack vare att det dröjt med de nya reglerna var det just detta barn vi fick!

Det mesta känner jag att jag har koll över, men hur gör man med barnförsäkring och så nu?

Kram från
    Lycklig tvåbarnsmamma med ett hemmagjort och ett bortagjort som väntar på att komma till oss!

• Svar på tråden försäkring för adoptivbarn
  • dubbelmamma0310

Jag känner till AC försäkring men det gäller bara de barn som kommer genom dem. Vi är medlemmar där också om vi skulle vilja ha fler. Men denna lilla tjej är genom BFA.
    Vi har en försäkring genom facket som gäller samtliga barn i familjen så där kommer hon ju att ha ett visst skydd.

Försäkring för henne under resan, det har jag inte tänkt på ens! Hur gör man då? När kan man teckna försäkring på TryggHansa, då det gäller adoptivbarn?

De tror att vi får resebeskedet i november, nu ska domstolen snart ha semesterstängt eller något.

• dubbelmamma0310

Anledningen till att det dröjt var att vi inte gifte oss tidigt nog. Så vi ställde oss i kö samtidigt som vi gifte oss ungefär och då var det regel att varit gift i 1,5 år innan man fick skicka över papprena. Sedan när det blev vår tur att stå först i kön (maj 10) så var det inte så många barn under två år som blev aktuella och i höstas kom indierna på att de ville tolka om sina regler - inte sammanboende och gift i fem år utan enbart gift i fem år gällde. Så de nya reglerna i sommar gjorde att vi kom först i kön igen samtidigt som vår prinsessa var klar för familj i Sverige.

Men vi har ju ett barn sedan tidigare och han är snart åtta så ett något äldre barn passar oss jättebra! vi ville ha från Indien hela tiden och att få se en film på henne var verkligen all väntan värd kan jag säga!
    Vi ska fixa med alla dokument nu i veckan och även påbörja en utredning för att få ett nytt medgivande före jul så det inte blir något glapp. Nu vill man verkligen inte att något ska fela!

Det känns skönt att hinna avsluta jobbet i lugn och ro, förbereda sonen och få allt färdigt i huset för att bli tvåbarnsfamilj innan det är dags. Förmodligen hinner vi med en skidresa vi tre innan det är dags, annars får hon väl hänga med!

Svar på tråden försäkring för adoptivbarn